ساجدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

SPV تحول عمده‌ای در اقتصاد ایران ایجاد نخواهد کرد/از اروپایی‌ها برای ما آبی گرم نمی‌شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپایی‌ها تصمیمی برای انجام اقدام عملی در قبال برجام ندارند.

آمریکا قصد دارد زمینه بازدید از امکانات هسته‌ای ایران را فراهم کندبه گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس گزارشاتی که رسانه‌های غربی منتشر کرده‌اند، آمریکا به تازگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازگشایی پرونده ادعایی موسوم به «جنبه‌های نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران تحت فشار گذاشته است که  با بی توجهی سایر کشورها مواجه شده و تنها رژیم صهیونیستی از آن حمایت کرده است.

پایگاه خبری بلومبرگ روز پنج‌شنبه گذشته ( ۴ بهمن ماه) به نقل از سه دیپلمات اروپایی اعلام کرد: «کانال ویژه پرداخت مالی اروپا و ایران یا همان SPV، قرار است روز دوشنبه هفته (۸ بهمن ماه)  آینده ثبت شود، هرچند هنوز مسائلی در این مورد باقی مانده است که باید حل شود».

۹ ماه از خروج آمریکا از برجام گذشته و در تمام این مدت وعده‌های متفاوتی از سوی اتحادیه اروپا برای راه اندازی این ساز و کار به ایران داده شد. حال بر اساس آخرین وعده‌ اروپایی ها، فردا این ساز و کار راه اندازی خواهد شد.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ناکامی آمریکا در گشودن پرونده هسته‌‌ای ایران در شورای امنیت، اظهار کرد: پرونده‌‌ای که آمریکایی ها قصد بازکردن  آن  علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل را دارند، PMD بوده و محور آن بر اساس این ادعا است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران جنبه نظامی دارد. پس از آنکه  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از ۱۳ بار غیر نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کرد، آمریکایی ها در راستای رسیدن به اهداف خود از جمله  برقراری بازدید‌های مجدد از امکانات هسته‌ای ایران تلاش کردند تا بار دیگر علیه کشورمان در این زمینه پرونده پرونده ای باز کنند.

وی در ادامه افزود: ناظران معتقدهستند که بازدید از امکانات هسته‌ای ایران بسیار دشوار است. علاوه بر این، به گفته سازمان بین‌المللی انرژی اتمی آنها هیچگونه مدرکی مبنی بر این که تحولات هسته‌ای ایران خارج از عرف است کشف نکرده‌اند. در حال حاضر هم تنها رژیم صهیونیستی است که از باز شدن پرونده هسته‌ای ایران حمایت می‌کند و من بعید می دانم آمریکایی‌ها موفقیتی در این زمینه کسب کنند، زیرا آژانس بین‌المللی اعلام کرده است که تا این لحظه هیچ مدرکی به دست نیاورده اند که  بر نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران دلالت داشته باشد.

ساجدی در بخش دیگری از این گفت وگو  با اشاره به اعلام رسانه‌های اروپایی مبنی بر اینکه SPV روز دوشنبه ( فردا) راه‌اندازی خواهد شد و تاخیر پیش آمده به دلیل فشارهای اعمال شده از سوی آمریکا بوده است، تصریح کرد: این موضوع که فشارهای آمریکا برای راه اندازی این سازوکار موثر بوده کاملا درست است و حتی بعید به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها بتوانند بر روی حرفشان ایستادگی کنند و در همین راستاهم راه اندازی آنرا به تاخیر می اندازند؛ اما نکته مهمتر این است که عموم مردم تصور می‌کنند در سازوکار  SPV پول مبادله می‌شود، در صورتی که اینگونه نیست و ما نفت می‌دهیم و در مقابل آن کالا دریافت می‌کنیم. در واقع کالایی را به ما می‌دهند که خودشان تعیین می‌کنند؛ بنابراین آغاز به کار این سازوکار تحول عمده‌ای در اقتصاد ایران ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: در ساز و کار SPV انگلیس ناظر، فرانسه میزبان و آلمان مدیر خواهند بود، با این  حال تاکید می کنم که نباید منتظر شکل گیری تحول خاصی در روابط ایران و کشورهای اتحادیه اروپا باشیم. اروپایی ها  این ساز و کار را راه اندازی کردند تا  تب و تاب موجود را از بین برده و  از این طریق فشار روانی وارده بر ایران را کاهش بدهند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اروپایی ها با اقدامات خود قصد دارند راه اعتراض را برای ایران ببندند، اما حاضر نیستند اقدام عملی هم در این زمینه انجام بدهند، زیرا در حالی که مبادلات اروپا- آمریکا ۵۰۰ میلیارد دلار بوده، تعاملات تهران با اروپا تنها  ۲۵ میلیارد دلار است و به طور طبیعی حاضر نیستند روابط خود با آمریکا را به ایران ترجیح دهند. بنابراین اروپایی ها در حالی قصد دارند زیر تعهدات خود با ایران نزنند که تصمیمی برای انجام اقدام عملی در قبال برجام ندارند و در نتیجه از آنها برای ایران گرم نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، spv ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۸:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
مواظب باشید دشمن وارد کشور نکنید .
آخرین اخبار