مرخصی زایمان به همه زنان شاغل تعلق می‌گیرد، اما دریافت کمک‌هزینه بارداری در شرکت‌های خصوصی مطابق قوانین تامین اجتماعی است.

مرخصی زایمان به چه کسانی تعلق می گیرد؟به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مرخصی زایمان به همه زنان شاغل تعلق می‌گیرد، اما دریافت کمک‌ هزینه بارداری در شرکت‌های خصوصی مطابق قوانین تامین اجتماعی است و در برخی از شرکت‌های دولتی نیز بر اساس بخش‌نامه‌های داخلی عمل خواهد شد.

کمک هزینۀ بارداری برای زنان شاغل تحت پوشش تامین اجتماعی در موارد زیر پرداخت می‌شود:

در یک سال گذشته، حداقل ۶۰ روز کاری حق بیمه پرداخت کرده باشد.

در مدت مرخصی، مشغول به کار نباشد و دستمزدی دریافت نکند.

در زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار یا در مرخصی استحقاقی باشد.

در حال حاضر تامین اجتماعی تنها کمک‌ هزینه بارداری برای مدت شش ماه را پرداخت می‌کند. مبلغ این کمک‌ هزینه براساس مبلغ دستمزدی محاسبه می‌شود که مبنای محاسبه حق بیمه شماست.


بیشتر بخوانید: پایه سنوات چیست؟


اگر شرکت شما دستمزدی بیشتر از آنچه در لیست بیمه به تامین اجتماعی اعلام شده است به شما پرداخت می‌کند، ملاک محاسبه کمک‌ هزینه بارداری مبلغ اعلام‌شده به تامین اجتماعی است. اگر در جریان دستمزدی نیستید که توسط شرکت به تامین اجتماعی اعلام می‌شود، می‌توانید از بخش منابع انسانی شرکت در مورد آن سؤال کنید.

طبق قوانین تامین اجتماعی، کمک‌ هزینه بارداری معادل دو سوم آخرین دستمزد شخص است. آخرین حقوق بر اساس میانگین سه ماه آخر آن بخش از حقوق که حق بیمه از آن کسر می‌شود محاسبه خواهد شد.

پاسخ سازمان تامین اجتماعی

 به استحضار می رساند:

«ضمن سپاسگزاری از اطلاع رسانی خدمات سازمان تامین اجتماعی به مخاطبان، به اطلاع می رساند به استناد ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب ۹۲/۳/۳۰ تمامی محدودیت‌های مقرر در قانون قبلی که بر اساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو شده و بر همین اساس آن قسمت از مطلب منتشر شده (زایمان مربوط به فرزند چهارم به بعد نباشد) نادرست است.»

 انتهای پیام/

برچسب ها: بیمه ، تأمین اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا علیزاده
۱۶:۰۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
باسلام و درود
در تاریخ 20 خرداد 92 اصلاحیۀ قانون تنظیم جمعیت خانواده این مدت از 6 ماه به 9 ماه تغییر یافت ولی کماکان 6 ماه مورد محاسبه است، اگر امکانش هست این موضوع را از تامین اجتماعی جویا شوید.
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۸:۲۰ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
مرخصی زایمان کلا بی عدالتیه. باید مرخصی اجباری بدون حقوق داده بشود. یا تسهیلات از بیت المال به همه زنان ایرانی چه شاغل در بیرون چه خانه دار داده شود. یه نفر کار نکنه ولی از بیت المال حقوق بگیره درست نیست. بیت المال مال همه است
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۹:۳۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعا بی سوادی متاسفم برات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۷ دی ۱۳۹۷
به خانم های باردار .
آخرین اخبار