به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس تابش مدیر عامل سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از برنامه ریزی این سازمان برای تحقق ساماندهی بازار خودرو در قالب مجموعه ای از سیاست های کلان و اقدامات اجرایی در مدت معین خبر داد و گفت: در بخش خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت گذاری شورای رقابت با توجه به شرایط جدید، خودروسازها مکلف به افزایش تولید بر اساس برنامه ارائه شده و مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.
تابش ادامه داد: شرکتهای خودروسازی مکلف هستند حداقل ۸۰ درصد تولید خود را به تعهدات معوق اختصاص داده و ۲۰ درصد فروش فوری با هدف کاهش نرخ بازار داشته باشند.
وی ابراز کرد: یکی دیگر از وظایف خودروسازها عمل به تمامی تعهدات فروش قطعی و فروش فوری بر اساس قیمتهای مندرج در متن قرارداد است که هیچ افزایشی مشمول آنها نخواهد بود.
تابش افزود: خودروسازان در تعهدات پیش فروش عادی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها تا ۳۱ مردادماه ۹۷ است به قیمتهای مصوب مورد عمل در موعد تحویل (مندرج در فرم قرارداد) ملزم هستند و نباید افزایشی نسبت به قیمتهای مصوب داشته باشند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برای تعهدات پیش فروش عادی با قیمت زمان تحویل که تاریخهای سررسید قرارداد آنها بین یک شهریور تا ۳۰ دی ماه امسال است با لحاظ ارزش روز ودیعه مشتری، و افزایشهای ناشی از تغییرات هزینهای برای شرکتهای خودروساز اعم از مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز محاسبه و دریافت کنند.
وی در خصوص تعهدات فروش عادی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها از ابتدای بهمن ماه امسال به بعد است، گفت: این تعهدها بر اساس شرایط مندرج در فرم قرارداد که حاصل توافق بین مشتری و خودرو ساز است تعیین و اجرایی خواهد شد.
تابش در خصوص خودروهای خارج از شمول قیمت گذاری شورای رقابت تصریح کرد: در این بخش نیز شرکت عرضه کننده مکلف است تعهداتی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها تا ۳۱ مردادماه امسال است را مطابق قیمت رسمی شرکت در موعد تحویل (مندرج در قرارداد) رعایت کند و نباید افزایشی نسبت به قیمت مذکور داشته باشد.
مدیر عامل سازمان حمایت بیان کرد: تعهدات فروشی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها یک شهریورماه امسال به بعد است (اعمال تغییرات نرخ برابری ارز) بر اساس ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل و آیین نامه آن خواهد بود که ظرف اوایل هفته در کمیته خودرو مصوب و برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
وی افزود: در موضوع مذکور، حفظ ارزش پول خریدار و دفاع از حقوق مصرف کننده اولویت اصلی سازمان حمایت است.
به گفته تابش، قیمت تعهدات جدید سررسید نشده نیز راسا توسط شرکتهای عرضه کننده و با رعایت ضوابط قیمت گذاری خواهد بود.
مدیر عامل سازمان حمایت تصریح کرد: در هر دو گروه خودرویی و شرایط قید شده برای ایفای تعهدات آنها، سود مشارکت و تاخیر در تحویل مطابق مفاد مندرج در ماده (۴) آیین نامه حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، از قیمت نهایی کسر میشود.
وی یادآوری کرد: خودروهای مشمول، خودروهایی است که به استناد مصوبه نهمین جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی در مردادماه امسال از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است که قیمت گذاری خودروهای گروه سایپا شامل انواع محصولات ایکس۱۰۰ (سایپا ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۵۱)، ساینا و تیبا و محصولات گروه ایران خودرو شامل انواع سمند، پژو ۴۰۵ (GLX و SLX)، پژو پارس سال و انواع پژو ۲۰۶ و راناست.
انتهای پیام/
طبق اعلام سازمان حمایت در سایت سازمان و شخص جناب تابش در بخش خبری 22 شبکه دوم سیما خودروسازها مکلف هستند خودرو های موعد تحویل از 1 شهریور 97 تا 30 دی ماه 97 را حداکثر با 30 درصد افزایش به مشتریان تحویل دهند. شرکت ایران خودرو اعلام کرد این کار را خواهد کرد اما شرکت سایپا( در سامانه کدال) اعلام کرده است تا30 آذر 97 با این قانون تحویل خواهد داد و بعد از آن را به قیمت 5 درصد زیر بازار تحویل خواهد داد. مگر تحویل تا 30 دی 97 بر خودروسازها تکلیف نشده است؟
چرا سایپا شانه خالی میکند
الان اواخر دی ماه است و قانون مکلف کرده خودرو های دی را هم حداکثر با سی درصد افزایش عرضه کنند
لطفا پیگیری کنید . ممنون
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: قیمت خودروها به دلیل ثبات در نرخ خودروهای وارداتی و داخلی تا پایان سال افزایش نمی یابد.
از بودجه عمومی استفاه میکنند و دایه مهربانتر از مادر شده و با صخبت و بخش نامه و به اسم حمایت
برسازمانی که فلسفه وجودیش حمایت از مصرف کننده مظلوم وبی رفاع است است
کجا میخای شکایت کنی و حرفتو بزنی؟؟!
لعنت الله علي القوم الظالمين
دقیقا در سال حمایت از کالای ایرانی به من جوان یاد دادید دیگر در تمام عمرم سراغ کالای ایرانی نروم زیرا چنان ازت میران بیرون که هیچ وقت سراغ جنس ایرانی نری. من زمانی ثبت نام کردم که این تورم نبود حتی سکه های کادوی عروسیم رو فروختم پول پیش پرداخت این ماشین رو جمع کردم الانم هرچه پس انداز دارم باید بابت مابقی این پول پرداخت کنم .
اگر واقعا مدعی هستی بسم الله
گرانی هر روزه خودرو که از ۱۲ سال قبل کلید خورد به کنار کاری با ان نداریم
کدام دفعه این ارگان تولید کنندگان را مجبور به تعهدهای گارانتی و یا سود سپرده و ...کرده؟
چندین بار و چه وقت هنگامی که در این ۱۲ سال تولید کنندگان به تعهدات گرانتی عمل نکردند به مراجعه ضینفع شکایت کرده؟؟؟
تا کجا باید به اسم مردم به جیب تولید کنندگان رفتار کند؟
حتما باید مردم خودشان دستبکار شوند و کمپین نخریدن خودرو و ...به راه بیندازند تا کمر تولید شکسته شود
جای تاسف هست که مسولان در خواب فرو رفته اند و نخریدن مردم را عامل رکود تولید می دانند
در صورتی که ضعف مدیریت و نبود انگیزه در بهینه کردن تولید و نگاه به صادارت مشکل اصلی تولید کنندگان ماست
تا زمانی که به تولید کنندگان این تضمین را بدهیم که با تعرف گمرکی ،یا ممنوعیت واردات ،می تواند به هر قیمتی تولیدات خود را در کشور به فروش برساند ،می شود این مشکل ۴۰ ساله
وزیر محترم صنعت از خواب بیرون بیاید،مشکل کشور در چرخ صنعت و قدیمی بودن ان نیست،مشکل از انحصار نگاه مدیران تولید فقط به بازار داخل هست
سال گذشته در برنامه پیش فروش کردم و شهریور انتاب کردم
حالا شامل قانون نمی شوم میشه
ظلمه!! ظلم!!
لطفا پاسخ دهید!