به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا نریمانی متولد ۱۳۶۳ دارای مدرک کارشناسی ارشد طراحی و تولید صنایع دستی است. برادر بزرگ او معمار است و خانوادهای هنرمند دارد، به همین دلیل آشنایی رضا با هنر از دوران کودکی، منجر به ورودش به این عرصه در بزرگسالی شد. در نتیجه در دهه ۸۰ در رشته عکاسی دانشگاه هنر پذیرفته شده و ادامه تحصیل میدهد.
رضا نریمانی در حال حاضر به همراه همسرش پریسا حسنپور در کارگاه سفال و سرامیک خود مشغول تولید آثار حجمی برای بازار هستند و قرار است که تا یک سال آینده از طریق این رشته هنری اشتغال زایی کنند و چندین جوان دیگر را هم مشغول به کار کنند.
نریمانی درباره گرایش خود و همسرش به حوزه صنایع دستی گفت: در دوران دانشگاه زمانی که عکاسی میخواندم، به طور ناخودآگاه به سمت آثار سفال و سرامیک کشیده میشدم. رشته تحصیلی همسرم اقتصاد است، سفالگری را در انجمن سفالگران و کلاسهای آزاد آموخته و در حال حاضر همکار و همراه من است.
وی در ادامه ضمن اشاره به حضور و پذیرفته شدن اثرش در دورههای پیشین جشنواره تجسمی فجر افزود: تاکنون در نمایشگاههای گروهی جشنوارهها بارها شرکت کرذهام و به تازگی در صدد برگزاری نمایشگاه مشترک با همسرم هستم.
این هنرمند جوان با بیان اینکه در چند سال اخیر استقبال جامعه از ظروف سفالی بهتر شده است گفت: وقتی به خیابان انقلاب، ولیعصر و... میرویم، میبینیم که تعداد فروشگاههای صنایع دستی زیاد شده است و دیگر فروشگاهها از جمله مغازههای کتابفروشی هم در ویترین خود ظروف سفالی قرار دادهاند و برای طراحی دکورهایشان از دست ساختههای هنری استفاده میکنند؛ بنابراین میتوان گفت: این هنر تا حد زیادی در جامعه کاربردی شده است.
نریمانی در پاسخ به اینکه در ایام نوروز میبینیم که ظروف سفالی با سطح کیفی پایین، با تعداد زیاد تولید میشوند، آیا سفارش از کیفیت کار میکاهد یا خیر؟ اظهار کرد: خیر اینطور نیست! حتی آثار فاخر هنری هم نتیجه یک خواسته هستند و مشتری دارند، اثر هنری خاص که برای دل هنرمند خلق شده باشد شاید همان مجسمهای است که من هنرمند در کارگاه خودم تولید میکنم و قصد فروش آن هم ندارم. اگر کیفیت کارهایی که شما در بازار میبینید ضعیف است، به دلیل شرایط اقتصادی است که تولید کننده را مجبور میکند که کارها را با کیفیت پایین تولید کند.
وی در ادامه حمایت انجمن سفالگران از هنرمندان این عرصه را محدود به برگزاری کارگاهها دانست و گفت: انجمن سفالگران تنها نوعی مغز متفکر در بحث علمی سفال و سرامیک است، این انجمن یکسری کارگاهها را با سبکهای جدید و نوین برگزار میکند تا هنرمندان داخلی با سبکهای نوین آشنا شوند و حمایت خاص دیگری ندارد.
نریمانی که از سیاستهای جشنواره صنایع دستی و تجسمی فجر گلهمند است در سخنان خود بیان کرد: در چند سال اخیر کیفیت کارهایی که به جشنواره ارسال شد بسیار پایین بود، خیلی از دوستان و اطرافیان من که فارغ التحصیلان هنر هستند، اما رغبت ندارند که حتی سری به نمایشگاه فجر بزنند.
وی افزود: اینها نتیجه سیاستهایی است که پشت جشنواره است، خط سیاسی جشنواره باعث میشود که یک اثر را از هزاران فیلتر تخصصی و سیاسی رد کنند. سال گذشته بود که یکی از دوستانم تماس گرفت و گفت: «از شما خواهش میکنم که در بخش سرامیک جشنواره شرکت کنید، زیرا باید ۱۵۰ اثر به نمایشگاه میرساندیم، اما هنوز تعداد آثار به ۲۰ عدد هم نرسیده است.» این یک فاجعه برای یک جشنواره هنری معتبر است.
نریمانی برگزاری دوسالانه سفال و سرامیک را یک رویداد مثبت و برگزار نشدن آن را امری منفی دانست و اظهار کرد: متاسفانه دوسالانه سرامیک از سال ۹۱ دیگر برگزار نشده، هنرمندان فکر و ایده هایشان در دو سال پرورش میدادند و در نتیجه آثار قوی تولید میکردند. آثار فجر هم در سالهای نخست خوب بود، اما بعدها ضعیف شد؛ که به نظرم لازم است در سیاستها جشنواره تجدید نظر داشته باشند.
وی در ادامه همراهی همسرش را یک اتفاق مثبت برشمرد و گفت: من و همسرم کاملا مساوی با هم در کارها پیش میرویم، شاید عدهای میگویند که طلاق بین هنرمندان بیشتر است، اما رابطه من و همسرم خیلی گرم و صمیمی است و از زندگی هنری خود با وجود تمام مشکلات نهایت لذت را میبریم.
انتهای پیام/