به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سه سال پیش بود که پلیس راهنمایی و رانندگی در اقدامی نجات بخش دستورالعمل کنترل جدی نصب حفاظ ایمنی و سپر تکمیلی در کامیونها و برخورد با خودروهای ناایمن را صادر و به تمامی عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور ابلاغ کرد. اما این ابلاغیه فقط به دریافت جریمه از متخلفان خلاصه شد و همچنان در جاده های کشور شاهد رفت و آمد این کامیون های ناایمن و به دنبال آن تصادفات دلخراش و خونین هستیم.
بیشتربخوانید: راهکار دادگستری سمنان برای کاهش تصادفات مرگبار کامیونها + صوت
طرح ایمن سازی کامیون ها طی سال های گذشته، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مطرح و اجرایی شد. مطابق این طرح حفاظ ویژهای از جنس فایبرگلاس در جلو، عقب و دو طرف کامیون های قدیمی نصب میشد تا هنگام بروز تصادف نقش ضربه گیر را ایفا و از بروز تلفات سنگین جلوگیری کند. به ویژه آن که در این گونه تصادفات گاهی تمامی سرنشینان خودروی مقابل که در میان آن ها زنان و کودکان نیز هستند در همان دقایق اولیه جان خود را از دست می دهند.
تمام این حوادث می تواند با نصب یک حفاظ ایمنی در این کامیون ها کاهش یابد زیرا باعث می شود در موقع تصادفات و شاخ به شاخ شدن خودروهای سواری با کامیون ها، مانع از به زیر کشیده شدن خودروها شود. این درحالی است که آمارها از رقم بالای تلفات جانی در برخورد بین خودروهای سواری و کامیون و تریلر حکایت دارد به نحوی که گفته می شود ۹۹درصد از این نوع تصادفات منجر به تلفات جانی می شود.
جولان کامیون هایی که بدون توجه به این قانون و بدون نصب سپر محافظ در جاده ها تردد می کنند در حالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی هم با جدیت به دنبال اجرای قانون مصوب است اما عملا راهی جز جریمه کردن کامیون های متخلف ندارد.کارشناس معاونت امور حمل و نقل پلیس راه کشور درباره این دستورالعمل با بیان این که در حوزه حمل و نقل عمومی متولی تصمیمات، سازمان راهداری است افزود: آشکار سازی سپر خودروهای سنگین دستورالعملی است که در سال ۹۴ به تصویب رسید و از طریق پلیس راه به تمام پاسگاه های کل کشور ابلاغ شد اما در اجرای این دستورالعمل بخش های مختلفی از شرکت سازنده خودرو تا متولی حمل و نقل عمومی که سازمان راهداری است تاثیرگذار هستند و ما به عنوان پلیس فقط در حوزه اجرا می توانیم ورود کنیم.
سرگرد حسن طالبی با بیان این که نصب نکردن سپر ایمن برای کامیون ها جریمه ۶۰ هزار تومانی دارد اظهار کرد: چنان چه پلیس راهور گزارشی داشته باشد مبنی بر این که کامیون ها در محور خاصی، این مشخصه را رعایت نکردهاند، از مسئولان استان مذکور می خواهیم که طرح مصوب را در زمانی که تعیین می کنیم اجرا کنند. وی تاکید کرد: متاسفانه ما به عنوان مجری قانون نمی توانیم برخورد بازدارنده ای جز اعمال جریمه انجام دهیم.
در حالی که حتی کارخانه تولید کننده سپر و نوع سپر در تصادفاتی که رخ می دهد و تلفات بالای آن، تاثیر گذار است و هدف از این دستورالعمل هم این است که با جانمایی سپر ایمن به عنوان مانع عمل شود. وی تاکید کرد: مجوز فعالیت یک خودروی حمل و نقل عمومی در بُعد باری بارنامه و در بُعد مسافری، صورت وضعیت است که توسط راهداری صادر می شود. علاوه بر این مدیر فنی قبل از حرکت باید خودرو را از هر لحاظ مورد بررسی قرار دهد و ایمنی خودرو را تایید و در صورت وجود نقص از صدور صورت وضعیت یا بارنامه خودداری کند. تمام این مجوزها توسط راهداری صادر می شود.
طالبی با اشاره به پیگیری هایی که پلیس راهور در این باره تاکنون داشته است، تصریح کرد: برای پیگیری اجرای صحیح این دستورالعمل جلسات مختلفی با مسئولان راهداری داشتیم اما متاسفانه نتیجه ای نداشته است.
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/