نشست مسئولان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب با مسئولان دانشگاه رازی و مدیران و کارشناسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  ؛محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه رازی گفت : بعد از بیش از ۲۰ سال کار صنعتی و دانشگاهی هنوز این سؤال برای من وجود دارد که با قدمتی که در صنعت نفت داشتیم و با این وزنی که صنعت نفت در اقتصاد کشور داشته چرا دانشگاه‌های ما که جزو گسترده‌ترین بخش‌های توسعه یافته این کشور هستند هنوز توفیق نیافته‌اند که حضور مؤثری را در صنعت نفت داشته باشند.

وی گفت : در استان کرمانشاه که مصیبت‌ها و مسائل زیادی بر آن وارد شده امروز دو پروژه کلان ملّی در انتظار تامین اعتبار هستند، مانند پروژه پالایشگاه آناهیتا و پتروشیمی اسلام‌آبادغرب که صحبت از سرمایه‌گذاری بالای یک میلیارد یورو در این پروژه‌ها مطرح است.

وی گفت: همه ما علاقه‌مند به توسعه کشور هستیم و این سوال مطرح است که کجای کار را باید بگیریم و چه کاری بکنیم که در آینده به جای اینکه اگر قرار است مجوزی از یک کشور خارجی خریداری شود و یا پروژه‌ای اجرا شود، حداقل درصدی از آن مشارکت با منابع داخلی دانشگاه‌ها و صنایع داخلی صورت بگیرد. برخی از این پروژه‌ها شاید بیش از ۱۰ سال است که درگیر طراحی و تامین اعتبار و ارزیابی‌های مختلف فنی و مهندسی هستند.

اعلمی‌آل‌آقا با اشاره به راه‌اندازی دانشکده نفت و پتروشیمی در دانشگاه رازی گفت: امسال خوشبختانه در رشته مخازن پذیرش دانشجو داشتیم و جزو معدود دانشگاه‌هایی در کشور هستیم که اکنون در مسیر توسعه نفت و پتروشیمی اهتمام داریم.

رئیس دانشگاه رازی بیان کرد: از دوستان و همکاران دانشگاهی و عزیزان مهمانی که از صنعت نفت به این جلسه تشریف آورده‌اند، حقیقتا انتظار داریم که با هم همفکری و هم‌اندیشی داشته باشند تا عمق ارتباطات از جهت علمی تعمیق بیشتری پیدا کند.

اعلمی‌آل‌آقا بیان کرد: این نشست‌ها و آمد و رفت‌ها سبب می‌شود که ظرفیت‌‎های کشور در مسیر درست خود استفاده شود، ما دانشگاه‌های توسعه‌یافته و با انگیزه و توان پژوهشی به‌نسبت بالایی در کشور داریم و باید قدر این نعمت را بدانیم.

وی بیان کرد: هرجایی که بر اساس علائق، مشوق‌ها و سیاست‌گذاری‌ها برنامه‌ریزی شد دانشگاهیان ورود پیدا کردند و در نهایت در آن مسیر موفق شدند. اگر در شروع انقلاب یک‌دهم درصد منابع علمی دنیا را دانشگاه‌های ایران تامین می‌کرد امروز این میزان به بالای یک‌ونیم تا دو درصد رسیده است. در واقع این نگاه فرهنگی وجود دارد که همه آحاد کشور علی‌رغم همه تنگنا‌های مالی حاضراند فرزندانشان را به دنبال علم بفرستند و این ذخیره‌ای برای کشور است.

اعلمی‌آل‌آقا گفت: ما اکنون راغب هستیم با همفکری عزیزانی که در بخش صنعت نفت حضور دارند و با مسائل و طرح مبانی کار و صورت مسأله از نزدیک آشنا هستند، در محافل دوستانه و پررفت وآمد هم‌اندیشی و تعامل و همکاری داشته باشیم تا در نهایت محصول این تلاش‌ها و ظرفیت‌ها سبب پیشرفت صنعت نفت و خوداتکایی بیشتر این صنعت باشد.

اعلمی‌آل‌آقا صنعت نفت را صنعت اساسی کشور دانست و بیان کرد: اتکای بودجه امروز کشور به نفت تقلیل یافته، اما باز هم بیش از ۳۰ درصد آن به فروش نفت خام وابسته است، نفت خامی که اگر آن را کیلویی یک دلار می‌فروشیم می‌توانیم با هم‌افزایی، کیلویی بالای ۱۰۰ دلار بفروشیم و این در گِرو تعامل است.

وی بیان کرد: ما منبع خدادادی نفت را زیر پای خود داریم، اما مردم ما هنوز از مصیبت‌های اقتصادی رنج می‌برند، اگر نگاهی به منافع ملّی داشته باشیم، لحظه‌ای نباید درنگ کنیم که در این مسیر چگونه باید با هم کار کنیم، مهندس ناصری‌پور نشان دادند که علاقه‌مند به شکستن این سد و تعمیق ارتباطات هستند و سوابق گذشته ایشان بیانگر این مهم است.

اعلمی‌آل‌آقا افزود: یقینا ما در زمینه‌های آموزشی، حل مسائل و برگزاری دوره‌های تخصصی می‌توانیم با صنعت نفت همکاری داشته باشیم و البته طبیعی است که اساتید دانشگاه هر یک از زاویه دید برخورداراند و باید رفت و آمد و تعامل بیشتری داشته باشند و در نهایت حتما دوستانی که از صنعت به دانشگاه تشریف می‌آورند می‌توانند یک منابع و زوایای دید جدیدی را پیدا کنند که این هم‌افزایی به نفع هر دو قشر فعال در این بخش است و من خوشحالم از اینکه تشریف آوردید و ان‌شاء‌الله که بتوانیم زمینه‌های آموزشی و زمینه‌های ارتباط کاری و پروژه‌های پژوهشی بیشتری را با هم داشته باشیم.

وی بیان کرد: طی سه سال گذشته تحولاتی را در خصوص تقرب به سمت صنعت نفت در دانشگاه رازی داشتیم، در سال ۱۳۹۵ دانشکده نفت و پتروشیمی افتتاح شد متعاقب آن آیین‌نامه پژوهش‌های تقاضامحور را در دانشگاه تصویب کردیم که برای همکاران جهت ورود به صنعت نفت ایجاد انگیزه می‌کند، آیین‌نامه فرصت مطالعاتی اجباری در صنعت را برای اعضای هیأت علمی داریم و بر انجام دوره‌های کارآموزی دانشجویی در صنعت تاکید شده است، همچنین ظرفیت بسیار بالای تحصیلات تکمیلی (۳۰۰۰ دانشجوی ارشد و حدود ۸۰۰ دانشجوی دکترا) را در دانشگاه داریم و این تعاملات باید بیشتر شود.

 اعلمی‌آل‌آقا با تاکید بر اینکه صنعت باید فضای محسوس‌تر تعاملی را به وجود بیاورد، گفت: این جلسات تداوم یابد و مصوبات آن پیگیری شود و به نتایج عملیاتی برسیم، در دانشگاه علاقه‌مند هستیم که از بُعد حمایتی اولویت را به مسائل ارتباط با صنعت بدهیم.

سیدعباس ضیایی رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با ابراز خرسندی از حضور در این جلسه، اظهار داشت: ارتباط دانشگاه با صنعت امری ضروری است و در دنیا پیشرفت کشور‌ها نتیجه ارتباط صنعت با دانشگاه بوده است.

وی ایجاد یک مرکز واحد در دانشگاه‌ها برای انجام هماهنگی‌های میان دانشگاه و صنعت و احصاء ظرفیت تجهیزات دانشگاه را پیشنهاد داد و گفت: تعریف پروژه‌ها و انعقاد قرارداد‌های مشاوره با اساتید دانشگاه و صنعت از جمله حوزه‌های فعالیت و همکاری ما است.

سعید ناصری‌پور مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب اظهار داشت: در کل کشور مشکلاتی داریم، مثلا فرهنگ علمی داریم، اما نتوانستیم میان فرهنگ علمی و فرهنگ اقتصادی و صنایع ارتباط برقرار کنیم.

وی بیان کرد: در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب فضای مناسبی وجود دارد و از این فضا در راستای تعامل و ارتباط با دانشگاه استفاده شود.

این مسئول تاکید کرد: برای ایجاد انگیزه، کارشناسانی که ارتباط مستمر با دانشگاه دارند از نظر مالی تقویت شوند تا بدون دغدغه، کار به جلو پیش برود و ما پذیرای کارشناسان دانشگاه در صنعت نفت هستیم.

فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی در این نشست اظهار داشت: طی دو سال گذشته قریب به ۱۰۰ پروژه تحقیقاتی با دستگاه‌های اجرایی استان کرمانشاه داشتیم، اما تنها سه مورد از این پروژه‌ها با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب بوده که انتظار همکاری بیشتری در این زمینه داریم.

وی با اشاره به نیم قرن قدمت دانشگاه رازی گفت: این دانشگاه از ۴۵۰ عضو هیأت علمی شاخص برخوردار است و هم‌اکنون قریب به ۱۳ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

ویسی افزود: تمایل دانشگاه رازی این است که پایان‌نامه‌های مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد در زمینه‌های مورد علاقه صنعت نفت، گاز یا پتروشیمی جهت‌دهی شود ضمن اینکه در آیین‌نامه‌های داخلی با توجه به رویکرد آموزش عالی، جایگاه ویژه‌ای برای پایان‌نامه‌هایی که بر مبنای تقاضا شکل می‌گیرند، لحاظ شده است.

وی با اشاره به وجود مراکز تحقیقاتی در دانشگاه گفت: پژوهشگاه پیشرفته تحقیقات مهندسی شیمی و موسسه متانول از مراکز تحقیقاتی خوب در دانشگاه هستند، همچنین مرکز تحقیقات نفت و پتروشیمی با همکاری یک شرکت خصوصی در دانشگاه راه‌اندازی شده است. طرح‌های پژوهشی متنوعی نیز در حیطه نفت و گاز داریم .

علیرضا حبیبی مدیر گروه مهندسی شیمی دانشگاه رازی اظهار داشت: گروه مهندسی شیمی دانشگاه رازی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۳ آغاز کرده و تعاملات خوبی با بخش‌های مختلف صنعت به‌ویژه صنایع استان داشته است.

وی افزود: به‌طور کلی و با توجه به زمینه تخصصی اعضای هیأت علمی، گروه مهندسی شیمی دانشگاه رازی علاقه‌مندی و توانمندی خود را در محور‌هایی از جمله شبیه‌سازی مطالعه مخازن و ارائه راهکار‌های ازدیاد برداشت از میادین را اعلام می‌دارد و پیشنهاد تاسیس دفتر مطالعات مخازن غرب کشور در دانشکده نفت و پتروشیمی دانشگاه رازی می‌تواند راهکاری باشد.

 حبیبی گفت: طراحی، بازطراحی تشخیص مشکلات فرآیندی و ارائه راهکار‌هایی جهت رفع مشکلات در فرآیند‌های فرآوری‌های اولیه نفت و گاز از دیگر محور‌های است که گروه مهندسی شیمی دانشگاه رازی علاقه‌مند به همکاری است و خوشبختانه در این زمینه تجربه موفقی را در سالیان گذشته داشتیم.

وی یادآور شد: امیدواریم همانطور که توانایی دانشگاه رازی در همکاری با سایر صنایع استان کرمانشاه بروز کرده است، در همکاری با شرکت نفت و گاز غرب جامعه عمل به خود بگیرد.

 

 

انتهای پیام/د

ضرورت تعامل هرچه بیشتر صنعت نفت با دانشگاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.