وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری حول تغییر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و چگونگی ثبت نام رشته‌های بدون کنکور سپری شد.

از چگونگی ثبت نام برای رشته های بدون کنکور دانشگاه تا زمان آغاز مذاکرات برای ساخت «پیام ۲»به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری همچون تغییر و تحولات در مدیریت شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضوابط شرکت در رشته های بدون کنکور دانشگاه سپری شد.

۲۹ دی؛ آغاز ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی و مصوبات پانزدهمین و شانزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۸ و ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷، باید پذیرش حداقل ۸۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور در تمامی زیر نظام‌های آموزش عالی صرفاً براساس سوابق تحصیلی با ملاک معدل کتبی دیپلم داوطلبان و بدون نیاز به شرکت در کنکور انجام شود.

تمام متقاضیان می‌توانند از روز شنبه ۲۹ دی ماه لغایت چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه با مراجعه به سامانه این مرکز ابتدا دفترچه راهنمای ثبت نام را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی‌های کامل در خصوص انتخاب رشته، در صورت تمایل و داشتن شرایط بعد از تهیه کارت اعتباری، نسبت به ثبت نام در ۲۰ رشته/ محل از یک مجموعه و یک نظام آموزشی از میان رشته/شهر‌های ارائه شده در سامانه اقدام کنند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی متعلق به نظام است/ نخبه‌ها نقطه قدرت آفرینی پس از انقلاب هستند

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم تودیع و معارفه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره علم کشور گفت: ایران در حوزه علمی کم دشمن نداشته است و نقطه اتکا قدرت آفرینی برای ما مغز‌های نخبه‌ای بودند که پس از انقلاب شکل گرفتند؛ دانشمندان هسته‌ای که امروز ایران را قدرت اجتماعی کرده‌اند، بسیار زیاد هستند.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بدون داشتن مغز‌های متفکر نمی‌توان مدعی شد، گفت: ایران دو درصد علم جهان را تولید می‌کند و نباید این موضوع را شوخی بگیریم شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد استراتژیکی بوده که برای رسیدن به قله‌های بزرگ علمی و فرهنگی با دستور امام شکل گرفته است.

هفته آینده؛ آغاز مذاکرات برای ساخت «پیام ۲»

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه تیمی که ماهواره پیام را ساخته‌اند سال‌ها تجربه دارند و کارشان متوقف نخواهد شد، اظهار کرد: برای آنکه ماهواره‌ای ساخته شود به طور قطع باید با سازمان فضایی مذاکره داشته باشیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر بااشاره به آخرین جزئیات از ساخت نسخه جدید ماهواره پیام ۲ گفت: آغاز مذاکرات به معنای گرفتن آچار در دست نیست، اگر حرف از شروع زده می‌شود به معنای آغاز مذاکرات است؛ ساخت ماهواره آنقدر پیچیده و سنگین است که نباید بدون مطالعه و تحقیق پیش برود و اکنون زمان ساخت نسخه جدید ماهواره پیام هنوز مشخص نیست.

اشتغال ۷۰ درصد دانش‌آموختگان/ ۱۰۰ مرکز نوآوری در سال ۹۷ راه اندازی شد

محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی اظهار کرد: برای تشویق دانشجویان به آموزش مهارتی باید تسهیلاتی فراهم شود که نیاز به همت نمایندگان مجلس و همکاری آن‌ها دارد؛ ما در سال گذشته بیش از ۱۰۰ مرکز نوآوری را ایجاد کردیم تا از ایده‌های دانشجویان تولید ثروت کنیم. برخی از طرح‌های ما در نمایشگاه بین المللی برگزیده و غرفه ما در بین ۲۰۰ غرفه برتر شد و این نشان دهنده ظرفیت دانشگاه و دانش آموختگان آن است.

وی گفت: ۷۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی مشغول به کار می‌شوند این مقدار باید به ۱۰۰ درصد برسد و نکته مهم دیگر اشتغال دانش‌آموختگان در شغلی متناسب با رشته تحصیلی شان است.

دانشگاه‌ها حداقل ۱۵ درصد بودجه را در پژوهش صرف کنند/ هیئت علمی استخدامی سال آینده ۶ ماه را در صنعت می‌گذرانند

منصور غلامی وزیر علوم با اشاره به پیشرفت علم در حوزه های علوم جدید گفت: خوشبختانه در این مسیر به پیشرفت های قابل توجه ای رسیده ایم به طوری که هم پای کشورهای پیشرفته حرکت می کنیم، متاسفانه یکی از مشکلاتمان در بدنه های اجرایی است که به بحث تولیدات علمی و منابع علمی به صورت تحقیق درآمده و در کتابخانه و مراکز علمی خیلی جدی گرفته نشده است.

وی یادآوری کرد: قرار است از سال ۹۸ برای اعضای هئیت علمی جدید که استخدام می‌شوند طرح آیین نامه دوره پیمانی اجرایی شود که بر این اساس اعضای هیئت علمی، ۶ ماه در صنعت فرصت مطالعاتی را طی کنند.

شورای عالی عتف عملا تعطیل است

محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اتهاماتی که فضای عمومی فرهنگی را تخریب می‌کند، اظهار کرد:در حال حاضر شورای عتف عملا تعطیل است. ما کار‌هایی داریم که این نهاد‌ها یا از عهده آن بر نمی‌آیند یا نمی‌توانند انجام دهند و از نظر من شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید در جا‌هایی ورود کند که نهاد‌های دیگر نمی‌توانند ورود پیدا کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه سعه صدر و تدبیر و گردآوری نخبگان به خصوصیات وی اضافه شده است، گفت: اسناد برجسته‌ای در دوره مخبر دزفولی به تصویب رسید، نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی، سند تحول آموزش و پرورش، سند تحول و اسناد مهمی بودند که در دوره مخبر به تصویب رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.