میدیل ایست آی از تلاش عربستان، امارات، مصر و همچنین رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب به منظور کاهش نفوذ ترکیه و ایران در منطقه خبر داد.

میدل ایست آی: تلاش کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی برای کاهش نفوذ ایران و ترکیه در منطقهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، میدیل ایست آی افشا کرد عربستان سعودی، امارات و مصر با کمک رژیم صهیونیستی در حال طرح‌ریزی برنامه‌ای برای بازگرداندن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به اتحادیه عرب بوده‌اند تا از این طریق بتوانند نفوذ منطقه‌ای ایران و ترکیه را کمرنگ کنند.

منابع خلیجی آگاه به میدل ایست آی گفتند این طرح دیپلماتیک در یک نشست محرمانه در ماه گذشته با حضور یوسی کوهن، رئیس کل موساد، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی، در پایتخت یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد توافق قرار گرفت.

میدل ایست آی می نویسد این نشست محرمانه در واکنش به تغییر قابل توجه در روابط میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ریاض پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در ماه اکتبر صورت گرفت. ترامپ علنا از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، کسی که سازمان اطلاعاتی آمریکا و اعضای کنگره در ماجرای قتل خاشقجی او را مقصر می دانند، حمایت کرده است. با این حال یک مقام مطلع از نشست محرمانه عربستان، مصر، امارات و رژیم صهیونیستی گفت مقامات اطلاعاتی گفته اند ترامپ هر آنچه می توانسته انجام داده و نمی خواهد بیشتر از این اقدامی کند.

مقامات مذکور در نشست محرمانه به توافق رسیدند که ترکیه رقیب نظامی اصلی آنها در منطقه است و برنامه‌های را برای مقابله با نفوذ منطقه  آنکارا مورد بحث قرار دادند. مقامات رژیم صهیونیستی در این نشست اعلام کردند تهدیدات واقعی از سوی ترکیه است. به همین منظور مقامات حاضر در نشست مذکور چند اقدام را برای مقابله با تهدیدات ترکیه مطرح کردند.

مسیر بازگشت اسد به اتحادیه عرب

در نشست محرمانه مقامات موساد و کشورهای عربی درباره از سرگیری کامل روابط دیپلماتیک میان این سه کشور عربی و بشار اسد بحث شد. در این نشست پیامی که قرار بود برای اسد منتقل شود مورد بحث قرار گرفت و آن نیز درخواست برای تغییر  موضعش در قبال ایران بود.

بنا به گفته تحلیلگران، سفر اخیر عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان به دمشق، که اولین دیدار یکی از سران کشورهای عربی از سال 2011 از سوریه بود، اقدامی است که بعید است بدون اشاره عربستان صورت گرفته باشد. دیدار وزرای خارجه بحرین و سوریه و همچنین بازگشایی مرز اردن با سوریه، سفر یک مقام اطلاعاتی امارات و اعلام بازگشایی سفارت این کشور در سوریه پس از 8 سال را می توان به عنوان دیگر نشانه‌هایی یاد کرده که از احتمال عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با سوریه در ماه‌های آینده خبر می‌دهند. همچنین بحرین، متحد نزدیک عربستان و امارات اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود با سوریه را از سر می‌گیرد.

به نوشته میدل ایست آی، انگیزه‌های که در این میان برای اسد مطرح است برگشت به اتحادیه عرب و حمایت کشورهای عربی از دمشق برای مبارزه با حضور نظامی آنکارا در شمال سوریه است.

حمایت از کُردها در مقابل ترکیه

اقدام دیگری که در نشست محرمانه چهار جانبه به منظور کاهش نفوذ ترکیه در منطقه با آن موافقت شد، حمایت از کردها در مقابل تلاش‌های آنکارا برای خارج کردن آنها از نزدیکی مرزهای این کشور بود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار