حضرتی گفت: یکی از مشکلات پرستاری دریافت مطالبات است، برخی پرستاران حقوق ۱۵ ماه اضافه کاری اجباری را دریافت نکرد‌ه‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در همایش بزرگداشت روز پرستار که امروز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین مشکلات پرستاران که تا به امروز از با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم، کمبود نیرو بوده است که مشکلات زیادی ایجاد کرد و باعث می‌شد تا پرستاران به موقع بازنشسته نشوند و مجبور به انجام اضافه کار‌های اجباری باشند, بنابر جلساتی که با سازمان وزارت بهداشت داشتیم، قرار شدکه در سال ۹۸ و ۹۹، ۱۹ هزار پرستار به این جامعه افزوده خواهد شد تا بخشی از این مشکلات کاسته شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اصلی جامعه پرستاری دریافت مطالبات آنهاست، در برخی از شهر‌ها مثل خمین و مراغه پرستارانی را داریم که حقوق بیش از ۱۵ ماه اضافه کاری اجباری خود را دریافت نکردند.

حضرتی گفت: جامعه ما به سمت سالمندی می‌رود و بنابر پیش‌بینی‌ها در حدود ۳۰ سال آینده با جامعه‌ای کاملا پیر مواجه هستیم که شرایط کاملا متفاوت با جامعه امروز ما دارد، جامعه پیر بیمار نیست که آن را بستری کنیم، اما نیاز به مراقبت دارد؛ بنابراین مجلس و دولت ما را به فعالیتی مکلف کرده که به اصطلاح آن را کار در جامعه می‌دانند.

باید سلامت محور باشیم نه بیمار محور

وی افزود: این موضوع مهم‌ترین طرح در جامعه پرستاری است و باید کاری انجام دهیم که حضور پرستاران در جامعه افزایش پیدا کند تا سطح سلامت بهبود یابد، در این طرح باید به جای بیمار محور بودن، سلامت محور عمل کنیم به عبارت دیگر نباید بیماری به وجود بیاید که در پی درمان آن باشیم، ۸۲ درصد افراد در سال گذشته جان خود را در اثر بیماری‌های غیرواگیر از دست دادند و چه کسی شایسته‌تر از پرستاران برای پیشگیری و بهبود سلامت مردم وجود دارد.

به مشکلات پرستاران نگاه دوباره بیاندازیم

در ادامه عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران  اظهار کرد: سال گذشته به دلیل تغییرات شرایط اقتصادی، به معنای واقعی درگیر جنگ اقتصادی بودیم و سال گذشته از سال‌های بسیار سختی بود که علی‌رغم تلاش‌های مدیران برای برطرف کردن و کنترل مشکلات باز هم فشار زیادی روی جامعه بیمارستانی و به خصوص پرستاران بود، از طرفی دیگر با توجه به تغییراتی که در جامعه صورت گرفته، توقعات بیماران افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در سال‌های آینده هم به احتمال زیاد این مشکلات ادامه پیدا خواهند کرد البته  امیدواریم تا با همت دوستانمان در دانشگاه به خدمت رسانی ادامه دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خطاب به مدیران و روسای بیمارستان‌ها گفت: زمان آن رسیده که به مشکلات پرستاران نگاه دوباره بیاندازیم و بسیاری از این مشکلات را می‌توانیم در داخل خود دانشگاه حل کنیم یا حداقل مقداری از فشار مشکلات بکاهیم.

کریمی افزود: شاید بهترین راه برای حل مشکلات این جامعه این است که مشکلات آن‌ها را به وسیله خودشان حل کنیم یعنی نماینده‌ای از خود جامعه پرستاری پیگیر مطالبات آن‌ها باشد همچنین باید مدیر‌های پرستاری را در رده‌های بالاتر از آنچه امروز تصور می‌کنیم ببینیم تا در تصمیمات بیمارستانی خود، مدیر پرستاری مشکلات آن‌ها را مدیریت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: تقاضا دارم همکاری مناسب را در بیمارستان‌ها داشته باشیم  تا حقوق جامعه پرستاری به آن‌ها پرداخت شود البته منظور از حقوق تنها مادیات نیست بلکه باید پرستار‌ها در شرایطی قرار بگیرند که  دغدغه‌ای جز خدمت رسانی به بیمار خود نداشته باشد.

وی بیان کرد: درشرایط فعلی مشکلات زیادی وجود دارد حتی در برخی از بیمارستان‌ها به طور مداوم درگیر ساخت و ساز هستند که هم برای بیمار‌ها و هم برای پرسنل ما بسیار ضرر دارد، در همین جا اعلام می‌کنم که پیش از شروع ساخت و ساز بیجا در بیمارستان‌ها حقوق پرسنل باید تسویه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار