بنابر اعلام بلومبرگ، علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا آماده اعلام سازوکار مالی ویژه تجارت با ایران می‌شود.

اروپا آماده اعلام سازوکار مالی ویژه تجارت با ایران می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،  بلومبرگ براساس پیش‌نویس سندی که به آن دست یافته است، گزارش داد انگلیس، فرانسه و آلمان قرار است امروز (دوشنبه) ایجاد سازوکار مالی ویژه خود برای بهبود تجارت با ایران، علی‌رغم تحریم‌های آمریکا را اعلام کنند.

بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داد اعلام سازوکار مالی ویژه برای تجارت با ایران ممکن است روز دوشنبه صورت گیرد. 

سازوکار مالی اتحادیه اروپا بخشی از تلاش‌های این اتحادیه به منظور حمایت از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران موسوم به «برجام» است. کشور‌های امضاءکننده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با لغو تحریم‌ها علیه ایران در مقابل پیگیری برنامه صلح آمیز هسته‌ای از سوی تهران موافقت کردند. با این حال واشنگتن در اقدامی یکجانبه در ماه می‌ سال ۲۰۱۸ اعلام کرد از برجام خارج می‌شود و طی دو مرحله تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت.

در پیش‌نویس بیانیه اتحادیه اروپا که بلومبرگ به آن دست یافته است بر حمایت انگلیس، آلمان و فرانسه از سازوکار مالی ویژه تجارت با ایران تاکید و یادآور شده است که این مکانیسم مالی جدید تاثیر مثبتی بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران و مهمتر از همه بر زندگی مردم این کشور خواهد داشت.

این موضوع قرار است امروز (دوشنبه) توسط کشور‌های اروپایی مورد بحث قرار گیرد و پس از تائید از سوی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام شود. سازوکار مالی ویژه به منظور حمایت از شرکت‌های اروپایی که قصد ادامه تجارت با ایران را علی‌رغم تحریم‌های واشنگتن دارند و نیز همزمان حذف وابستگی اتحادیه اروپا به مبادلات تجاری بر پایه دلار، طراحی شد.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که پیشتر مدعی شد کمپین حداکثر فشار علیه ایران را اجرا خواهد کرد، برخی کشور‌ها از جمله ژاپن، کره جنوبی، تایوان، هند، ترکیه، چین، ایتالیا، یونان را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرد.

برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه نیز روز گذشته اعلام کرد حتی اگر آمریکا مخالف باشد، پاریس به دنبال تجارت با ایران است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
بر این مژده گر جان فشانیم رواست
آخرین اخبار