مدیر کل امور روستایی استانداری اصفهان گفت:اعتبار دهیاری‌ها در چند ماه اخیر حداقل سه برابر شده است و وام‌های اشتغال‌زایی برای دهیاری‌ها درنظر گرفته شده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سعید انصاری مدیر کل امور روستایی استانداری اصفهان امروز در جلسه شوراهای روستایی شهرستان خوانسار اظهار کرد: جایگاه شوراها پس از پیروزی انقلاب به جایی رسیده است که می‌توانند لایحه به دولت بدهند تا در مجلس به صورت قانون مصوب شود.

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان افزود: شوراها از اختیارات و وظایف خود به نحومطلوب استفاده کنند، رقابت بین دهیاران تحرک ایجاد می‌کند، اگر دهیاران شاخص و برتر انتخاب شوند عملکرد دهیاران غیر فعال بهتر می‌شود.

وی با اشاره به این‌‌که دهیاران از روزمرگی خارج شوند، اذعان کرد: روزمرگی بلای جان کشور شده است آن چه که باعث شد نتوانیم در کشور به دنبال ایجاد اشتغال باشیم و درصد بیکاری در کشور بالا باشد همین روزمرگی و استفاده نکردن از پتانسیل‌ روستا و شهرها است.

انصاری گفت: در چند ماه اخیر پرداخت وام‌ اشتغال‌زایی و درآمد پایدار روستایی را برای دهیاران توضیح دادیم اما درصد کمی از مردم روستا استقبال کردند که قابل توجه نیست، دهیاران ریسک پذیری و دیدگاه و آشنایی لازم را به روستاها ندارند! دهیارانی که در سه مرحله به عنوان دهیار انتخاب شدند چرا ریسک پذیر نیستند؟

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان با بیان این‌که دهیاران را خط مقدم روستاها می‌دانند، افزود: دهیار باید برای روستا برنامه ریزی کند بدون هدف و برنامه ریزی دهیار موفق نخواهد شد.

وی در ادامه تأکید کرد: دهیاران باید با مسؤولان دستگاه‌های دولتی جلساتی را برگزار کند و بین آنان حلقه‌ اتصال وجود داشته باشد تا در مواقع بحران از آنان کمک بگیرد.

انصاری گفت: نگاه جامعه نگری به روستاها از مهاجرت جلوگیری می‌شود، دهیاران باید مشکلات روستاها را الویت‌بندی کنند، در روستاها متناسب با ذخایر و منابع و پتانسیلی که وجود دارد در ایجاد اشتغال از آن بهره‌ بگیرند و از این ظرفیت‌ها نگذرند.

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: انتظار داریم دهیاران رویکرد خود را تغییر دهند، با همبستگی و با کمک گرفتن از بخشدار یک شرکت تعاونی تشکیل دهید و در اساسنامه تعاونی‌ها مواردی وجود دارد که هیچ کدام اجرایی نشده است.

وی گفت: اعتبار دهیاری‌ها در چند ماه اخیر حداقل سه برابر شده است و وام‌های اشتغال‌زایی برای دهیاری‌ها درنظر گرفته شده است، دهیاری‌ها یک طرح پایدار اشتغال‌زایی تعریف کنند تا تجربه بعضی شهرداری‌ها را تجربه نکنند.

انصاری همچنین تصریح کرد: شهرداری‌ها برای آلایندگی میلیاردها تومان در حساب بودجه داشتند به طوری که نمی‌دانستند کجا هزینه کنند اما به دلیل این‌که در ایجاد یک طرح پایدار اشتغال‌زا با بخش خصوصی قرارداد نبستند الان با مشکل پرداخت حقوق مواجه هستند و به در آمدهای فرعی که قبلا هدر می‌دادند به آن توجه می‌کنند.

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان تأکید کرد: به امنیت شغلی دهیاری‌ها اهمیت می‌دهیم و پیشنهاد دادیم که دهیاری‌ها را یک دستگاه اجرایی در نظر بگیرند.

وی با اشاره به این‌که دهیاری که درتمام زمینه‌ها فعال باشد و یک روستای شاداب با بیکاری منفی ایجاد کند انتخاب می‌شود، دهیارانی هستند که کارگر از شهر و روستا جذب کرده‌اند، گفت: فعالیت بخشدار نیز برجسته است، حمایت و راهنمایی و ایجاد فکر افتصادی از فعالیت‌های بخشداری است.

انصاری با اشاره به پتانسیل خوانسار در زمینه گردشگری و تاریخی گفت: اگر امروز دهیار مجوز بگیرد و طرح خود را آماده کند در مدت یک هفته وام در اختیارش قرار داده می‌شود این تسهیلات با 6 درصد سود هم درآمدزا برای دهیاری و هم اشتغال زا است.

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: 30 میلیارد تومان از وام‌های بنیاد برکت و بانک سینا از سال 95 و 96 درحال سوخت شدن بود که با ایجاد کمیته‌ای بررسی و سپس در دوماه این مبلغ برای 50 طرح و اشتغالزایی 500 نفر پرداخت شد.

وی افزود: این طرح‌ها شامل تولید کنستانتره آهن، ساخت رینگ ماشین‌های سنگین، تبدیل کود مرغی به خوراک دام و طیور و کشاورزی و حتی لحاف دوزی بوده است.

انصاری ادامه داد: هدف وام‌ها اشتغال در روستا این است و قبل از این توجیهی به اشتغال در روستا نمی‌شد و این یکی از حلقه‌های مفقوده در روستا است که نیاز به توجه دارد و با این طرح‌ها می‌توان قدم‌هایی را برداشت و لازم نیست که دهیار مدیریت طرح برعهده بگیرد.

در ادامه عبدالرضا دهاقین معاون فرماندار خوانسار اظهار کرد: افق چشم انداز خوانسار برمبنای گردشگری دیده شده است، دهیاران به صنعت گردشگریتوجه کنند، کشور ایران از لحاظ پتانسیل گردشگری در ردیف نه کشور دنیا است.

وی گفت: هریک از روستاهای شهرستان ویژگی خاصی دارد و دهیاران با برنامه‌ریزی دقیق از ظرفیت و پتانسیل گردشگری روستاها  می‌توانند برای ایجاد اشتغال استفاده کنند.

معاون فرماندار خوانسار  با بیان این‌که تعزیه خوانی روستای قودجان در کشور مشهور است و در دهه اخر ماه صفر از سراسر کشور برای شرکت دراین مراسم به این روستا سفر می‌کنند،  گفت: روستای تیدجان و قودجان دارای آثار تاریخی از جمله کبوترخانه، حمام‌ها و قنات دیدنی بسیاری دارند، مرمت و بازسازی خانه‌های بوم گردی می‌توانند اسکانی برای گردشگران در هنگام بازدید از  آثار تاریخی روستا است.

 

انتهای پیام/م

روزمرگی بلای جان کشور شده است

برچسب ها: استانداری ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
توفی
۱۶:۰۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
ابلاغیه در دستور کار