بازی رسانه‌ای اروپا در حالی در رابطه با برجام کلید خورده است که سال میلادی ۲۰۱۸ تمام شد و هنوز خبری از اجرایی شدن تعهدات به گوش نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،به نظر می رسد،خبری در راه است آنهم از نوع  نا خوشایندش!  این خبر مربوط به همان بازی همیشگی اروپایی هاست،سیاست چماق و هویج، رسم در این بازی، این است یک بازیگر بین المللی در حالی در برخی موضوعات امتیاز می دهد و با انعطاف برخورد می کند که در مسائلی که چندان به مزاجش خوش نمی آید ابزار ارعاب و تهدید را در پیش می گیرد  از آنجاییکه  در زمانه ما تحریم ترند این ابزاری‌های  فشار است اروپا  تاکنون در استفاده از آن اغماضی نکرده و در همین روزهای اخیر با بهانه ها و اتهامات واهی تحریم هایی را علیه کشورمان اعمال کرد. با توجه به این مسئله شواهد نشان می دهد اروپا برجام  بدون ترامپ را به  سمت  بازی در وقت اضافه کشانده  تا در حالیکه مدام به صورت لفظی از برجام حمایت می کند در مقابل سایر موضوعات مانند برنامه موشکی  را در آن روی سکه مد نظر قرار دهد.

شانه خالی کردن از بار تعهدات به سبک اروپا/ آیا برجام  برای اروپا اسب مرده است؟

پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور  ایالات متحده آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، نفس های این توافق به شماره افتاد تا اینکه اروپا آن را به آی سی یو منتقل کرد تا دوباره احیا شود و موگرینی پشت تریبون خبری اعلام کرد اتحادیه اروپا علی رغم رفتار غیر متعهدانه آمریکا تصمیم به خروج از این توافق را ندارد.آنچه که بیشترین فراوانی را در صحبت‌های آن روز  اروپایی‌ها  به خود اختصاص داده بود مربوط به امنیت این قاره و حفظ برجام بود. بیشتر مقامات اروپایی تاکید داشتند که حفظ و ادامه حیات برجام نیمه جان برای  امنیت بروکسل حائز اهمیت است.اما، از آن زمان تاکنون  تقریبا نزدیک به هشت ماه است  که نه تنها هنوز اقدام عملی از سوی  دیپلمات‌های چشم آبی اروپا دیده نشده بلکه تحرکاتی خاص با هدف ایجاد شکاف در آراء  و نظرات اروپایی‌ها نیز شکل گرفته است، از اتهام به دیپلمات ایران در آلمان و تعرض به سفارتخانه  ایران  در هلند و در نهایت برگزاری یک نشست ضد ایران در لهستان همه و همه نشانگر این موضوع است که  اروپا  از همان ابتدا برجام را تزیین میز جدید مذاکره برای ایران تفسیر می‌کرده است تا با ادامه دار کردن میز مذاکره در نهایت موضوعاتی نظیر برنامه موشکی و اتهام واهی در مورد محور مقاوت را در دستور کار مذاکرات قرار دهد. با افتادن  عنان ادامه حیات برجام به دستان اروپا به نظر می رسد  آنها فرصت  را غنمیت شمارده اند تا موضوعاتی که به اصطلاح خودشان باعث نگرانی شده‌است در لابه لای مذاکرات  میانبر "spv" مطرح کنند، اما نکته جالب توجه بازی رسانه ای است که آنها به راه انداخته‌اند.

شانه خالی کردن از بار تعهدات به سبک اروپا/ آیا برجام  برای اروپا اسب مرده است؟

وقتی رویترز محرم اسرار می شود

پس از اتفاقات خارج از عرف دیپلماتیک  در برخی از کشورهای اروپایی در رابطه با سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های ایرانی، وزارتخارجه  سفرای برخی از کشورهای  اروپایی را فراخواند تا علاوه بر تشریح موضوع، مواضع جدی و گلایه مندی‌های ایران  را از رفتار تزویرگونه آنها اعلام کند. از جزییات این جلسه تا به امرزو که نزدیک به یازده  روز است خبری منتشر نشده بود که در نهایت یک رسانه انگلیسی جزئیات تازه‌ای  را   از این دیدار منتشر کرد و نوشت،  اروپایی ها قصد جدیدی برای اعمال تحریم ها دارند و  مواضع آنها به سمت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا متمایل شده است.خبرگزاری رویترز نوشته در دیداری که ۸ ژانویه (۱۸ دی‌ماه) میان مقام‌های ایران و نمایندگان کشورهای اروپایی انجام شده نمایندگان طرف ایران ناگهان از جا برخاسته‌اند، از جلسه بیرون رفته‌اند و در را بسته‌اند.

این جلسه 11 روز پیش در ساختمان وزارت خارجه، میان دیپلمات‌های فرانسه، انگلیس، آلمان، دانمارک، هلند و بلژیک انجام شد. در این جلسه قرار بود نمایندگان دو طرف درباره ادعاهای مطرح‌شده توسط دانمارک علیه ایران بحث و تبادل نظر کنند چراکه پلیس دانمارک آبان‌ماه سال جاری بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد در حالیکه مقامات کشورمان  قویاً این ادعا را تکذیب کردند.خبرگزاری رویترز، به نقل از چهار دیپلمات اروپایی گزارش داد، کشورهای اروپایی در جلسه ۸ ژانویه با بیان اینکه اروپا دیگر نمی‌تواند آزمایش‌های موشکی  و اقدامات ایران  برای ترور برخی افراد در خاک اروپا تحمل کند باعث عصبانیت مقام‌های ایرانی شده اند. یکی از دیپلمات‌ها  به رویترز گفته است؛ «اتفاقات زیادی افتاد، آنها خوششان نیامد، ولی ما احساس کردیم که لازم است نگرانی‌های جدی‌مان را انتقال دهیم. این نشان می‌دهد که رابطه‌مان دارد پرتنش‌تر می‌شود.»

شانه خالی کردن از بار تعهدات به سبک اروپا/ آیا برجام  برای اروپا اسب مرده است؟

خبرگزاری رویترز نوشته یک روز بعد از این دیدار، اتحادیه اروپا اولین دور از تحریم‌های خود را بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای برجام، علیه ایران اعمال کرد.دیپلمات‌های اروپایی مدعی شده اند که  کشورهای کوچکتر با دیدگاه‌های فرانسه و انگلیس برای اتخاذ مواضع سختگیرانه‌تر و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران همراه شده‌اند. همچنین سه دیپلمات می‌گویند این تحریم‌ها می‌توانند مصادره دارایی‌ها و در نظر گرفتن منع سفر برای مقام‌های ایرانی دخیل در برنامه موشکی  را  هم شامل می شوند.رویترز در گزارش خود مدعی شده است رویکرد جدید، اروپا را به سمت مواضع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که خواستار منزوی کردن ایران و اعمال تحریم‌های سخت علیه این کشور نزدیک می‌کند. این در حالی است که یک مقام وزارت خارجه آمریکا  مدعی شده است اکنون «اجماع فزاینده‌ای» درباره مجموعه تهدیدهای ایران وجود دارد.اینکه پس از گذشت چند روز رویترز محرم اسرار دیپلمات های اروپایی می شود در حالیکه در ایران مقامات وزارت خارجه از انتشار جزئیات دیدار خود داری می کردند جای سوال دارد، دیپلمات های اروپایی در حالی  دست به کار شدند و با خبرگزاری همیشه در صحنه مصاحبه ای ترتیب داده اند که جنگ روانی شگرد همیشگی آنهاست.

برجام،اسب مرده ای که دیگر قابل شرط بندی نیست!؟

اجماع نظر فزاینده بین آمریکا و اروپا در مورد تهدید‌های ایران، همان گره اصلی که از ابتدا هم وجود داشت، برنامه موشکی ایران نقطه وصل واشنگتن و بروکسل  علیه  ایران بوده، هست وخواهد بود.به نظر می رسد که اروپایی‌ها زیر بار فشارهای آمریکا چندان دوام نیاورده اند و حالا پس از لفاظی های متعدد برجام اسب مرده‌ای می بینند که حاضر به شرطی بندی بر روی آن در برابر  ترامپ نیستند. این موضوع در جایی بیشتر قوت می گیرد که  رویترز  در خبری مدعی شد، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی کم سابقه قصد دارند روز ۲۱ ژانویه یک بیانیه مشترک درباره مداخله ایران در منطقه و درخواست برای پایان دادن به آزمایش‌های موشکی صادر کنند.نگرانی بی مورد در خصوص حق مشروع یک ملت نه تنها زیاده خواهی است بلکه یک فاجعه عرفی و سیاسی در جهان سیاست است.

شانه خالی کردن از بار تعهدات به سبک اروپا/ آیا برجام  برای اروپا اسب مرده است؟

حق دفاع مشروع همان حق و موضوعی است که در زمین بازی غربی ها و با زبان انگلیسی در متون حقوق بین الملل نگاشته شده است هر کشوری حق دارد برای دفاع از حاکمیت و مردم خود ابزارهای دفاعی  داشته باشد. در این میان کشورهایی نظیر ایران که در منطقه ای خاص زیست می کنند چنانچه  در هر چهار طرف جنگ هایی خانمان سوز برقرار است، دفاع از خود را  یک مولفه طبیعی و بدون بحث می داند.اتحادیه اروپا باید و حتما یکبار کتاب حقوق بین الملل را از ابتدا مرور کند.اینکه وزارتخارجه زیر دست امانوئل مکرون  وزارت بدون ارائه هیچ مدرک یا مستندی، در اقدامی مداخله‌جویانه از جمهوری اسلامی ایران خواسته  تمامی فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند نشان از آن دارد که اروپا همان اروپای قدیم است زیرا کشورهای این قاره و شرکت های آنها اسیر تعاملات اقتصادی با آمریکا هستند  و  از آنجاییکه در دنیای سرمایه داری و بازار آزاد حرف اول را منافع و سودجویی میزند مقامات قاره سبز تنها یک عروسک خیمه شب بازی برای شرکت های سودجو  محسوب می شوند. در خصوص موضوع دخالت در منطقه نیز باید گفت برای کشوری مانند ایران که تنها 40 کیلومتر با کابوس داعش فاصله داشت حضور فعال و صلح آمیز در بحران‌های  منطقه‌ای  یک امر طبیعی است در حالیکه حضور  بمب ها ، ناواها و جنگنده های آمریکایی و اروپایی هیچ توجیح منطقی ندارد. دخالت در امور داخلی سوریه و تلاش برای براندازی دولت قانونی بشار  اسد  یک نمونه بارز از  سیاستهای امپریالیستی  غرب در خاورمیانه  است.

بنابراین، با توجه به مورادی که گفته شد به نظر می رسد  اتحادیه اروپا با راه اندازی یک بازی رسانه ای و درز دادن اخباری که مربوط به یک جلسه پنهانی بوده است در صدد  فراهم کردن زمینه  برای گسترش و توسعه برجام  است  و با فضاسازی علیه فعالیت های صلح آمیز  ایران و اتهام زنی های بی مورد  تلاش می کند  spv را  هم در دالان تعلیق نگه دارد.تارعنکبوت اقتصاد جهانی کشورهای اروپایی را اسیر هیمنه آمریکا بر تبادلات مالی کرده است. نگرانی در خصوص برنامه موشکی و محور مقاومت در منطقه به نظر می رسد اروپایی ها  را به این نتیجه رسانده توافق بر این موارد تنها مسیر برای زنده کردن اسب مرده برجام است تا دوباره لنگ لنگان با ایران کنار بیایند. اما در این میان آنچه واقعا و حتما برای ایران ضروری است اجماع قاطع و محکم در خصوص ادامه برجام و اعتماد به اروپا ست.

گزارش از آزاده تهرانی

انتهای پیام/ 

 

 

«

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۲۰:۲۸ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
چقدر رهبر انقلاب تاکید کردند به غرب اعتمادی نیست .ضمانت بگیرید... یک عده حاضر نبودند بپذیرند. الان حقوق های خودشان بادلار بالارفته و وضع مردم را درک نمیکنند. مجلس و دولت لطفا به حال مردم رسید که به شما اعتماد کردند
آخرین اخبار