مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمانشاه از افتتاح ۱۴پروژه جنگل کاری آبخیز داری در ایام الله دهه فجر خبر داد.

کولانی مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمانشاه  در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، از افتتاح ۱۴پروژه جنگل کاری آبخیز داری در ایام الله   دهه فجر خبر داد.

وی  گفت: این پروژه ها در شهرستان  های سنقرو کلیایی  جوانرود  گیلانغرب کنگاور  اسلام آباد غرب  پاوه روانسر دالاهو ثلاث باباجانی  به بهره برداری می رسد.

کولانی با اشاره به نقش پروژه های آبخیز داری در حفظ منابع طبعی  و خاک  با هزینه های کمتر نسبت به طرح های دیگر حفظ آب و خاک گفت:اقدامات آبخیزداری می تواند راهکاری پیشگیرانه و مطمئن برای مبارزه با خشکسالی در درازمدت باشد.

وی بیان کرد: در آبخیزداری اهدافی چون کنترل فرسایش و رسوب، کنترل سیل، تثبیت و پایدارسازی رانش زمین، تقویت سفره های آب زیرزمینی و تقویت پوشش گیاهی دنبال می شود.

وی  با اشاره به اجرای عملیات آبخیزداری حوزه خانقاه شهرستان سنقر وکلیایی به مساحت ۳۶۱۱هکتار گفت: طرح جنگلکاری جاده سلامت شهرستان جوانرود به مساحت۱۵هکتار و طرح جنگلکاری کریدور بیستون کرمانشاه به مساحت ۹۰هکتار  از جمله این طرح هاست.

 کولانی افزود : طرح بیولوژیک حوزه آبخیزشهرستان گیلانغرب به مساحت ۳۰هکتار جنگل کاری مشارکتی واقتصادی قارلق  شهرستان کنگاور به مساحت۲۰هکتار هرسم شهرستان اسلام آباد غرب(بانکت بندی.بذر کاری وقرق)به مساحت ۵۰ هکتار  و تین و زردویی شهرستان ݕاوه(بانکت بندی .بذرکاری وقرق) به مساحت۱۳/۵هکتار  و سیا هخور شهرستان اسلام آباد غرب (جنگلکاری مشارکتی واقتصادی) به مساحت۳۰هکتار و توت شامی شهرستان دالاهو (جنگلکاری مشارکتی واقتصادی) به مساحت ۴۰هکتار طرح های بیولوژیک حوزه آبخیز در استان کرمانشاه هستند.

 وی به طرح های  غنی سازی  جنگل در استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: روستای چورژی شهرستان پاوه به مساحت۷۰هکتار قلعه گاه شهرستان روانسر به مساحت۳۵هکتار  از مکان هایی هستند که این طرح در آن جا اجرا می شود.

وی گفت: طرح هایی نیز در زمینه تغییر الگوی مصرف با نصب آبگرمکن خورشیدی   در  برخی شهرستان ها در نظر گرفته شده اس که شامل ۲۸دستگاه  در روستاهای شهرستان دالاهو در روستاهای شهرستان ثلاث بابا جانی ۶۲دستگاه  در شهرستان جوانرود ۳۵دستگاه است.


وی بیان کرد: از جمله مزیت های این طرح ها مشارکت روستاییان و افراد کم برخوردار است تا زمینه ای برای اشتغال و حفظ منابع طبیعی باشد.

 

انتهای پیام/ز

مشارکت روستاییان در طرح های ابخیز داری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.