مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیر و کارزین از ردیابی و مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی خرما از آبان ماه پارسال در این شهرستان خبر داد.

پایش مستمر سوسک حنایی خرما در قیر و کارزینبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ناصر انصاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیر و کارزین گفت: تاکنون ۷۰ اصله درخت نخل آلوده به سوسک سرخرطومی حنایی خرما، در سطح ۵ هکتار از یک باغ در شهرستان قیروکارزین شناسایی شده که این باغ قرنطینه شده است.

او با اشاره به این‎که در صورت عدم مبارزه با این آفت تا صد در صد به درخت خسارت زده و باعث حذف کامل درخت می‎شود، افزود: به منظور جلوگیری از گسترش آفت در سطح شهرستان، ردیابی و پایش آفت در دستور کار قرار گرفته و در این راستا تله‎های فرمونی در باغ‎ها نصب شده و همچنین در مراحل اولیه فعالیت آفت استفاده از سنسور ردیاب صدا نیز در برخی از درختان مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت.

انصاری، از بازدید کارشناسان مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس همراه با کارشناسان جهاد دانشگاهی از باغ آلوده به آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما سخن گفت و افزود: مبارزه با این آفت با تزریق سم سیوانتو در تنه درختان خرما انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیر و کارزین تاکید کرد: تمامی روش‌های شناسایی، ردیابی و مبارزه مورد استفاده در این خصوص تکمیل کننده یکدیگر بوده و در جهت شناسایی و مبارزه در سریع‌ترین زمان ممکن است تا نخیلات منطقه آلوده متحمل کمترین خسارت شوند.

آفت سرخرطومی خرما، حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای (حنایی رنگ)، به طول ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر طول و عرض ۱۰ میلیمتر و دارای خرطومی بلند و خمیده است. این حشره در تمام طول سال فعال بوده، اما با گرم شدن هوا و در شش ماه اول سال میزان فعالیت آفت بیشتر است. لارو این حشره با تغذیه از دسته‌جات آوندی یا به عبارتی جوانه مرکزی غلاف‌های تازه، در نهایت باعث خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.

شهرستان قیرو کارزین در ۱۸۵ کیلومتری جنوب شیراز واقع است
انتهای پیام/م

پایش آفت سوسک حنایی خرما 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار