استان قزوین به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر تونل باد و وجود مزارع بادی ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید برق از انرژی باد را در کشور داراست.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از از قزوین ،سالیان درازی نیست که انسان از سوخت‌های فسیلی برای تامین نیاز‌های خود از جمله گرما و تولید برق استفاده می‌کند، از زمانی‌که اولین چاه نفت در ایالت پنسیلوانیای امریکا در نیمۀ دوم قرن نوزدهم کشف شد؛ هیچ‌گاه تصور نمی‌شد نفتی که صد‌ها میلیون سال طول می‌کشد تا به وجود آید روزی به پایان برسد؛ اما بعد از گذشت تنها یک قرن و نیم از اکتشاف اولین چاه نفت به‌گفته کارشناسان، ذخیره سوخت‌های فسیلی تا پیش از پایان قرن بیست و یکم به اتمام می‌رسد. از سوی دیگر در سال‌های اخیر به‌دنبال تشدید آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی و تغییر اقلیم‌ها، کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه را بر آن داشت تا به‌فکر جایگزینی این نوع سوخت‌ها باشند، در نتیجه انرژی باد در کنار انرژی خورشید و زیست توده یا همان پسماند‌ها به‌عنوان انرژی تجدید‌پذیر و پاک  مورد توجه کشور‌ها قرار گرفت.

مزارعی که باد محصولش را تولید می‌کند

انرژی تجدیدپذیر، به انواعی از انرژی گفته می‌شود که منبع تولید آن، برخلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر (فسیلی)، قابلیت آن را دارد که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه مجدداً به وجود آمده یا به عبارتی تجدید شود.

در کشور ما نیز پس از عضویت ایران در «آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدید‌پذیر» توسعه انرژی‌های نو در دستور قرار گرفت و در استان قزوین اولین مزرعه تولید برق کشور با استفاده از انرژی باد در کهک شهرستان تاکستان راه اندازی شد.

*توسعه پایدار همراه با محیط زیست پایدار

حسن رحمانی کارشناس ایمنی نیروگاه بادی کهک در این زمینه گفت: شعاری که در زمینه توسعه وجود دارد؛ «توسعه پایدار همراه با محیط زیست پایدار است.» انتخاب این شعار در چند سال اخیر به‌دلیل آسیب‌های ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی بر محیط زیست است.

وی افزود: این آسیب‌ها شامل آلودگی هوا و محیط زیست و تهدید سلامتی انسان است، به‌همین منظور و با توجه به تعهداتی که کشور ما در معاهدات بین‌المللی دارد،؛ملزم شد که در جهت کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و جایگزنی آن با انرژی‌های تجدید‌پذیری مانند انرژی باد گام بردارد و نیروگاه بادی کهک از جمله این اقدامات است.

مهدی نظامی کارشناس الکتریک نیروگاه بادی کهک با بیان این‌که تولید برق در این نیروگاه به‌وسیله توربین‌های بادی انجام می‌شود گفت: با شروع وزش باد، توربین‌ها به‌صورت خودکار در مسیر باد قرار می‌گیرند و از باد سه و نیم متر برثانیه شروع به تولید خواهند داشت و در سرعت باد ۱۱ متر بر ثانیه با تمام ظرفیت تولید برق می‌کنند.

مزارعی که باد محصولش را تولید می‌کند

شهسواری مدیر بهره‌برداری نیروگاه کهک با بیان اینکه برای اولین بار است در این نیروگاه از توربین‌های ۲.۵ مگاواتی استفاده می‌شود گفت: نیروگاه بادی کهک تاکستان در سال ۹۳ و با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات راه‌اندازی شد که در حال حاضر با توان، ۵۵ مگاوات برق تولید می‌کند، این نیروگاه توسط شرکت گروه مپنا نصب راه‌اندازی و به بهره برداری رسیده و همچنین ۷۰ درصد تجهیزات به‌کار رفته در آن توسط همین شرکت ساخته شده است.

شهسواری اضافه کرد: توربین‌های ۲.۵ مگاواتی استفاده شده در این نیروگاه در لحظه برق مورد نیاز ۳۵۰ خانورا را تولید میکند.

مزارعی که باد محصولش را تولید می‌کند

علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا می‌گوید: اگر به مزرعه بادی کهک چاه نفت بزرگ می‌گویم بی‌دلیل نیست، چرا که با تولید ۱۰۰ مگاوات برق از نیروگاه بادی، یکصد میلیون لیتر گازوئیل در سال صرفه‌جویی می‌شود.

*هر توربین ۲.۵ مگاواتی چه میزان سودآور است؟

نیروگاه‌های بادی کاملا به صرفه و سودآور هستند به طوریکه تنها یک توربین ۲.۵ مگاواتی که در ماه ۱ میلیون ۸۰۰ هزار کیلو وات برق تولید می‌کند، قیمت خرید تصمینی برق ۴۲۰ تومان است با این حساب یک توربین در ماه ۷۵۶ میلیون تومان ثروت آفرینی می‌کند.

*نیروگاه بادی سیاهپوش بزرگترین نیروگاه بادی کشور

علاوه بر نیروگاه بادی کهک چندی پیش در منطقه سیاه‌پوش طارمِ استان قزوین نیروگاه بادی دیگری با ظرفیت ۶۱.۴ مگاوات به بهره‌برداری رسید که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است.

وزیر نیرو در مراسم افتتاح این نیروگاه گفت: با افتتاح نیروگاه سیاهپوش ۴۵ میلیون متر مکعب گاز و ۳۳۵ هزار لیتر آب در سال صرفه‌جویی می‌شود.

اردکانیان ابراز امیدواری کرد: تا پایان دولت دوازدهم از ظرفیت‌های ۴ و ۵ هزار مگاواتی انرژی تجدیدپذیر در کشور استفاده و با حمایت بانک‌های عامل و بخش خصوصی ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی بادی کشور هرچه سریع‌تر فعال شود.

مزارعی که باد محصولش را تولید می‌کند

* مزایای نیروگاه بادی سیاهپوش طارم سفلا

جلوگیری از انتشار سالانه ۱۱۰ هزار تن گاز‌های گلخانه‌ای، کاهش آلودگی محیط‌زیست معادل کاشت ۱۱۰۰ هکتار جنگل، کاهش آلودگی معادل ۲۲ هزار خودرو و نیز تولید انرژی پاک الکتریکی برای بیش از ۷۵ هزار خانوار و یا ۲۵۰ هزار نفر جمعیت از ویژگی‌های نیروگاه بادی سیاهپوش می‌باشد.

* تونل بادی استان قزوین کجاست؟

حبیبی معاون عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه استان قزوین یکی از استان‌های با ظرفیت بسیار بالا در حوزه انرژی‌های بادی است گفت: در مطالعات انجام شده استان ظرفیت تولید حدود سه‌هزار مگاوات برق از انرژی باد را دارد.

به گفته حبیبی، حد فاصل منجیل، تاکستان و شهرستان بوئین‌زهرا تونل بادی استان قزوین است.

مزارعی که باد محصولش را تولید می‌کند

*صدور ۲۶ مجو ساخت نیروگاه بادی به ظرفیت ۸۸۰ مگاوات

وی افزود: تا امروز ۲۶ مجوز ساخت نیروگاه بادی با توان تولید ۸۸۰ مگاوات صادره شده و ۱۸۰ مگاوات هم توسط بخش خصوصی وارد مدار شده است که از ظرفیت تولید برق آن‌ها در بخش خانگی و هم در بخش صنعت استفاده می‌شود.

چگینی مدیرعامل توزیع برق استان هم گفت: در استان برای تولید برق از انرژی باد تاکنون ۱۷ موافقت‌نامه به ظرفیت ۵۷۹ مگاوات منعقد شده و ۱۱ پروانه احداث هم به ظرفیت ۳۳۸ مگاوات صادر شده است.

*مشکلات جذب سرمایه گذار خصوصی

رضایی مدیرعامل شرکت نیروگاه بادی رویان در بازدید از نیروگاه بادی کهک مهم‌ترین مشکل پیش‌روی بخش خصوصی در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر را معیوب بودن ساختار‌های اداری در این حوزه دانست و گفت: قرارداد‌هایی که از سوی شرکت‌های خصوصیِ فعال در حوزۀ انرژی‌های تجدید‌پذیر با وزارت نیرو برای فروش تضمینی برق منعقد می‌شود؛ به‌عنوان ضمانت‌نامه برای دریافت تسهیلات و سرمایه‌گذاری توسط بانک‌های داخلی و خارجی مورد پذیرش نیست؛ این مسئله بزرگ‌ترین معضل بخش خصوصی در این حوزه است.

وی افزود: اگر بانک‌های داخلی و خارجی این قرارداد‌ها را بپذیرند، پروژه‌های انرژی‌های تجدید‌پذیر به‌سادگی عملی می‌شود، اما به همان دلیل که گفته شد باوجود این‌که شرکت‌های زیادی وارد این عرصه شده‌اند، کماکان تعداد نیروگاه‌هایی که به‌صورت عملی فعال هستند رشد مناسبی نداشته است.

مزارعی که باد محصولش را تولید می‌کند

حبیبی معاون اقتصادی استاندار قزوین درباره مشکلات بخش خصوصی فعال در حوزۀ انرژی‌های نو گفت: با توجه به این‌که بحث انرژی‌های تجدیدپذیر از مباحث جدید در کشور ما و حتی در کشور‌های پیشرفته است؛ رسیدن به وضع مطلوب در ساختار‌های اداری زمان‌بر است.

وی افزود:، اما رویکرد استان حمایت ویژه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه است و در این زمینه با صندوق توسعه ملی هم رایزنی‌های انجام شده است تا بخش خصوصی بتواند از منابع این صندوق استفاده کند.

حبیبی معاون اقتصادی استاندار اضافه کرد: علاوه بر این در تلاش هستیم تا نرخ بهرهٔ بانکی تسهیلات در این حوزه کاهش یابد.

با توجه اینکه سهم انرژی‌های تجدید‌پذیر مانند باد در تولید برق کشور حتی به نیم‌درصد از ظرفیت اسمی تولید برق ایران (۷۸ هزار و ۷۲۶ مگاوات) هم نمی‌رسد و این در حالی است که دولت‌های مختلف سعی در توسعه انرژی‌های نو داشته اند؛ به نظر می‌رسد برای رسیدن به وضع مطلوب و حل مشکلاتی مانند خاموشی‌های مکرر در مقاطعی از سال نیازمند تلاش واقعی نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط با این موضوع است، همانطور که گفته شد توسعه انرژی‌های نو نه‌تن‌ها می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند بلکه روشی پایدار برای تولید انرژی بدون آلایندگی و حفظ محیط‌زیست است.

گزارشی از محمد گودرزی یکتا

انتهای پیام/.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.