ساجدی در گفت گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان:

بازداشت خبرنگار پرس تی وی آخرین تلاش آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی هایش نخواهد بود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: برخورد پلیس آمریکا با خبرنگار پرس تی وی بیانگر ضعف و ناکامی این کشور در پیشبرد اهدافش است.

آمریکا با خبرنگار پرس تی وی نشان از ناکامی این کشور داردبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز اخباری مبنی بر دستگیری مرضیه هاشمی، خبرنگار شبکه پرس تی وی ایران در آمریکا منتشر شد، به دنبال اعلام این خبر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه هم این اقدام را محکوم و خواهان برخورداری خانم هاشمی از کلیه حقوق اولیه و انسانی و آزادی فوری و بدون قید و شرط او از بازداشت غیرقانونی شد.

بر اساس گزارش‌ها وی که برای دیدن برادر بیمارش به ایالات متحده سفر کرده بوده در فرودگاه و بدون هیچ دلیلی بازداشت شده، به زور حجابش را برداشته و گوشت خوک برایش برده آمد و زمانی هم که نان خالی درخواست کرده، از اجابت خواسته اش امتناع کرده اند.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با دلایل برخورد غیر انسانی پلیس آمریکا با مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی  اظهار کرد: در پروسه‌های سیاسی روند برخورد با جوامع، کشور‌ها و یا انسان‌ها در چند مرحله انجام می‌گیرد، مرحله نخست رویکرد های نظامی است. زمانی که راه حل‌های نظامی با بن بست مواجه شود مراحل اقتصادی پیگیری می‌شود و پس از آن وارد بعد روانی ماجرا می‌شویم. انتشار خبرهایی مبنی بر برگزاری نشست لهستان و پس از آن بازداشت خبرنگار پرس تی وی، ناشی از جنگ روانی است که آمریکایی‌ها علیه تهران دنبال می کنند.

وی در ادامه افزود: نوع برخورد آمریکایی‌ها با خبرنگار پرس تی وی یعنی مرضیه هاشمی بیانگر این است که ایالات متحده در عرصه سیاسی و اقتصادی نتوانسته است به موفقیت برسد و بنابراین قصد دارند به نوعی قدرت خود  را به اثبات رسانده و نمایش دهند. این گونه اقدامات آمریکایی‌ها هیچ چیز را تغییر نمی دهد جز آنکه نشان می دهد آن‌ها نتوانسته اند در استدلال و استراتژی خود به موفقیت برسند و ناکام مانده اند، بنابراین به این گونه اقدامات حاشیه‌ای پناه می‌برند و باید گفت احتمال دارد در آینده هم شاهد این دست اتفاقات باشیم.

ساجدی با اشاره به تنها گذاشته شدن ایالات متحده آمریکا از سوی کشور‌های محور اروپا و پناه بردن به کشور کوچکی مانند لهستان عنوان کرد: لهستانی‌ها به دو دلیل خود را وامدار آمریکا می‌دانند؛ نخست در سال ۱۹۴۱ است که معتقدند آمریکا آن‌ها را از چنگ هیتلر نجات داد و دوم در سال ۱۹۹۱ مجدداً بر این باورند ایالات متحده کشورشان را از جنگ شوروی نجات داده است. از طرفی با توجه به اینکه لهستان کشور ضعیفی است و قدرت خاصی در اتحادیه اروپا ندارد، می‌توان اینگونه برداشت کرد که مواضع این کشور چندان هم بر ضد ایران نیست و اخبار منتشر شده در باره این نشست و اتفاقات پس از آن با فشار آمریکا انجام شده است. در نهایت باید تاکید کنم که این گونه اقدامات در عالم سیاست بیشتر جنبه روانی داشته و کشوری که دست به این چنین اقداماتی می‌زند به دنبال خریدن زمان است.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که آمریکا در داخل مرزهایش با آن مواجه شده توضیح داد: اولین مشکل عمده‌ای که دولت آمریکا در حال حاضر با آن مواجه است بحث دیوار مکزیک است که باعث شده مشکلات زیادی بین رئیس جمهور و کنگره ایجاد شود و دوم حمایت از عربستان که در بحث خاشقچی رسوایی در عرصه بین الملل را برای این کشور به دنبال داشت، سوم هم مشکل بیکاری و بهداشت داخلی آمریکا که نتوانستند در حال حاضر پاسخی برای آن پیدا کنند. مجموعه این فشار‌ها دولت این کشور را مجبور می‌کند که برای پوشاندن ضعف هایش به اتفاقات خارجی متوسل شود. حال مجموعه اتفاقات نشان می‌دهد که در آینده ممکن است با اقدامات مشابه دیگری نظیر بازداشت خبرنگار پرس تی وی یا اعلام خبر برگزاری نشست ضد ایرانی در لهستان هم مواجه شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار