مشکلات تولید، عدم توانایی در پاسخگویی به تعهدات و تحویل خودروهای ثبت نامی موجب شده تا نارضایتی خریداران ساندرو و تندر ۹۰ هر روز افزایش بیشتری پیدا کند.

سورپرایز عجیب پارس خودرو برای خریداران تندر و ساندرو!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  طبق آماری که وزارت صنعت از تولید خودرو در میان خودروسازان بزرگ کشورمان منتشر کرده است، پارس خودرو با ۱۸.۲ درصد رتبه دوم کاهش تولید میان خودروسازان در کشور را پس از ایران خودرو از آن خود کرده است. اما چرایی اهمیت این موضوع در تعهدات و پیش فروش گسترده محصولات این شرکت است که خودرو‌هایی نظیر برلیانس و ساندرو در مدل‌های مختلف را شامل می‌شود. طبق اطلاعات موجود، در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۷ شرکت پارس خودرو با تولید ۸۵ هزار و ۶۰۹ دستگاه انواع خودرو‌های سواری، ۲/ ۱۸ درصد کاهش تولید را نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته تجربه کرده است.

سرمنشاء زیان؛ تحریم یا مدیریت؟

متاسفانه عدم پیش‌بینی دقیق مدیران در مسیر پیش فروش محصولات موجب شده تا انبوهی از تعهدات به وجود آید. تعهداتی که به طور خاص به محصولات تندر و ساندرو باز می‌گردد. البته شکل گیری چنین شرایطی در میان ۳ خودروساز بزرگ کشورمان در مقطع کنونی چندان دور از ذهن نبود، زیرا مباحث مربوط به تحریم از یک سو و مشکلات تولید و نوسانات نرخ ارز در داخل نشان از شرایط سخت خودروسازان در ماه‌های پایانی سال داشت؛ اتفاقی که به جای پیش بینی و توجه از جانب مدیران خودروسازی‌های کشورمان با بی تدبیری به هیچ انگاشته شد. در همین راستا شرکت خودروسازی پارس خودرو بی توجه به شرایط خطوط تولید و ظرفیت‌های موجود، مشغول پیش فروش محصولات رنو و سایر خودرو‌های چینی خود شد تا در حرکتی اشتباه به نقدینگی دست یابد. غافل از اینکه به تعویق انداختن بحران، بحران را حل نخواهد کرد.

*پراید و تیبا به جای ساندرو و تندر

بنابراین گزارش شرکت پارس خودرو با تولید ۲۶ هزار و ۸۸۹ دستگاه انواع خودروی تندر طی ۶ ماه نخست سال جاری توانست کاهش ۴۲.۶ درصدی را در کارنامه خود ثبت کند. این شرکت با تیراژ تولید ساندرو به میزان ۱۳ هزار و ۶۳۹ دستگاه در این محصول نیز به توفیقی نرسید و کاهش تولید ۴۱ درصدی را نیز در این محصول تجربه کرد. این روال به طور نسبی در خصوص تمامی خودرو‌های این شرکت شکل گرفت و کاهش تولید حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد را برای اکثر محصولات به ثبت رساند. اما این پایان ماجرا نبود. شرکت پارس خودرو با علم به کاهش تیراژ تولید و مشکلات اساسی در تامین قطعات برای ۶ ماهه دوم سال ۹۷ اقدام به پیش فروش گسترده محصولات خانواده تندر و ساندرو کرد. رویکردی که اکنون موجب شکل گیری نارضایتی عمومی میان مشتریان این محصولات به دلیلی بد عهدی این خودروساز شده است. مشکلات فعلی پارس خودرو، اما به تولید خودرو‌های ساندرو و تندر محدود نمی‌شود، زیرا مشکلات اساسی در قرارداد مشارکت با خودروسازان چینی و پارس خودرو نیز موجب شده اکنون تولید محصولات چینی این شرکت (۵ محصول از برلیانس) با مشکلات جدی مواجه شود و نگرانی‌ها از بابت تامین قطعات و خدمات پس از فروش خودرو‌های برلیانس حالا به تحویل خودرو‌های ثبت نامی نیز سرایت کند.


بیشتر بخوانید:اطلاعیه‌ عجیب و جنجالی سایپا؛ پراید به‌ جای ساندرو !


بر اساس این گزارش در ماه‌های اخیر مهمترین علت کاهش تولید میان خودروسازان و البته در پی آن بد عهدی در تحویل خودرو‌های ثبت نامی، عواملی مانند تحریم و شرایط نابسامان اقتصادی بوده است؛ برداشتی که در لوای آن هیچ سهمی از شرایط کنونی بر گردن خودروسازان نیست و مجموع دلایل شکل گیری این وضعیت به دلیل عوامل بیرونی است. این در حالی است که بیش از نیمی از مشکلات کنونی ماحصل تصمیمات مدیریتی و ناکارآمدی شرایط تولید در کشورمان است. بدون تردید مدیرانی که اقدام به پیش فروش گسترده محصولات خود برای سال‌های آتی نیز کرده اند باید شرایط بازار را پیش بینی کرده تا با سرمایه و اعتماد مردم بازی نشود.

بنابر اطلاعات رسیده شرکت خودروسازی پارس خودرو نیز به تبعیت از دو خودروساز بزرگ کشورمان اقدام به پیاده سازی تنها راه حل این روز‌های خودروسازان در کشور که همان تعویض خودروی درخواستی با خودرو‌های موجود در انبار خودروسازان است کرده اند. به عبارتی باید منتظر ماند و دید پارس خودرو پس از فشار مشتریان و ثبت‌نام کنندگان خودرو‌های تندر ۹۰، ساندرو و برلیانس کدام یک از محصولات داخلی و آماده تحویل خود را به آن‌ها تحویل خواهد داد. بنابر اخبار رسیده خودرو‌های تیبا و پراید که اخیرا بار دیگر دستخوش رشد قیمت شده‌اند از گزینه‌های اصلی تعویض به جای خودرو‌های ساندرو و تندر و تحویل به مشتریان هستند. از طرف دیگر شواهد حاکی است که متقاضیان و ثبت نام کنندگان این خودرو‌ها نیز در صورت عدم رضایت برای تحویل پراید و تیبا باید در انتظار برجامی دیگر باشند تا بتوانند خودرو‌های خود را از خودروسازن دریافت کنند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۹ دی ۱۳۹۷
شما که هنوز نمیتونید یه ماشین کاملا بومی بسازید چرا پیکان رو از دور خارج کردید. احه پراید 38 تومن پژو 60-70 تومن... آخه دولت کجایی؟؟؟ دقیقا کجایی .................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۹ دی ۱۳۹۷
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۲۰:۰۳ ۲۹ دی ۱۳۹۷
همه کسانی که موعد دعوتنامشون توسط خودروساز گذشته است طبق آئيين نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف خودرو وطبق ضوابط و روشهاي مختلف فروش در ماده 4 قسمت قيمتهاي فروشهاي مختلف (تحويل فوري: قيمت قطعي زمان عقد قرارداد)(پيش فروش قطعي: قيمت قطعي در زمان عقد قرارداد)(پيش فروش عادي: قيمت زمان تحويل مندرج در قرارداد) (مشارکت در توليد: قيمت زمان تحويل مندرج در قراردا)(سفارشي: قيمت توافقي زمان عقد قرارداد) می باشد و در ماده 7 تبصره 1 اين آئيين نامه آمده: عرضه کننده موظف است در صورت تاخير در تحويل خودرو از تاريخ تحويل مندرج در قرارداد تا زمان تحويل خودرو به مصرف کننده مبلغ خسارت پرداخت نمايد. در ماده 8 تبصره 1 آمده : در صورت بروز مشکل در فرآيند رعايت استانداردهاي مطلوب و تاخير در تحويل خودرو، مسئوليت جبران خسارت وارده و کسب رضايت مصرف کننده بر عهده عرضه کننده مي باشد
Germany
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۹ دی ۱۳۹۷
خسته نباشند مدیران