اجرای ۵۶ هزار هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سامانه‌های نوین (آبیاری تحت فشار خرده مالکی و پایاب) در ۵۶ هزار و ۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران گفت: در ۳۰ هزار و ۸۱۹ هکتار سامانه‌های بارانی، ۲۴ هزار و ۱۷۰ هکتار سامانه‌های قطره‌ای و یکهزار و ۵۵ هکتار سامانه‌های کم فشار اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه امکان اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی دیم وجود ندارد، افزود: اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار نیازمند الزاماتی همچون استخر ذخیره آب و انرژی برق مناسب است.

وی با اشاره به اینکه در ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان هم به علت شوری منابع آبی امکان اجرای سامانه‌های پرفشار آبیاری تحت فشار وجود ندارد و باید از روش‌های کم فشار و یا ثقلی مدرن استفاده کرد افزود: در اراضی کشاورزی ۱۲ شهرستان واقع در حوزه دریاچه ارومیه سامانه‌های آبیاری کم فشار با استفاده از اعتبار ستاد احیای دریاچه اجرا می‌شود.

فتحی افزود: وسعت اراضی آبی و دیم استان آذربایجان شرقی به ترتیب ۴۱۲ و ۸۰۸ هزار هکتار (در مجموع یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار) است و در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان قابلیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری وجود دارد.

وی همچنین از اجرای شبکه‌های فرعی ۳ و ۴ آبیاری و زهکشی مدرن در ۱۸ هزار و ۴۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی استان بدون احتساب پایاب سد شهید مدنی تبریز خبرداد و گفت: طرح لوله گذاری و انتقال آب با لوله در ۵ هزار و ۷۲۰ هکتار از ۱۲ شهرستان واقع در حوضه دریاچه ارومیه اجرا شده است.

وی اجرای ۹۵۴ کیلومتر کانال آبیاری عمومی و اجرای ۳ هزار و ۷۶۸ کیلومتر پوشش انهار سنتی را از دیگر طرح‌های اجرا شده در استان در جهت افزایش بهره وری آب عنوان کرد.

وی ایجاد نشدن کامل زیرساخت‌ها در شبکه‌های آبیاری و زهکشی حوضه دریاچه ارومیه را از جمله چالش‌های موجود در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد: طبق مصوبه ستاد احیاء دریاچه ارومیه می‌بایستی هر ساله ۸ درصد و در طول ۵ سال ۴۰ درصد از کاهش مصارف آب در بخش کشاورزی تحقق یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: این درحالیست که تعهدات مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه به طور کامل تامین اعتبار نشده است.

 

انتهای پیام/ش

سیستم آبیاری نوین  در ۵۶ هزار هکتار  اراضی آذربایجان شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.