احسان فلاحتپیشه کارگردان نمایش «ازدواج آقای میسیسیپی» در خصوص این نمایش و پیام آن، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نمایش باید مسئله یا پرسشی را با مخاطب خود به اشتراک بگذارد و الزاماً قرار نیست که نمایش پیامی برای مخاطبان داشته باشد. مسئله این نمایش هم مسئله مناسبات قدرت و چگونگی غلبه شر بر مفهوم عدالت است. در واقع مستحیل شدن مفهوم عدالت در جهان این نمایش، مسئله نمایش است.
فلاحتپیشه در خصوص اجرای نمایش «ازدواج آقای میسیسیپی» بیان کرد: این نمایش را سه سال پیش در سالن استاد ناظرزاده بر روی صحنه بردیم که بر اثر یک برنامه پیشبینی نشده و تداخل اجرا با ماه محرم و صفر، اجرای نمایش دو هفته متوقف شد. از زمانی که فرصت اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر برای ما فراهم شد، گروه تصمیم گرفت تا اجرای نمایش «ازدواج آقای میسیسیپی» که نیمهکاره مانده بود را دوباره احیا کند.
فلاحتپیشه با اشاره به این که انتخاب یک متن کنش و ضرورتی را میطلبد، گفت: اساساً میزانسن برای من با انتخاب یک متن آغاز میشود، چرا که شما میتوانید پرسشی را که نسبت به شرایط موجود دارید از همان ابتدا در متن جستوجو و انتخاب کنید؛ بنابراین انتخاب این نمایشنامه بر اساس همان کنش و پرسش اتفاق افتاد. چیزی که ما کماکان در جوامع پر تنش خود شاهد هستیم و آن بیانگر مصادره و استحاله مفهوم عدالت است.
فلاحتپیشه با اشاره به اهمیت چگونه معنی کردن استقبال مخاطبان از نمایشها بیان کرد: در حال حاضر رقابت در سالنها بر اساس تعداد مخاطبان در سالنهای نمایش است و این مخاطب را تبدیل به یک توده بیشکل کرده که فقط صندلیها را میخرد و سالن را اِشغال میکند. من هیچ زمانی دنبال چنین استقبالی که رکورد سالنی را بزنم نبودهام؛ من به لحاظ کیفی با مخاطب خود برخورد میکنم. از این جهت فکر میکنم در اجرای نمایش «ازدواج آقای میسیسیپی» موفق هستم و مخاطب من از این اجرا راضی است. مسئله این است که ما در تئاتر باید به دنبال تماشاگر واقعی برای تئاتر واقعی باشیم.
وی ادامه داد: دورنمات نگاهی به تئاتر دارد که فعالان هنری را بر آن اساس دستهبندی میکند. دسته اول عدهای که عقبتر از مخاطبان هستند و همیشه به دنبال ذائقه مخاطب روانند. دسته دوم عدهای هستند که هم تراز با مخاطب پیش میروند و مسائلی که جامعه و مخاطب به آن مبتلاست را گزارش میکنند. ولی دسته سوم را دستهای برتر میشمارد که پیشاپیش مخاطب، مسائل را به شکل اساسی و بنیادین هر جامعهای، پیش بینی میکند و پرسشهای اساسی در مقابل مخاطب خود قرار میدهد که مخاطب باید به آن پرسشها بیندیشد. ما باید فکر کنیم که میخواهیم در کدام دسته قرار بگیریم و آنجا است که انگیزهها مشخص شده و میتوانیم بگوییم که از اثر ما استقبال شده است یا خیر.
فلاحتپیشه در خصوص انتخاب بازیگران نمایش «ازدواج آقای میسیسیپی» گفت: در حال حاضر در جامعه تئاتری ما گروههای نمایشی بسیار نادر هستند و میتوان گفت: گروه تئاتر در جامعه تئاتری ما بیمعنا شده است. در واقع در این سالها با دوستانی که به لحاظ فکری همسو بودهایم، به ضرورت نمایش و ویژگیهای نقش به سراغشان رفته و آنها نیز لطف کرده و با من همراه شدهاند.
فلاحتپیشه در خصوص کارهای آتی خود بیان کرد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که فکر درباره کار بعدی، موهوم است. این برای من عجیب است که دوستان از کارهای آتی خود میگویند؛ چرا که ضمانتی برای اجرایی که در پیش داریم نیست، چه رسد به آینده. از این گذشته، زمانی که در حال انجام کاری هستم به این فکر میکنم که این کار اولین و آخرین کار و امکان است و ذهن خود را روی آن متمرکز میکنم. طبیعتاً برنامههایی برای آینده دارم و به متنهایی نیز فکر میکنم؛ زیرا انسان همیشه رویاهایی دارد، ولی اکنون ترجیح میدهم درباره آن صحبت نکنم.
گفتنی است نمایش «ازدواج آقای میسیسیپی» تا ۱۴ بهمن هرشب ساعت ۱۹ در سالن اصلی تئاتر شهر بر روی صحنه میرود.
خلاصه نمایش: میسیسیپی دادستان خودرأیی است که خواستار استقرار عدالت مطلق و قانون موسی در جهان است. منش او حتی هیئت دولت را به ستوه آورده. میسیسیپی در آغاز نمایش به ملاقات آناستازیا بیوه صاحب کارخانهی چغندر قند میرود تا او را وادار به ازدواج با خود کند و ...
حمید سمندریان مترجم و محمدصادق ملک، آرش فلاحتپیشه، آرزو نبوت، محمدرضا مالکی، مهدی نصرتی، سیدجواد حسینی و پریسا صنعتکار بازیگران نمایش «ازدواج آقای میسیسیپی» هستند.
انتهای پیام/