به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنزین از نمونه محصولات استراتژیکی به شمار میرود که هرگونه خلل در تامین و عرضه آن، اقتصاد کشور و حتی اوضاع اجتماعی جامعه را با چالشها و نارساییهای عدیدهای همراه خواهد ساخت.
خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده در سالیان اخیر، نارسایی خاصی در این عرصه بروز نکرده و حتی در سختترین شرایط نیز، بنزین مورد نیاز کشور تامین و عرضه شده است.
تلاش برای راه اندازی پروژه ستاره خلیج فارس از نمونه تمهیداتی بود که برای تضمین تامین بنزین مورد نیاز کشور (حتی در سختترین و بحرانیترین شرایط) در دستور کار قرار گرفت.
با همه این اوصاف، کنترل مصرف بنزین و به تعبیر دیگر بهینه سازی مصرف از الزاماتی است که میباید تحت هر شرایطی بصورتی جدی در کشور عملیاتی شود و به واقع با حصول این امر، تحقق اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی به نحو مطلوب و شایسته تری تامین خواهد شد.
متاسفانه علی رغم اهمیت این محصول، ضریب مصرف بنزین در کشور فراتر از نُرم و قاعده طبیعی به نظر میرسد و جلوگیری از اسراف بنزین، ضرورتی است که تحت هر شرایطی امری الزام آور خواهد بود و تحقق این امر در شرایط حساس اقتصادیِ کنونی جامعه، که به نوعی کشور در جنگ اقتصادی با دشمنان نظام و انقلاب به سر میبرد، ضرورتی به مراتب اجتناب ناپذیرتر به شمار میرود.
آنچنان که اظهارات برخی از مقامات مسئول در کشور نشان میدهد، میزان مصرف اضافی بنزین در جامعه، حدود ۲۰ میلیون لیتر برآورد میشود.
رقمی قابل توجه که در صورت مدیریت مصرف بنزین و اصلاح الگوی مصرف، دستاوردهای قابل توجهی برای اقتصاد کشور حاصل خواهد شد.
در این خصوص، علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به رسانهها میگوید: در حال حاضر، ۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، بصورت اضافی مصرف میشود که این رقم را میتوان با اتخاذ تدابیر سازنده و موثر، کنترل و محدود کرد.
وی در ادامه میافزاید: البته در ارتباط با تولید و تامین بنزین، کشور با مشکل عدیدهای مواجه نیست، اما در کنار برخی از دغدغهها، موضوع آب و هوا (سلامت زیست محیطی) نیز از موضوعات جدی و قابل توجه به شمار میرود.
به زعم وی، در صورت کاهش روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین در کلانشهر تهران، به سلامت آب و هوایی پایتخت، کمک شایانی میشود.
در این میان، تدابیر متعددی برای کنترل و کاهش مصرف بنزین مطرح میشود که تجدید نظر در نرخ بنزین، سهیمه بندی و... از نمونههای آن به شمار میرود.
اما فارغ از این تدابیر، با اعمال برخی از تمهیدات در خودروها میتوان ضریب مصرف بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
بیشتر بخوانید: سهمیه بندی، مصرف بنزین و قاچاق را کنترل میکند/بسترهای قاچاق سوخت باید از بین برود
حسین بعثتی کارشناس فنی خودرو در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، در تشریح راهکارهای موثر در کاهش و کنترل مصرف بنزین اظهار کرد: یکی از مولفههای بسیار تعیین کننده در کاهش یا افزایش مصرف بنزین به میزان سرعت خودرو معطوف میشود و به واقع در صورت رعایت سرعت اصولی میتوان تا حدود بسیاری مصرف بنزین را کاهش داد.
وی افزود: بطور مثال اگر خودرویی با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، میزان مصرف آن در مقایسه با سرعت ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به میزان قابل توجهی کمتر میشود و با این سرعت (۸۰ کیلومتر)، راننده قادر خواهد بود ۲۰ کیلومتر بیشتر، طول مسافت جادهای را طی کند.
این کارشناس فنی خودرو گفت: این عادت به غلط در برخی از افکار و اذهان عمومی جا افتاده که خودروی سرد، پیش از حرکت میباید چندین دقیقه درجا کار کند که به واقع این ذهنیت غلط است و در خودروهای قدیمی، میزان کارکرد درجای خودرو پیش از حرکت، نهایتا تا یک دقیقه کافی است و در خودروهای جدید، اساسا کارکرد درجای خودرو نیاز نیست و آنچه که باید رعایت شود معطوف به این امر میشود که در دقایق ابتدایی نباید اتومبیل با سرعت بالا حرکت کند.
وی افزود: تغییرات ناگهانی سرعت خودرو، یکی دیگر از موارد اثرگذار در افزایش ضریب مصرف بنزین به شمار میرود و رانندگان میباید حتی المقدور از حرکتهای ناگهانی این چنینی اجتناب کنند.
کارشناس فنی خودرو تصریح کرد: تنظیم باد چرخها یکی دیگر از مواردی است که در بهینه سازی مصرف بنزین، نقش موثری ایفاء میکند و کنترل باد چرخها بصورت مقطعی و در بازههای زمانی میان مدت، اصلی ضروری به شمار میرود.
وی افزود: ترمزهای ناگهانی و به تبع آن شتابهای ناگهانی، یکی دیگر از مولفههای تاثیرگذار در تشدید مصرف بنزین محسوب میشود، بطور مثال پیش از رسیدن به سرعت گیر (در ارتباط با محورهایی که راننده خودرو به مسیر آشنا است) میباید حرکت اتومبیل بصورتی برنامه ریزی شود که سرعت خودرو بصورت آرام و تدریجی کاهش پیدا کند و به واقع رعایت همین نکات و موارد به ظاهر پیش پا افتاده، نقش قابل توجهی در کنترل مصرف بنزین خواهد داشت.
بعثتی در ادامه بیان کرد: حتی المقدور از پایین آوردن شیشههای خودرو در هنگام حرکت اتومبیل اجتناب شود، زیرا این امر و یا قرار دادن بار و اثاثیه بر روی باربند در مسافتهای طولانی، مقاومت خودرو در برابر باد را افزایش میدهد و رهایی از این فشار، با فشار هر چه بیشتر به موتور اتومبیل و به تبع آن مصرف فزایندهتر بنزین همراه خواهد بود.
این کارشناس فنی خودرو در ادامه گفت: دقت در پایین بودن ترمز دستی در هنگام حرکت، یکی دیگر از مواردی است که در صورت عدم رعایت آن، مصرف بنزین به میزان قابل توجهی افزایش مییابد، زیرا چرخهای اتومبیل در صورت بالا بودن ترمز دستی درگیر است و به تبع، در این شرایط، فشار هر چه بیشتر به موتور وارد میشود و به تبع آن، بنزین هر چه بیشتری برای حرکت خودرو سوخت خواهد شد.
وی افزود: عدم گازدادن غیر ضروری در مسافتهای سربالایی، استفاده از لاستیکهای رادیال برای اصطحکاک کمتر بین تایر و جاده و کنترل و بررسی ترمزهای خودرو بصورت دورهای از دیگر عوامل موثر در کنترل مصرف بنزین به شمار میرود.
بعثتی گفت:کنترل کارکرد صحیح موتور خودرو و تنظیم موتور از دیگر مواردی است که نقش بسیار بسیار تعیین کنندهای در مصرف استاندارد و متعارف بنزین ایفاء میکند و میباید این امر از سوی مالکان خودرو بصورتی منظم و دقیق پیگیری شود.
فارغ از مزایایی همچون کنترل آلایندگی هوا (با کاهش مصرف بنزین)، کمک به اقتصاد کشور در سطح کلان، از نمونه موارد دیگری است که با مصرف بهینه این محصول استراتژیک درمیان مدت و بلند مدت حاصل خواهد شد.
از دیگر سو مصرف کنترل شده بنزین، نقش بسزایی در کاهش هزینه خانوارها ایفاء میکند و به واقع مدیریت مصرف بنزین در تسهیل مدیریت هزینههای اقتصادی خانوارها، تاثیر گذار خواهد بود.
امید آن میرود با فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشیِ عمومی و فراگیر، میزان مصرف بنزین در کشور با کاهش هر چه بیشتری همراه شود که قطعا تحقق این امر، در سطحی فراگیر، در تامین شایستهتر منافع اقتصادی کشور، موثر خواهد بود.
انتهای پیام/
ی فکری بحال مصرف بالای نون بکنید
چ معنی داره همچیو با نون بخرن سیر شن
بیش از هشتاد درصد قاچاق سوخت بنا به اعلام کارشناس در مربوط به گازوئیل و مازوت است
اگر قیاس منطقه ای سوخت میشود باید بر اساس درآمد سرانه در کشورهای همسایه توجه و مقایسه صورت بگیرد
نوع خودروها و قیمت آنها در آن کشورها و مقدار عوارض گمرکی و مالیات و همه فاکتورها که صرفه اقتصادی را توجیه میکند توجه کنند.
چرا باید توان خودروسازها را با این کیفیت نامرغوب را عموم مردم بپردازند و مصرف زیاد را به گردن ایرانیها بیاندازند
مردم چه گناهی کرده که باید بدست خودروسازهای داخلی اسیر باشند و هر جور دوست داشته باشند و به هر قیمتی به مردم قالب کنند
حمایت از تولید داخل تا زمانی خوب است که تصور ظلم نرود و الا نه شرعا و نه عقلا صحیح نیست و ......
جاش اتوبوس شهر و قطار شهری و بین شهری ساخته شه
اتوبوس شهری توی بعضی از نقاط رایگان بشه
بیاید کارخانه های خودرو سازی را تعطیل کنید ماشین خوب وارد میشود ، پول بنزین را هم بدید به کارگران بیکار شده خودرو ساز
وا... صرفه اقتصادی این کار بهتره ، تازه مردم بدبخت کمتر توی این جاده ها کشته میشوند
قیمت بنزین برمبنای قیمت خودرو
هر چی قیمت خودرو گرانتر قیمت بنزین مصرفیش هم گرانتر چون توان مالی خوبی داشته که خودرو لوکس تر خریده
افرادی که استطاعت مالی دارند میل به مصرف بیشتر هم دارند چرا پول رو از جیب بقیه ملت بگیرین
یهو بگید بنزین نمیدیم بهتون تا برگردیم به عصر اسب و کالسکه
باید گفت خودرو های ایرانی چند میلیون لیتر بیشتر مصرف میکند نه ایرانی ها .
با تشکر
چرا همش ما که زیر خط فقریم هزینه شو بدیم. یک رقم قیمت دلار بالا رفت و اجاره خانه ما دو برابر شد هزینه هامون 3 برابر حقوقمون ثابت موند. آقایان حقوق ما به دلار زیر 200 دلاره و هزینه هامون بالای 400 دلار.
باید ژنت خوب باشه داداشششششششششش تا حرفتو بفهمند
واقعا خیلی رو میخواهد که این سوال را از مردم بپرسند چرا؟ برای اینکه یه خورده اگر انصاف داشته باشید این سوال را از خودتون می پرسید که ایا ما خودرویی به این مردم بی چاره میفروشیم که مصرفش په طور استاندارد پایین باشه ؟
پراید صدی بین 8 تا 9 در شهر
پژو 405 بین 10 تا 12 در شهر
پارس TU5 بین 9 تا 11 در شهر
پارس سال بین 10 تا 12 در شهر
و حتی موتور Ef7 که به گفته دوستان ایران خودرو جز 5 موتور برتر گاز سوز جهان هست به صورت تک سوز رو دنا نصب میشه بین 9 تا 11 لیتر در شهر میسوزونه
باباجان مردم به ولله از دست شما مسئولان خسته شدن ،
شما خودروی هیبرید رو 200 درصد گرون کردید بعد میگین بیایید مصرف بنزین را کم کنید؟ پدر بیامرز خودروی 80 میلیونی رو به پولدارها 400 میلیون تحویل میدید بعدش به مردم بدبخت پراید و پژو چهارصد و بوق رو 40 تا 60میلیون تومان فرو مینمائید با اون مصرف بالا و میگید چقدر بنزین اضافه مصرف میکنید؟
ای داد و بیداد از شما
خودتون درست کردین
یجوری درست میکردین هر 100 تا 6 تا میسوزوند مثل بقیه خودروهای دنیا...
مصرف نصف میشد مشکل دولت و هوا و همه چی حل بود
برین ماشیناتونو درست کنید.
اگر نمیتونید خوب وارد کنید. هم سوخت کمتر مصرف میشه و هم هوا کمتر آلوده میشه
آخه ماشین با مصرف 100-8/100-9 و 100-10 مصرف ماشینه
اگر خودرو ها با کیفیت باشند مصرف بنزین هم میاد پایین، خودروهای داخلی متاسفانه مصرف بالایی دارند و مسئولین فقط و فقط مردم رو مقصر میدونن.
کارشناس محترم هم که سرعت را عامل افزایش مصرف بنزین معرفی کرده، اگر به تبریز تشریف بیاره میبینه که با سرعت 50 هم نمیشه رانندگی کرد. جاده ها و داخل شهر اونقدر چاله داره داره که انگار داری تو کوه رانندگی می کنی.
بجای بهانه پیدا کردن واسه افزایش بنزین برین یه فکری به حال مردم و بدبخت هایی مثل من پیدا کنید. چرا همش مردم مقصر هستن؟؟؟؟؟؟؟؟
مقصر مسئولین رو کسی چرا نمیگه؟؟؟؟ خیابان ها و جاده های تبریز عین جاده های کوهستانی هست، ولی تا حالا نشده مسئولین انتقاد کنند، اما راجب مردم بدبخت هرجور انتقاد هایی میکنند