به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نقش بازاریابی در دنیای رقابتی امروز، غیرقابل انکار است. برخی از روشهای روز تبلیغات و بازاریابی در کشورهای توسعه یافته به مراتب با هزینه کمتر و بازده بالا انجام میشود، اما در ایران هنوز به اهمیت این حوزه پی برده نشده است. بدون شک برای مطرح کردن کالاهای ایرانی و رشد و توسعه صادرات به بازارهای جهانی، باید از ابزاری به نام بازاریابی بهره ببریم در غیر این صورت نمیتوانیم حرفی برای گفتن در بازارهای بینالمللی داشته باشیم.
برای بررسی بیشتر بازاریابی نوین در حوزه صادرات، با چند تن از صاحبنظران این حوزه به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه میآید.
صمد حسنزاده رئیس اتاق بازرگانی استان آذربایجان شرقی در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: امروز نیاز داریم در تمام زمینهها به مسائل به صورت علمی پرداخته شود، به ویژه مسئولان باید توجه داشته باشند که بدون پیش زمینه علمی نمیتوان به هیچ حوزه اقتصادی ورود کرد.
وی افزود: یکی از نیازهای مهم در جهت تقویت اقتصاد داخلی، صادرات است و برای تقویت صادرات میبایست به مبحث بازاریابی بین المللی توجه ویژه داشته باشیم.
حسنزاده تأکید کرد: بهتر است مسئولان اطلاعات خود را در زمینه بازاریابی بین المللی افزایش داده و از راه و روشهای جدید دنیا در این حوزه بهره ببرند تا بتوانیم به حد مطلوبی از صادرات محصولات ایرانی دست یابیم.
رئیس اتاق بازرگانی استان آذربایجان شرقی اذعان کرد: متأسفانه شاهدیم که رایزنهای تجاری کشورمان در سایر کشورها حتی نمیتوانند ابتداییترین اطلاعات تجاری را در اختیار تجار ایرانی قرار دهند و این موضوع نشان دهنده بیبرنامگی دولت در این زمینه است.
وی افزود: مشخص است که رایزنها هیچ برنامه مشخص و مدون از پیش تعیین شدهای برای بازاریابی بین المللی نداشته و نمیتوانند آن طور که باید و شاید به صادرات کشور کمک کنند.
حسنزاده با اشاره به این موضوع که در زمینه بازاریابی بین المللی هیچ اقدام شاخصی از سمت رایزنهای بازرگانی ایران در خارج از کشور رخ نداده است، گفت: با تدوین برنامهای در حوزه بازاریابی بین الملل، بدون شک میتوانیم محصولات ایرانی را در بازارهای جهانی بهتر از گذشته به نمایش گذاشته و قدمهای مثبتی در حوزه توسعه صادرات کشور برداریم.
بیشتربخوانید:چرا استراتژی مشخصی در زمینه تولید و صادرات خدمات IT وجود ندارد؟
در ادامه گزارش محمدرضا مرتضوی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران و دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با وجود تمام سختیها و مسائلی که در چند سال اخیر در حوزه تولید و صادرات داشتیم، ناامید نشدهایم و با توجه به سابقه درخشان تاریخی کشور، میتوانیم در آینده به توسعه اقتصادی کشور بیش از پیش امیدوار باشیم.
وی تأکید کرد: کشور اکنون منتظر یک دوران آرامش برای قدم گذاشتن به مرحله توسعه یافتگی است.
مرتضوی اذعان کرد: در صورتی که بخواهیم صادرات کشور را توسعه دهیم باید در ابتدا توانایی تولید کالا را داشته باشیم و بدون شک همه تلاشهای صادراتی باید منجر به سود شود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران اظهار کرد: زمانی که میخواهیم استراتژی خود را در زمینه صادرات تعریف کنیم نباید این اتفاق از سر هوس بیفتد، بلکه باید قوانین صادرات در بخشهای مختلف را به درستی شناخته و موقعیت خود را در حوزه جهانی به درستی رصد کنیم و پس از یافتن جایگاه واقعی، آن را بهبود ببخشیم.
وی با تأکید بر اینکه صادرات یک امر اتفاقی نیست، گفت: برای توسعه بازارهای صادراتی میبایست مشتریان خود را به طور کامل بشناسیم و در طول زمان به آمادگی لازم در جهت توسعه صادرات دست یابیم.
مرتضوی تصریح کرد: نخستین قدم برای آمادگی ورود به حوزه صادرات، تأمین نیاز داخلی و مازاد بر آن است یعنی بازارهای داخلی زمانی که به انباشتگی و ثبات رسید میتوانیم کالاهای خود را به بازارهای جهانی وارد کنیم.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: شناسایی بازار هدف یکی از مولفههای مهم برای صادر کنندگان است و پس از آن بازاریابی و تبلیغ میتواند کالای ایرانی را آن طور که شایسته آن است به بازارهای جهانی معرفی کند.
وی گفت: تغییرات مداوم و شرایط پر از نوسان اخیر صادرکنندگان کشور را آزار داد ولی باید بگوییم که ما مرعوب این اتفاقات نخواهیم شد و ایران همچون دریای مواجی است که آینده روشنی در پیش رو دارد.
در ادامه گزارش آرمان خالقی عضو هیئت مدیره و قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتوگو با خبرنگار صنعت، معدن و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: با سختتر شدن شرایط اقتصادی کشور، بنگاههای اقتصادی ما با گرفتاریهای بیشتری روبرو شده و رقابت به شدت سخت شده است.
وی با اشاره به شرایط تحریم و تورم بالا افزود: این موضوعات بنگاههای اقتصادی و تولیدی را به شدت درگیر کرده است و موجب اختلال در تبادلات تجاری بین واحدهای داخلی و شرکتهای خارجی شده و موجب کاهش فعالیتهای صادراتی شده است.
خالقی تصریح کرد: در شرایط کنونی تنها بنگاههایی میتوانند سرپا مانده و از بحرانها عبور کنند که مزیتهای خود را به درستی کشف کنند و با تلاش بیشتر از این برههها عبور کنند.
قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآوری کرد: این اتفاق، در دوره قبلی تحریمها اثبات شده و برخی شرکتها در فضایی توانستند رشد کنند که مابقی تولید کنندگان و تجار تسلیم شده و به سمت تعطیلی میرفتند.
وی ادامه داد: شرکتهای موفق به دنبال رشد بوده و توانستند با بالا بردن قدرت ریسک پذیری خود در بازار دوام بیاورند و پیشرفت کنند.
خالقی با اشاره به اهمیت کار تیمی در بنگاههای تولیدی گفت: اکنون نیز شرایط مشابهی در کشور ایجاد شده و با وجود حاکم شدن رکود تورمی بر اقتصاد کلان و خرد کشور، برخی از بنگاههای تولیدی خود را آماده تعطیلی میکنند.
قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به تجار و صاحبان بنگاههای اقتصادی توصیه کرد: در شرایط کنونی به دنبال راههای جدید و توسعه و رشد خود باشید؛ در موضوع بازاریابی نوین و بحث مارکتینگ نگاه علمی در کشور وجود ندارد و بازاریابی را تنها با فروش معنا میکنیم.
وی با رد روشهای بازاریابی قدیمی که تنها شامل تبلیغات و گفتوگوهای رودر رو بود، گفت: نباید بازاریابی را به دایره خاصی از فعالیتها محدود کرد زیرا با این کار فاصله ما با شرکتهای بزرگ دنیا هر روز بیشتر و بیشتر میشود.
خالقی اظهار کرد: در بین دو بنگاه که کیفیت تولید و قیمتشان برابر است، آن بنگاهی میتواند موفق باشد که مزیت رقابتی در خود را تقویت کند.
قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: مزیت رقابتی به این معناست که بنگاههای اقتصادی تا چه حد میتوانند کالای خود را به درستی در بازارهای بین المللی مطرح و معرفی کنند و در رقابتهای جهانی وارد شوند.
وی افزود: خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بحث فروش و بازاریابی را به عنوان یکی از اصول زنده نگه داشتن بخش تولید میداند و در جهت تحقق شعار 16 ساله خود یعنی تولید ملی، افتخار ملی به دنبال آن هستیم که از تولید داخل با تمام توان خود حمایت کنیم و یکی از پایههای اساسی این امر داشتن بازاریابی موفق در جهان است.
خالقی تأکید کرد: تلاش خود را میکنیم تا بتوانیم در زمینه بازاریابی نوین اطلاعات و برنامههای مشخصی به صادر کنندگان و صاحبان بنگاههای اقتصادی در کشور بدهیم تا در آینده شاهد رشد و توسعه صادرات کشور باشیم.
گزارش از سمیه عرب
انتهای پیام/