محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی فرمولاسیون داروی تزریقی "آمپول روغنی BAL یا British anti-Lewisite" به منظور درمان مسمومیت با سرب شدند.

محققان موفق به طراحی فرمولاسیون به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، دکتر امید رجبی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مدیر عامل شرکت دانش بنیان داروسازی با تأکید بر اینکه این دارو به منظور کم اثر کردن تحریم‌ها بر حوزه دارو طراحی و تولید شده است، گفت: این دارو در بخش مسمومان بیمارستان امام رضا (ع) نیز مورد استفاده قرار گرفته است و نسبت به نمونه خارجی آن اثر گذاری مثبتی داشته است.

وی با اشاره به اینکه این دارو در مرحله اخذ مجوز‌های قانونی از سوی وزارت بهداشت و عقد قرارداد جهت تولید انبوه قرار دارد، افزود: با توجه به اینکه این دارو تاکنون وارداتی بوده است و تهیه آن نیاز به صرف مقادیر زیادی ارز دارد، بومی سازی آن مانع از خروج ارز و کاهش فشار اقتصادی بر کشور می‌شود.

داروی ۲،۳ dimercaptopropanol "آمپول بال" به عنوان پادزهر مسمومیت با فلزات سنگین مانند آرسنیک، طلا، جیوه، مس و آنتیموان استفاده می‌شود.

این دارو محلول در روغن است که از روغن بادام زمینی بعنوان حامل آن استفاده می‌شود و مکانیسم اثر دیمرکاپرول به واسطه اتصال به فلزات سنگین می‌تواند دفع آن‌ها را سرعت بخشد.

 طراحی و تولید این دارو توسط  امید رجبی، آتوسا حقیقی زاده، مهدی فعال ملکی، حسین نائبی و صالح رخشانی انجام گرفته و به مرحله تجاری سازی رسیده است.

انتهای پیام//ف. ش
 

کم اثر کردن تحریم ها با تولید دارو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.