برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع روند توسعه شبکه حمل ونقل برگزار شد.

یعقوبی:حمل و نقل یک عنصر پیشگام در توسعه اقتصادی استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامهگفت‌وگوی ویژه خبری امشب (چهارشنبه، ۲۶ دی ماه) با موضوع روند توسعه شبکه حمل‌ونقل و با حضور علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و رامین یعقوبی مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

یوسف نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه تمامی اقدامات در حوزه حمل و نقل با توجه به قوانین بالا دستی انجام می‌شود، گفت:در قوانین پنج ساله نسبت به حوزه حمل و نقل توجه خاصی شد و در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری هم به این موضوع پرداخته شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: اگر نگاهی به سایه قوانین بالادستی از جمله قانون برنامه ششم و سیاست‌های کلی در بودجه ۹۸ داشته باشیم متوجه خواهیم شد که به حوزه حمل و نقل توجه خاصی شده است، ولی ممکن است در تامین منابع مالی برای اجرای اهداف کم کاری صورت گرفته باشد.

وی افزود: در قانون برنامه ششم از ماده ۵۱ به بعد مربوط به فصل حمل ونقل است و در آنجا سیاست‌های خاصی در نظر گرفته شده است، مثلا در ماده اصل ۵۱ و ۵۲ به دخالت بخش خصوصی اشاره شده است که این درماده تسهیلاتی برای بخش حمل و نقل ریلی قائل شده که در این زمینه مالیات بر ارزش افزوده در بخش حمل و نقل‌های ریلی درحد صفر برای رقابت در نظر گرفته شده است.

یعقوبی، مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به اینکه مجموعه اهدافی در قانون بالا دستی برای حوزه حمل و نقل اشاره شده و در بودجه سنواتی منابع اعتباری پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی از جهت عملیاتی در بخش حمل و نقل کمبودی ندارد، گفت: به لحاظ فنی پشتیبانی و مدیریت همه امکانات و تجهیزات مهیا بوده و تقریبا ۹۰ درصد تولیدات هم داخلی است. این منابع اعتباری باید در اختیار دستگاه‌های اجرایی مربوطه قرار گیرند و به طبع اهداف در قانون محقق شود، ضمن اینکه در این سنوات اخیر با توجه به شرایط خاص اقتصادی که برای کشور به وجود آمده است منابع اعتباری دولت از بودجه عمومی و سایر موارد با کاهش مواجه شده است و طبعیتا تاثیر بسزایی در نوع فعالیت‌های ما داشته و این درحالی است که ما نمره قابل قبولی در این زمینه داشتیم.

مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حوزه حمل و نقل بعنوان یک عنصر پیشگام در توسعه اقتصادی کشور همواره مطرح بوده است، تاکید کرد: در دوران ابتدایی انقلاب اسلامی این عنصر نقش بسزایی در این زمینه داشته و با توجه به پهنه و گستره کشور شبکه حمل و نقلی در حوزه‌های مختلف شاید به آن صورت سرویس و خدماتی که باید ارائه می‌دادند را انجام نمی‌دادند، اما در حال حاضر این نقش پررنگ شده و حمل ونقل به عنوان یکی از ارکان اساسی موتور توسعه اقتصادی همواره نمایانگر شده است.

در ادامه ارتباط تلفنی با مهران قربانی، معاون حمل ونقل سازمان راهداری برقرار شد و با اشاره به ناوگان قدیمی در سازمان راهداری گفت: ما دو نوع ناوگان باری و مسافری داریم. درخصوص ناوگان مسافری کشور ۱۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که میانگین سنی آن‌ها حدود ۱۰ سال است در صورتی که طبق آیین نامه ابلاغیه هیات دولت سن فرسودگی ۱۵ سال است، از این رو وضعیت ناوگان اتوبوس‌ها بسیار قابل قبول است در سیاست‌ها به این موضوع اندیشیده شده است که مردم باید به سمت حمل و نقل عمومی سوق پیدا کنند که خوشبختانه ظرفیت قابل قبولی در اختیار مردم قرار دارد.

وی افزود: در مورد ناوگان باری هم ما ۳۳۸ هزار دستگاه ناوگان باری در کشور داریم که سن آن‌ها حدود ۱۰ سال است که طبق آیین نامه دولت سن فرسودگی ۲۲ سال است و سن متوسط از سن فرسودگی پایین‌تر است، از طرفی با توجه به میزان تبادلات اقتصادی داخلی و برون مرزی باید حدود ۱۱۰ دستگاه از شبکه خارج کنیم که در قالب اقساط دستگاه و ورود دستگاه‌های جدیدانجام بگیرد که باید اهتمام ویژه از سوی وزارت صنعت و معدن تجارت در این زمینه صورت گیرد، ضمن اینکه سیاستگذاری در این زمینه هم بر عهده این وزارتخانه است.

قربانی تصریح کرد:ما همه ساله رشد ۱۰ درصد وسایل نقلیه داریم و به همان میزان رشد سفر‌ها را شاهد بودیم، به این خاطر که قیمت بنزین تمایل برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی را زیاد می‌کند، از طرفی با توجه به اینکه شرایط ورود خودرو‌های سنگین هم توسط وزارت صنایع سیاستگذاری می‌شود و از سوی دیگر میزان کارکرد وسایل سنگین به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود:طرح جامع حمل و نقل هم پیش بینی شده که باید هیات وزیران آن را تدوین و اجرایی کند.

یعقوبی ادامه داد: در حوزه زیرساخت و آزاد راه‌ها ما حدود ۳۵۰ کیلومتر در ابتدای انقلاب اسلامی داشتیم، از طرفی ما باید بتوانیم از بخش خصوصی در ساخت بزرگراه‌ها استفاده کنیم و در حال حاضر ۲۴۰۰ کیلومتر آزاد راه در حال بهره برداری داریم و ۴ هزار کیلومتر هدف گذاری کردیم که امیدواریم این ۴ هزار کیلومتر را به شبکه آزادراهی کشور اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: دهه گذشته حدود ۲۸ هزار نفر تلفات جاده‌ای ثبت شده، اما در دهه دوم که حدود ۲ سال از آغاز آن می‌گذرد با در نظر گرفتن فرمول نسبت به هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تعداد تلفات مطابق با سایر کشور‌های مشابه از حیث حمل و نقل جاده‌ای است.

یعقوبی گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی، ایران حدود ۳۵۰ کیلومتر آزاد راه داشت در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر میزان آزاد راه‌ در حال بهره برداری است و حدود ۴ هزار کیلومتر هدف گذاری شده است، هدف اصلی آزاد راه‌های کشور ایجاد کریدور ترانزیتی در سراسر کشور است.

یوسف نژاد خاطر نشان کرد: از آنجا که سیاست‌گذاری‌های متمرکز در حوزه حمل و نقل میان چند دستگاه صورت می‌پذیرد دولت موظف به نظارت و رسیدگی این سیاست گذاری‌هاست.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد متاسفانه اقتصاد کشور دولتی است در حالی که در هیچ جای دنیا متولی بحث‌های این چنینی، دولت نیست.

یوسف نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه در راستای مدیریت بنادر کوچک به وزارت راه اختیار واگذاری به بخش خصوصی داده شده است، گفت: ظرفیت بنادر کشور از ۱۹ میلیون تن به ۲۳۳ میلیون تن رسیده است، باید با ایجاد تسهیلات و معافیت‌ها بخش خصوصی را تشویق کرد تا در حوزه حمل و نقل ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه صنعت هوایی نسبت به سایر صنعت‌ها رشد خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: در زمینه حمل مسافر داخلی از دو میلیون و نیم به ۲۵ میلیون و حمل مسافر در سفر‌های خارجی از یک میلیون به ۱۱ میلیون نفر رسیده ایم، بخش خصوصی در صنعت هوایی مداخله و مشارکت بیشتری دارد لذا این بخش نسبت به سایر بخش‌ها قابل دفاع است، چابهار در آینده ترانزیت کشور نقش مثبتی خواهد داشت، در بحث دانش فنی به بلوغ رسیده ایم و یا در برخی از زمینه‌ها مانند آموزش خلبانی به استقلال کامل رسیده ایم.

یعقوبی مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اساس خطوط ریلی بر مبنای بار‌های ریل پسند است، ادامه داد: از برنامه ششم توسعه عقب هستیم لذا امیدواریم از طریق تامین منابع و اعتبارات لازم سرعت خوبی به پروژه‌ها بدهیم، در ابتدای انقلاب ۲۴فروند هواپیما داشتیم، اما اکنون این تعداد به ۱۴۳ فروند رسیده است.

وی با بیان اینکه استفاده از حمل و نقل هوایی بیشتر مورد اقبال مردم است و به نظر می‌رسد بُعد زمان برای مردم حائز اهمیت است، اظهار کرد: دو طرح مگا پروژه ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است، الان در مرحله زیرسازی قطعات در محور زاهدان-خاش هستیم و کار مطالعات سایر مسیر‌ها انجام شده و در حال واگذاری هستیم.

مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به شرایط و مدیریت حمل و نقل هوایی کشور افزود: اکنون لازم است به هواپیما‌های کوتاه بُرد مراجعه کنیم لذا باید این حمل و نقل بین استان‌ها برقرار شود، سرمایه گذاری در این حوزه در شرایط تحریم سخت است، باید به قوانین و اسناد بالا دستی در این رابطه مراجعه کنیم.

هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۶۰ میلیون تن از ظرفیت بنادر ایران استفاده شده است، افزود: ما می‌توانیم هاب منطقه‌ای شویم اما باید مجموعه امکانات فراهم شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ میلیون سفر دریایی در سال گذشته صورت گرفته است و به نظر می‌رسد که تا پایان امسال نیز شاهد همین میزان سفر دریایی باشیم، تصریح کرد: ۶۰ فروند شناور برای جابجایی مسافران در بنادر داریم، چابهار بیشتر جنبه ترانزیت کالا به کشور‌های آسیای میانه را دارد که ظرفیت آن از دو و نیم میلیون تن به ۸ میلیون تن رسیده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در سال‌های بعد از انقلاب ظرفیت بی نظیری در بنادر ایران ایجاد شده است، افزود: بخش عمده‌ای از ظرفیت بنادر در جهت صادرات و واردات استفاده می‌شود، برخی از بار‌ها در کشور‌های همسایه تخلیه و از آنجا به بنادر ایران منتقل می‌شود.

حق شناس با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از امکانات شامل تعویض ویزا، امکانات حمل و نقل، پشتیبانی از کشتی ها و فرودگاه باید باشد تا بندری به هاب منطقه و مرکز توزیع کالا‌ها تبدیل شود ،گفت: بخش عمده‌ای از بار‌های ما مستقیما از بنادر به سایر بنادر دنیا منتقل می‌شود.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار