به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،بشیریان بناب مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز در جمع خبرنگاران گفت: قطعه زغالی از نوعی گرافیت خاص کامپوزیتی بر پایه پلیمر تولید شده است و در روانکاری چرخهای قطار با ریل که به طور دایم در تماس است، نقش مهمی ایفا میکند.
وی با اشاره به اینکه با بومی سازی این قطعه از واردات آن بینیاز شدیم، افزود: قطعه روانکار، بخشی از پروفیل چرخ را که در تماس مستقیم با ریل قرار دارد، به مواد روانکار آغشته کرده و باعث کاهش اصطکاک و افزایش عمر چرخهای قطار و ریل میشود.
بشیریان، ارزش نمونه خارجی قطعه روانکار را برای هر بلوک، ۱۵۰ یورو عنوان کرد و گفت: دانش تولید این قطعه در جهان در اختیار چند شرکت انگشت شمار بوده و با همت کارشناسان بومی و با هزینه کمتر میتوانیم این قطعه را با همان استانداردها تولید کنیم.
خط یک متروی تبریز به طول ۱۷.۲ کیلومتر بوده و با ۱۱ ایستگاه از ایلگلی تا لاله، به بهرهبرداری رسیده است.
ایستگاه دوم نیز با ۲۲.۴ کیلومتر طول و ۲۰ ایستگاه، از مجاورت کارخانه ماشینسازی آغاز و با گذر از خیابان سه راه امین، جمهوری اسلامی، ششگلان، عباسی، میدان فهمیده، باغمیشه به دانشگاه آزاد ختم میشود که تاکنون چهار کیلومتر از این مسیر، حفاری شده است.
خط سوم قطار شهری تبریز نیز با ۱۵ کیلومتر طول و ۱۴ ایستگاه، از پایانه این شهر آغاز شده و با گذر از ایستگاههای ارتش، میدان ساعت، خاقانی، ۴۲ متری و میدان آذربایجان به ایستگاه فرودگاه ختم میشود.
عملیات اجرایی طرح قطار شهری تبریز از اوایل دهه ۱۳۸۰ آغاز شده و تاکنون نزدیک به دو هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
انتهای پیام/ش