دانشگاه‌هایی که در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرند دارای امتیازات و ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه ورود به دوره تحصیلات تکمیلی و ارتقای جایگاه علمی به یک امر ضروری و لازم برای کسب موقعیت اجتماعی بهتر و داشتن آینده شغلی مناسب‌تر تبدیل شده است.

برخی دانشگاه‌های جهان دارای ویژگی‌ها و امتیازاتی هستند که تحصیل در آنها آرزوی بسیاری از افراد است و اشتیاق را برای ادامه تحصیل در این دانشگاه‌ها بر می‌انگیزد.

در این گزارش قصد داریم شما را با برترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان بیشتر آشنا کنیم تا بدانیم چه عوامل و زمینه‌هایی این دانشگاه‌ها را جزو بهترین‌ها در نظام‌های رتبه بندی جهانی قرار داده است‌.

دانشگاه هاروارد (Harvard University)

آشنایی با برترین و معتبرترین دانشگاه های جهان

کمتر کسی نام دانشگاه هاروارد را به دلیل شهرت و اعتباری که دارد، نشنیده است ؛ این دانشگاه خصوصی در سال ۱۶۳۶ در شهر کمبریج ایالت ماساچوست در ایالات متحده آمریکا تاسیس شده است و یکی از قدرتمندترین موسسه‌های مالی غیرانتفاعی به شمار می‌رود. در حال حاضر برترین دانشکده پزشکی، حقوق و کسب و کار را دارد.

این دانشگاه ۴ هزار و ۶۷۱ عضو هیئت علمی و ۲۲ هزار دانشجو دارد؛ دانشجویان و اساتید نخبه این دانشگاه یکی از عوامل شهرت و اعتبار آن هستند، به طور مثال ۴۹ جایزه نوبل و ۳۲ مقام کشوری توسط استادان و دانشجویان این دانشگاه کسب شده است‌.

یکی دیگر از امتیازات این دانشگاه، کتابخانه هاروارد است که بزرگترین کتابخانه دانشگاهی جهان به شمار می‌رود.

بیل گیتس، باراک اوباما، جرج دابلیو بوش، جان آدامز برخی از دانش‌‌آموختگان مشهور این دانشگاه هستند.

دانشگاه کمریج انگلستان (University of Cambridge)

آشنایی با برترین و معتبرترین دانشگاه های جهان

دانشگاه کمبریج انگلستان سومین دانشگاه قدیمی جهان است که در سال ۱۲۰۹ تاسیس شد.

در ابتدای تاسیس این دانشگاه تنها آقایان اجازه ورود به آن را داشتند و در واقع یک دانشگاه مردانه به حساب می‌آمد ولی در سال ۱۸۶۹ دانشکده‌ای به نام کالج گیرتن برای خانم‌ها احداث و پس از آن دانشکده‌های دیگری برای خانم‌ها راه اندازی شد.

دانشگاه کمبریج انگلستان یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان و دارای بیش از ۱۸ هزار دانشجو است که این دانشجویان ۲۰ درصد کل جمعیت شهر را شامل می‌شوند.

استیون هاوکینگ، ارنست رادرفورد، جوزف جان تامسون، نیلز بور و آیزاک نیوتن برخی از پژوهشگران، ریاضی‌دانان و نخبگان مشهوری هستند که در این دانشگاه تحصیل کرده یا به تدریس پرداخته‌اند.

دانشگاه مینه سوتا (University of Minnesota Twin Cities)

آشنایی با برترین و معتبرترین دانشگاه های جهان

دانشگاه مینه‌سوتا هم یکی دیگر از دانشگاه‌های مطرح جهان است که در سال ۱۸۵۱ در ایالت مینه‌سوتا تاسیس شده است.

این دانشگاه دارای بیش از ۴۸ هزار دانشجو و بیش از ۳ هزار عضو هیئت علمی است و از نظر تعداد دانشجویان ششمین دانشگاه بزرگ ایالات متحده به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید: دانشگاه‌های برتر جهان در زمینه کسب و کار کدامند؟


کسب ۲۴ جایزه‌ نوبل توسط چندین تن از استادان دانشگاه و دانش‌آموختگان آن از دیگر افتخارات دانشگاه است که آن را در زمره برترین دانشگاه‌های جهان قرار داده است‌.

نورمن بورلاگ (برنده جایزه صلح نوبل)، کریستیان بارنارد (نخستین جراح عمل پیوند قلب بر روی انسان)، نیک کلگ، جمشید دلشاد، دانیل مکفادین (برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۰)، لارس پیتر هانسن (برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۳) برخی از دانش‌آموختگان و استادان برجسته و مشهور این دانشگاه هستند.

دانشگاه آکسفورد (Oxford University)

آشنایی با برترین و معتبرترین دانشگاه های جهان

یکی از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد این دانشگاه قدمت بسیار بالای آن است به طوری که قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی زبان دنیا به شمار می‌رود که در حدود سال ۱۰۹۶ تاسیس شده است.

دانشگاه آکسفورد از آن دسته دانشگاه‌هایی است که هر فرد آرزوی تحصیل در آن را دارد؛ یکی از دلایل آن می‌تواند وجود قدیمی‌ترین موزه‌ دانشگاهی دنیا و بزرگ‌ترین کتابخانه‌ دانشگاهی انگلستان در این دانشگاه باشد.

این دانشگاه همانند دانشگاه کمبریج انگلستان در ابتدا فقط آقایان را پذیرش می‌کرد و به دانشگاه مردانه شهرت یافته بود؛ ولی در سال ۱۸۷۵ که اجازه حضور خانم‌ها در دانشگاه صادر شد، دانشکده‌های مخصوص خانم‌ها احداث شده و آنها مشغول به تحصیل شدند.

معماری خاص، کتابخانه معتبر و مجهز و موزه ارزشمند دانشگاه آکسفورد بخشی از شهرت و اعتبار آن را به خود اختصاص داده‌اند.

جان لاک، روآن اتکینسون (مستربین)، رابرت هوک، لوئیس کارول، ترزا می و آدام اسمیت برخی از افراد معروف فارغ التحصیل از دانشگاه آکسفورد هستند.

دانشگاه ییل (Yale University)

آشنایی با برترین و معتبرترین دانشگاه های جهان

دانشگاه خصوصی ییل دارای اعتبار و قدمت بالایی در بین دانشگاه‌های آمریکا و جهان است که در سال ۱۷۰۱ در شهر نیوهیون ایالت کنتیکت آمریکا تاسیس شد.

این دانشگاه دارای ۱۱ دانشکده از جمله سلامت عمومی، مدیریت، جنگل‌داری و محیط زیست، مهندسی، پرستاری، گعماری، هنر و ... است.

دانشکده حقوق دانشگاه همواره رتبه اول را در بین دانشگاه‌های آمریکا به خود اختصاص داده و مرکز پژوهشی دانشگاه ییل از جمله عوامل اعتبار و شهرت این دانشگاه است.

تعداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه خصوصی ییل بیش از ۴ هزار نفر است و تعداد دانشجویان به بیش از ۱۲ هزار نفر می‌رسد.

هیلاری کلینتون، جان کری، الیور استون، ادوارد نورتون، پل نیومن و جرالد فورد برخی از دانش‌آموختگان برجسته‌ این دانشگاه هستند که می‌توان نام برد.

دانشگاه کالیفرنیا در برکلی (University of California at Berkeley)

آشنایی با برترین و معتبرترین دانشگاه های جهان

دانشگاه کالیفرنیا یک دانشگاه دولتی است که در سال ۱۸۶۸ در شهر برکلی ایالت کالیفرنیا تاسیس شده و حاصل ادغام ۲ دانشگاه قدیمی است.

این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های آمریکا است که به پژوهش اهمیت فوق العاده‌ای می‌دهد و برای فعالیت‌های مربوط به آن هزینه‌های ویژه‌ای را اختصاص داده است.


بیشتر بخوانید: ۵۰ دانشگاه معتبر جهان مشخص شدند


دانشگاه برکلی دارای بیش از ۴۰ هزار دانشجو شامل ۲۹ هزار دانشجوی کارشناسی و ۱۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی است و ۳۰ جایزه نوبل توسط استادان و دانش‌آموختگان این دانشگاه کسب شده است که یکی از افتخارات آن محسوب می‌شود.

یکی از دلایل معروف بودن و مشهور شدن این دانشگاه تظاهرات آزاد و مخالفت برای جنگ در ویتنام است که در سال ۱۹۶۰ به رهبری دانشجویان برگزار شد.

ذوالفقار علی بوتو، استیون چو(برنده جایزه نوبل)، اریک اشمیت(رئیس اجرایی گوگل) و شهید مصطفی چمران از جمله افراد معروف و چهره سرشناس دانش آموخته این دانشگاه هستند.

دانشگاه شیکاگو (University of Chicago)

آشنایی با برترین و معتبرترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه خصوصی یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان است که در سال ۱۸۹۱ در شهر شیکاگو ایالت ایلینوی آمریکا تاسیس شد.

ویژگی خاص دانشگاه شیکاگو که به آن اعتبار زیادی بخشیده، دارا بودن ۸۲ برنده جایزه نوبل در تاریخ بوده که به نوع خود بسیار مهم و قابل توجه است.

دانشگاه شیکاگو دارای بیش از ۲ هزار عضو هیئت علمی و بیش از ۱۴ هزار دانشجو بوده که رقم بالا و قابل توجهی است که می‌تواند یکی از دلایل اعتبار دانشگاه باشد.

نکته جالب درباره این دانشگاه این است که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۴ دروس حقوق اساسی را در این دانشگاه تدریس کرده است.

بیشتر شهرت دانشگاه شیکاگو را شاید بتوان دانش‌آموختگان برجسته آن دانست؛ افرادی از قبیل جیمز دی واتسون (یکی از کاشفان ساختار DNA)، کارل سیگن (اخترشناس)، ادوین هابل (نامگذاری یک تلسکوپ به نام هابل) و همچنین میلتون فریدمن (اقتصاددان معروف) از جمله افرادی هستند که در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

دانشگاه تورنتو (University of Toronto)


آشنایی با برترین و معتبرترین دانشگاه های جهان

دانشگاه تورنتو برترین دانشگاه کانادا است که در سال ۱۸۲۷ در تورنتو تاسیس شد.

این دانشگاه همواره در رتبه بندی‌های بین المللی، از جمله نظام رتبه بندی QS جایگاه خوبی را به دست آورده و جزو رتبه‌های اول یا دوم کانادا است.

دانشگاه تورنتو از جمله دانشگاه‌هایی است که تعداد بسیار بالایی دانشجو و فارغ التحصیل دارد و جزو دانشگاه‌های پرطرفدار به شمار می‌رود؛ این دانشگاه دارای بیش از ۵۸ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

تنوع برنامه‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف از جمله معماری، پزشکی، موسیقی و مطالعات مدنی و در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس از جمله برنامه‌های ویژه و خاص این دانشگاه است که برای دانشجویان خود در نظر گرفته است.

ادموند کلارک، نیما ارکانی حامد(فیزیکدان آمریکایی-کانادایی)، دیوید ایستون(نظریه پرداز و فیسلوف علوم سیاسی)، هیونورمن راس(اختر فیزیکدان و نظریه پرداز پیدایش زمین) و پروفسور یوسف ثبوتی (فیزیکدان سرشناس ایرانی) از جمله افراد چهره و سرشناسی هستند که از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار