مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ثبت ملی ۹ مجموعه تحت قالب ۵۷ اثر ارزشمند منقول تاریخی- فرهنگی موزه‌های استان خبر داد.

بیش از ۵۰ اثر ارزشمند موزه‌های فارس ثبت ملی شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصیب امیری مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، اظهار کرد: با هدف صیانت و نگهداری از آثار تاریخی، پرونده ۹ مجموعه تحت قالب ۵۷ اثر ارزشمند منقول تاریخی- فرهنگی موزه‌های استان در جلسه شورای ثبت کشور تایید و در فهرست ملی قرار گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: این آثار شامل مصحف ابراهیم سلطان، قرآن‌های هفدمن شیراز و مجموعه سی پاره قرآن به خط استاد پیر یحیی جمال الصوفی از موزه پارس شیراز، ۱۷ سنگ با نقش برجسته بازمانده کالخ والرین موزه بیشاپور مربوط به دوره ساسانیان و ۴ سنگ قبر مزین به خطوط پهلوی- ساسانی از موزه بیشاپور ثبت ملی شدند.

امیری تصریح کرد: برخی از آثار به دلیل ارزش و منحصر به فرد بودن از جمله مصحف ابراهیم سلطان یکی از با شکوه‌ترین منتخبات سوره‌های قرآن است که توسط نوه تیمور در نیمه اول قرن نهم هجری به دو قلم درشت و متوسط به رشته تحریر در آمده است، جلد این مصحف از چرم سوخته معرق و مشبک است و جزء فاخرترین جلد‌های باقیمانده از قرن نهم هجری است. وی ادامه داد: از دیگر آثار قابل ذکر قرآن بزرگ هفده من دروازه قرآن شیراز است که نگارش آن منصوب به ابراهیم سلطان است و تا سال ۱۳۱۲ در بالای دروازه قرآن قرار داشته و از سال ۱۳۱۵ به دلیل حفاظتی، مرمتی و امنیتی به موزه پارس منتقل شده است. این قرآن جزو وزین‌ترین قرآن‌های موجود در جهان است.

امیری بیان کرد: در حال حاضر استان فارس دارای ۹۰ اثر ملی منقول تاریخی- فرهنگی است.

انتهای پیام/چ

ثبت ملی آثار منقول تاریخی- فرهنگی موزه‌های فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار