مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: با یک چهارم استاندارد جهانی ۳۱۲ هزار هکتار از مناطق استان حفاظت می‌شوند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  ،  کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی کوهستانی با دو نوع آب وهوای گرم و سرد است که حدود سه چهارم آن را کوه‌ها و ناهمواری‌ها فرا گرفته و ۹۰ درصد از آن را جنگل و مرتع تشکیل می‌دهد.

این استان به واسطه داشتن جنگل‌های فراوان، رودخانه‌های خروشان و تنوع آب وهوایی، از تنوع زیستی بسیار خوبی برخوردار است و با داشتن ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس و ۱۰ درصد آب کشور، شرایط مناسبی را برای زیست گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی فراهم کرده است.

۱۲ درصد مساحت استان منطقه حفاظت شده است

براساس استاندارد جهانی ۱۱ درصد از هر استانی می‌تواند بعنوان مناطق حفاظت شده انتخاب شوند این درحالی است که این میزان در استان ما به ۱۲ درصد می‌رسد که با احتساب مدیریت حفاظت محیط زیست استان در ضلع شمالی پارک ملی دنا در محدوده جغرافیایی شهرستان سمیرم و بخشی از منطقه حفاظت شده خائیز در محدوده جغرافیایی شهرستان بهبهان این عدد به  ۱۹ درصد می‌رسد.

براساس این گزارش یک درصداز مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده و در مجموع ۳۱۲ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.

هم اکنون هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامین با وسعت ۲۵ هزار ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با دو هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در استان وجود دارد.

در راس همه این‌ها پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی‌ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیرگاه بعداز انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.

طمع شکارچیان به مناطق حفاظت شده

مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد و در راس آن‌ها منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا همیشه مورد طمع شکارچیان بوده و آن‌ها محیط زیست و گونه‌های نادر جانوری و گیاهی این منطقه را مورد تعرض قرار می‌دهند.

با این حال محیط بانان مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد در سرما و گرما با کمترین چشمداشتی پیوسته از این امانت نگهداری می‌کنند.

محسن جعفری نژاد مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به جایگاه ارزشمند دنا در جهان، گفت: یکی از دلایلی که دنا به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره کشور و پارک ملی انتخاب شد، وجود پتانسیل‌های بالایی همچون گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری و مناظر و چشم انداز‌های بی نظیر این منطقه بوده است.

وی افزود: یک هزار و ۲۵۶ گونه مهره دار در کشور وجود دارد که ۳۰۰ گونه از این تعداد در این استان زندگی می‌کنند.

جعفری نژاد اظهار داشت: پلنگ، کل وبز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه‌ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش نعل اسبی، گربه، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و چندین گونه دیگر از مهمترین گونه‌های جانوری این منطقه است.

وی افزود: بیش از ۷۷ گونه پرنده در منطقه حفاظت شده دنا زندگی می‌کنند که کبک معمولی، قرقاول، کبک دری، تیهو، بلدرچین، شاه بوف، جغد ماهی خوار، جغد گوش دراز، جغد جنگلی، عقاب، باز، پرپا، عقاب جنگلی، عقاب طلایی، کبوترجنگلی، کبوتر چاهی، سبز قبا، ماهی خورک، هدهد، دارکوب، چکاوک، سار مهمترین پرندگانی هستند که در این منطقه زیست می‌کنند.

تعداد محیط بانان کمتر از استاندارد جهانی

جعفری نژاد تعداد محیط بانان در این استان را به نسبت وسعت مناطق حفاظت شده بسیار کم دانست و گفت: هم اکنون به ازای هر ۴ هزار و ۱۶۰ هکتار منطقه حفاظت شده یک محیط بان در استان وجود دارد.

وی افزود: این در حالی است که طبق استاندارد‌های بین المللی برای هر هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هم اکنون حفاظت از مناطق حفاظت شده در دنیا به سمت حفاظت الکترونیک می‌رود، بیان کرد: در این نوع حفاظت افرادی که وارد یک منطقه حفاظت شده می‌شوند ردیابی شده و تا خروج از منطقه تحت کنترل هستند.

وی با بیان اینکه توسعه حفاظت الکترونیک نیاز به اعتبار دارد، بیان داشت: اعتبارات محیط زیست بسیار کم است این در حالی است که سال به سال انتظارات از این سازمان بیشتر می شود.

جعفر نژاد افزود: مناطق حفاظت شده استان ثروتی عظیم و نعمتی خدادادی هستند که باید همه مردم و مسئولین در حفاظت و صیانت از آن تلاش کنند. بی شک نسل آینده هر قصوری در این راستا را نخواهد بخشید.

انتهای پیام/غ

 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.