رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: هیات های اندیشه ورز بسیجی در لایه‌های مختلف باید اتفاقات را رصد نماید و از این اصل بنیادین انقلاب که نفی سلطه پذیری و سلطه جویی است صیانت نمایند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،، یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان در جلسه هیات اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان سپاه ثارالله استان کرمان، گفت : مقصود از هیئت اندیشه ورز و بسیج حقوقدانان این است که جمعی از نخبگان بسیجی صاحب فکر و اندیشه از قضات و حقوقدانان کشور که از یک همگرایی مبتنی بر فرهنگ و تفکر بسیجی برخوردارند و همین علقه فکری سبب گردهمایی آنان شده است تا در محدوده اصول و مبانی آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی برای یافتن راهکارها و راهبردهای دستیابی به این اهداف بر محور ولایت هم اندیشی داشته باشند.

وی سخنان خود را با یک مثال تبیین کرد و افزود : همه می‌دانیم که در فقه سیاسی اسلام قاعده ای غیر قابل عدول و خدشه ناپذیر وجود دارد تحت عنوان نفی سبیل، خاستگاه این قاعده هم فرازهایی از آیه ۱۴۱ از سوره شریفه نساءاست که خداوند در این آیه می فرماید" خداوند تا ابد اجازه نداده که کافران کمترین تسلطی بر مومنان داشته باشند.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان گفت : قاعده نفی سبیل در سه اصل از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مربوط به سیاست خارجی انعکاس قطعی دارد، در اصل ۱۵۲ قانون اساسی آمده است" سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور ،دفاع از حقوق همه مسلمانان، عدم تعهد در برابر قدرت های سلطه گر و روابط صلح‌آمیز متقابل با دولت‌های غیر محارب استوار است".

وی افزود :در اصل ۱۵۳ قانون اساسی تأکید می‌شود که "هرگونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور گردد ممنوع است"

موحد گفت : فتوای تحریم تنباکوی میرزای شیرازی یک تجربه شیرین تاریخی است ایران در راستای مبارزه با استیلای استعمار بر کشور دارد و مهمتر اینکه اساساً ماهیت و جوهره انقلاب اسلامی نفی سلطه و دستیابی به استقلال کشور است و این بزرگترین دستاورد این انقلاب اسلامی است و بهای این دستاوردها با مجاهدت‌ها،جانفشانی ها و شهادت جمع زیادی از فرزندان این ملت حاصل گردیده است.

رئیس شورای قضائی استان افزود : شیوه های سلطه از حالت سنتی خارج شده است و ممکن است تحت هر عنوانی از جمله کنوانسیون های بین المللی، اعمال قواعد حقوق بشر ،مبارزه با پولشویی یا جرائم سازمان یافته و ، مقابله با تروریسم ،سند ۲۰۳۰ و یا تحت عنوان الزامات ناشی از معاهدات بین المللی در حوزه انرژی هسته ای رخ دهد و یا در اشکال مختلف اقتصادی، فرهنگی اجتماعی خصوصاً سیاسی و نفوذ در این عرصه ها سلطه تحقق یابد.

وی گفت:بسیج و تفکر بسیجی یک وجهش دفاع نظامی از کیان اسلام و امت اسلامی است اما وجه غالبش باید پاسداری از مبانی آرمان های انقلاب باشد و اگر نگاهش این باشد که انقلاب در ایران متولد شد و در جهان اسلام باید رشد و بالندگی داشته باشد و قاعده نفی سبیل در تمامی جوامع اسلامی و امت اسلامی حاکم گردد این مقام ارشد قضائی در استان کرمان ادامه داد:این قاعده خاص است ایران نیست و مخاطب آن عموم مسلمانان جهان است و خداوند بزرگ سلطه کافر را بر هیچ مسلمانی نمی پذیرد .

رئیس شورای عالی قشر بسیج حقوقدانان استان کرمان افزود : نخبگان حقوقدان بسیجی و هیات اندیشه ورز باید عمیق فکر کند و کلان نگر باشد فارغ از این قیل و قال های سیاسی و دسته بندی های موجود در جامعه، چشم انداز های انقلاب عظیم اسلامی را ببیند و با تیزبینی و تیزهوشی عمق موضوعات را ارزیابی کنید و در حوزه اندیشه و عمل در مسیر آرمان های انقلاب حرکت نمایید

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:هیئت اندیشه ورز بایستی آسیب ها و موانعی که در مسیر حرکت انقلاب است را شناسایی و برای رفع انها چاره‌اندیشی نماید .

وی افزود :امروز گاهی شنیده می شود که برخی از جوانان،دانشجویان به صراحت می گویند که آرمان‌های ما با آرمانهای پدرانمان که برای آنها جنگیدند عمر و جان دادند متفاوت است،ریشه این انحرافات را باید شناسایی کرد و شنیدن این قبیل مطالب یک علامت سوال است؟ مدیران، برنامه‌ریزان و متولیان حوزه اقتصاد و فرهنگی چه کردند؟ هر چند که همان گونه که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند رویش ها و جوانان علاقمند به انقلاب چه داخل کشور و چه خارج از کشور بی شمارند.

وی با اشاره به اینکه بایستی فرمایشات حضرت امام رضوان الله تعالی علیه باید مرتب کنیم و به خاطر بسیپاریم،گفت:نخبگان بیسجیان باید در حوزه عدالت به معنای عام ‌که گستره آن همه شئون جامعه است مخصوصاً توزیع عادلانه ثروت و مبارزه با فقر که از مبانی انقلاب اسلامی است بحث و تبادل نظر نمایند.


انتهای پیام/س

 

شیوه های سلطه از حالت سنتی خارج شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار