رییس‌جمهوری سودان پس از چهار سال همراهی با سیاست‌های عربی و عبری دریافت که اشتباه کرده است.

ندامت سودان از دوستی با خاله خرسه‌های عربی و عبریبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  درحالی‌که چندین دهه از روابط خوب دیپلماتیک و اقتصادی ایران و سودان نمی‌گذشت که خارطوم ساعاتی قبل از پیوستن به عملیات تجاوزگرانه ائتلاف سعودی به یمن در مارس سال ۲۰۱۵ تصمیم به قطع روابط با ایران گرفت و در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای دفاتر فرهنگی و سفارت ایران را در این کشور تعطیل کرد. رییس‌جمهوری سودان در توجیه این‌گونه اقدامات گفت، پیوستن به ائتلاف عربی در محاسبه اقتصادی بسیار به نفع اقتصاد شکننده سودان بوده و برای امنیت منطقه بسیار ضروری است.

این تصمیم سودان و راه یافتن آن به ائتلاف سعودی با استقبال مطبوعات عربی مواجه شد و عمر البشیر صدها جوان سودانی را به‌رغم خواست مردم این کشور برای مشارکت در حمله به یمن به ائتلاف سعودی اعزام کرد. مشارکتی که گفته می‌شود همراه با وعده‌هایی عربی، عبری و غربی برای اقتصاد سودان بود. اکنون و پس از چهار سال از آن وعده‌ها و همچنین قطع روابط سیاسی با ایران شاهد این هستیم که عمر البشیر، رییس‌جمهوری این کشور اعتراف می‌کند که کشورهای عربی و غربی به وعده‌های خود در قبال تصمیمات سیاسی سودان در مورد ایران عمل نکرده‌اند و گول سخنان آن‌ها را خورده است.

«عمر البشیر» بر اساس محاسبات اشتباهی که از شرایط منطقه متصور شده بود، روابط دولتش با ایران را در چهار سال پیش قطع و به طور همزمان، درصدد گسترش مناسبات با رژیم صهیونیستی برآمده بود و دفاتر فرهنگی و سفارت کشورمان را بست.

تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در سودان به اتهام تبلیغ تشیع یکی از این اقدامات بود که با همفکری با سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی صورت گرفت چرا که نزدیکی روابط ایران و سودان موجب نگرانی برای آن‌ها شده بود. کشورهای عربی و سیاستمداران صهیونیستی با دادن وعده‌های اقتصادی به خارطوم و ایجاد توطئه‌های سیاسی، موجبات تعطیلی دفاتر ایران را در سودان رقم زدند.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وقت عربی و آفریقای وزیر امور خارجه، اقدام سودان را به منظور خدشه‌دار کردن روابط خوب تهران-خارطوم توصیف کرد. توصیفی که اکنون با گذشت چهار سال از آن اقدام، عمر البشیر به این حقیقت دست یافته است که گول توطئه‌ها و طرح‌های آل سعود و رژیم صهیونیستی را خورده است.

در همان زمان، این پشت کردن یک‌باره البشیر به آرمان‌های مردم سودان و منطقه، از نگاه تحلیلگران برجسته‌ای چون «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» دور نماند؛ عطوان در همان زمان از اثر کردن خدعه آمریکا و رژیم اسرائیل بر رییس‌جمهوری سودان حرف زده و نوشته بود که آمریکا احتمالاً در مورد عدم پیگیری قضایی البشیر توسط دادگاه‌های بین‌المللی، رفع تحریم‌های این کشور و پایان دادن به منازعات داخلی، وعده‌های دروغین داده و البشیر گول این وعده‌ها را خورده است.

اکنون و پس از چهار سال، رییس‌جمهوری سودان در سخنانی که چندی پیش برای مردم کشورش بیان می‌کرد، بالاخره اعتراف کرد که چهار سال قبل گول وعده‌های دروغین آمریکا و غرب را خورده و به‌رغم خواست مردم کشورش، به رژیم‌های صهیونیستی و سعودی نزدیک شده بود، این نزدیکی چیزی جز بیچارگی و بدبختی برای دولت و مردم سودان نداشته است.

اما طی این مدت، شرایط داخلی سودان بسیار بدتر شده و در عرصه خارجی نیز این کشور مجبور شد در چارچوب ائتلاف سعودی، به یمن نیرو بفرستد و صدها سودانی را در تجاوز به یمن، به کشتن بدهد.


بیشتر بخوانید:عمر البشیر و کابوس "تظاهرات"


با ادامه یافتن این شرایط، بالاخره رییس‌جمهوری سودان به طور تلویحی اعتراف کرد که تغییر ناگهانی خط و مشی او در سال 2014، به خاطر وعده‌هایی بوده که آمریکا و متحدانش به وی داده بودند و او گول این وعده‌ها را خورده است.

اگر نگرانی از انزوا در جهان عرب یکی از عوامل تصمیم سودان برای تبعیت از عربستان سعودی در قطع روابط سیاسی خود با ایران بود اما سودان برای دستیابی به رؤیاهایی که کشورهای عربی و غربی برای آن ترسیم کرده و وعده داده بودند تصمیم به این‌گونه اقدامات در قبال تهران گرفت. این موضوع هم قوت می‌گیرد که اقداماتی که این روزها در سودان و در اعتراض به شرایط اقتصادی این کشور در جریان است شاید از جانب خود سعودی‌ها حمایت می‌شود تا مگر این کشور را به یمن دیگری برای خود تبدیل کنند چرا که موقعیت‌های استراتژیک و جغرافیایی مناسبی که سودان از آن برخوردار است موجبات وسوسه بیشتر برای متحدان عربی و عبری آن خواهد شد.

وعده‌های خام آل‌سعود و صهیونیست‌ها برای وضعیت مطلوب معیشتی و اقتصادی در سودان بهتر نشده است بلکه وضعیت اجتماعی در این کشور هم رو به وخامت گذاشته است تا جایی که اعتراضات سودان نسبت به سیاست‌های عمرالبشیر وارد چهارمین هفته خود شده و 19 نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند. علاوه بر این شمار بازداشت شدگان بیش از 800 نفر در شهرهای مختلف این کشور اعلام شده است.

از دیگر سو، گفته می‌شود که ۱۴ استاد دانشگاه خارطوم در پی برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز علیه اوضاع وخیم اقتصادی این کشور در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند. این اعتراضات در پی کمبود نان مصرفی مردم به اوج خود رسید تا جایی که معترضان در شعارهای خود سرنگونی عمر البشیر، رییس‌جمهوری این کشور را فریاد زدند.

عمرالبشیر که دریافته است در همراهی با ائتلاف سعودی در حمله به یمن و سوریه به نتیجه‌ای نرسیده است از سیاست‌های پیشین خود پشیمان شده و علاوه براین که اعتراف به بدتر شدن اوضاع کشورش در همراهی با رژیم اسرائیل و عربستان کرده است، چندی پیش هم به عنوان نخستین رییس جمهوری پس از هفت سال جنگ در سوریه وارد دمشق شد و با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کرد.

روابط ایران با سودان در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز شاهد یک سفر در سطح رییس جمهوری به خارطوم بود.عمرالبشیر در سال 1390 به تهران سفری داشت.

منبع:صبح نو

انتهای پیام/

برچسب ها: خاورمیانه ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.