به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در این گزارش تاکید شد طرح آمایش آموزش عالی در اسفندماه ۱۳۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و پیادهسازی طرح آمایش آموزش عالی از جمله مسائل مورد توجه معاونت آموزشی وزارت علوم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
شناسایی دانشگاههای محور و تلاش برای ماموریت بخشی به فعالیتهای سایر دانشگاهها بر اساس فعالیتهای دانشگاههای محور، ادغام برخی دانشگاهها و توجه به مشکلات پیش روی فعلی دانشگاهها از جمله مواردی بود که در گزارش معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به آن اشاره شد.
در گزارش مذکور اصول ۲۰ گانه ساماندهی مؤسسات پژوهشی ارائه و تاکید شد که در فرآیند اجرایی سازی طرح آمایش آموزش عالی اسامی دانشگاههای محور با نام بزرگان علمی و فرهنگی تمدن اسلام و ایران مزین خواهد شد.
در ادامه مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از خدمات محمدرضا مخبر دزفولی گفت: بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در پیوند گسترده با نخبگان جامعه باشد، البته در این زمینه ترویج مشارکت و فراهم آوردن فضای تعامل هم مدنظر است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما باید ببینیم چه راههایی وجود دارد تا این فضا را بازتر کنیم و حضور ما بیشتر احساس شود؛ در بیرون از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تلقی بعضاً مثبت نیست و گفته میشود اینها چه کارکردهاند، در صورتی که وقتی داخل میشویم میبینیم در این سالها کارهای خیلی خوبی انجام شده است.
حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: لذا من به دکتر کبگانیان هم این پیشنهاد را دادم که جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور را گاهی اوقات ببرید و در دانشگاهها برگزار کنید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این کار را در شورای اسلامی شدن دانشگاهها هم میتوانیم انجام بدهیم بخش اول جلسه را به بیان نظرات دانشگاهیان اختصاص دهیم و بخش دوم را به دستور کار شورا پرداخت شود، باید اساتید دانشگاه بیایند صحبت کنند و ما هم بیشتر بشنویم، البته این کار زحمت هم دارد، ولی اگر بتوانیم با فضای دانشگاه بیشتر تماس داشته باشیم و حضور بیشتری داشته باشیم قطعاً مؤثرتر خواهیم بود.
وی گفت: در همین راستا باید در حوزه فرهنگ و علم برخی دانشگاهها قطب و مرکز باشند و مثلاً دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و... وظایف را بعنوان نقطه کانونی برای انجام مطالعات حوزه سیاست گذاری علم قبول کنند، تقسیم وظایف به انجام وظایف کمک میکند، در حال حاضر برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ نشده و برای برخی هم که ابلاغ شده باید دنبال ضمانت اجرایی باشیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: برای اجرای مصوبات هم بر اساس سفارش مکرر رهبر معظم انقلاب «مدظلهالعالی» باید نخبگان وارد میدان اجرا شوند، پیشنهاد میکنم دو نفر از روسای دانشگاههای مهم در شورای اسلامی شدن دانشگاهها عضو شوند، چون این روسای دانشگاهها در میدان اجرا هستند.
حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: باید برای تصمیم سازی و سیاستگذاری حتماً افرادی که با اجرا در تماس هستند حضور داشته باشند، در مورد متناسبسازی دروس هم باید ببینیم تغییرات بنیادین حوزه علم چیست، در بازنگری رشتههای تحصیلی باید حداقل به پارادایمهای علمی جدید توجه شود و الا تغییرات شکلی خواهد بود، بهعنوان مثال میتوان سه پارادایم جدید را برجسته کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از این پارادایمها دانش یکپارچه است و دانش یکپارچه به این دلیل در علم وارد شد که متغیرهای تأثیرگذار در رشتهها تغییر کرد، در گذشته سیستمها بر یک موضوع متمرکز میشدند، ولی در اوایل دهه ۶۰ میلادی یک نگاهی ایجاد شده که معطوف به رقابت آزاد بازار و عرضه کالای با کیفیت بود، با این نگاه علم به سمت دانش یکپارچه ارتباطی رفت.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع بعدی "شبیهسازی هستی" بود و این نگاه برای ما که میخواهیم دانشگاه اسلامی داشته باشیم خیلی مهم است.
وی گفت: دلیل این نگاه آن بود که نگاه پوپری به علم شکست خورد، چون علم پوپری ابطالپذیر است که نگاه به علم نگاهی سست است، با شکست نگاه پوپر این نتیجه حاصل شد که اگر قوانین هستی که مخلوق خداوند است را بشناسیم، کشف شوند؛ میتوانیم برای علم جای پای محکمی پیدا کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: ظهور فضای مجازی موضوع مهم دیگری است که دو فضایی شدن همه علوم را به دنبال آورده است، امروز مثلا در علوم پزشکی؛ ۲۴ حوزه جدید بوجود آمده است که مرتبط با حوزه فضای مجازی و فناوری اطلاعات است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: روند پزشکی با این مسائل تغییر میکند، حوزه علم و بخش اجرایی و بخش صنعت کشور از پیشرفتهای جدید فنآوری عقب افتاده است، اگر محتوا جدید علمی تولید نکنیم همه تغییرات صوری خواهد بود؛ اگر یک تغییر رادیکال در حوزه علم صورت نگیرد؛ علم امروز در آینده نزدیک بی مصرف و کم کاربرد خواهد بود، باید برای کوتاه کردن زمانی مقاطع تحصیلی هم برنامه داشته باشیم.
در ادامه جلسه منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه فرهنگیان از جمله دانشگاههایی است که با لحاظ قواعد کیفی میتوان بهطور ویژه به آن توجه داشت.
وی افزود: تا کنون حدود ۵۰ مؤسسه آموزشی غیرانتفاعی تعطیل و تقریبا ۷۰ مؤسسه از پذیرش دانشجو منع شدهاند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بخش اجرایی سازی طرح آمایش آموزش عالی به تازگی آغاز شده است و در صدر هستیم تا پیوست فرهنگی لازم را به این فرآیند اجرایی الحاق کنیم.
رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاهها گفت: انشالله پس از تجربیات اجرایی اولیه بتوانیم اقدام به منطقه بندی بر اساس طرح آمایش آموزش عالی بپردازیم.
وی افزود: سیاست کلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی تشویق این مؤسسات به ادغام و پرهیز از تعطیلی آنها به همراه توجه به کیفیت آنان است.
در ادامه مراسم طیبی رئیس جهاد دانشگاهی هم در این جلسه بر لزوم اراده بخشی بر پیشرفت دانشبنیان کشور تأکید کرد و گفت: توجه به منافع ملی کشور بایستی بهگونهای باشد که با تغییرات سیاسی و مدیریتی کشور برنامههای راهبردی تغییر نکند.
وی ادامه داد: ماموریت گرا کردن دانشگاهها زمانی محقق خواهد شد که آمایش سرزمینی اجرایی شود و میتوان با واگذاری بخشی از فعالیت مؤسسات آموزش عالی به بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی به اجرای این مهم کمک کرد.
انتهای پیام/