گروه دادخواهی حفاظت از غیر نظامیان در اعلامیه ای از کشته و زخمی شدن شش هزار و ۶۸۷ غیر نظامی افغانستان در سال ۲۰۱۸، خبر داده است.

کشته و زخمی شدن بیش از 6 هزار غیر نظامی افغانستان در سال 2018به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، گروه دادخواهی حفاظت از غیر نظامیان در اعلامیه ای از کشته و زخمی شدن شش هزار و ۶۸۷ غیر نظامی افغانستان در سال ۲۰۱۸، خبر داده است.

در اعلامیه گروهی دادخواهی حفاظت از غیر نظامیان آمده است: از مجموع شش هزار و ۶۸۷ قربانی جنگ افغانستان، دو هزار و ۶۱۵ غیر نظامی کشته و چهار هزار و ۷۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، از مجموع تلفات غیرنظامیان در سال گذشته میلادی، ۴۹.۵ درصد آن مربوط به گروه‌های ضد دولتی، ۳۳.۳ درصد طالبان و ۱۶.۳ درصد گروه ترورستی  داعش می‌باشد و ۲۷.۴ درصد تلفات غیر نظامیان نیز مربوط به نیروهای دولتی می‌شود.

این گزارش افزوده است که عملیا تهای هوایی مشترک نیروهای خارجی و افغانستان عامل ۶ درصد تلفات غیرنظامیان این کشور است.

از سوی دیگر ۲۲.۱ درصد تلفات مربوط به حملات راکتی و کشتارهای هدفمند می‌شود که توسط افراد و گروهای درگیر جنگ صورت گرفته است.

در اعلامیه گروه دادخواهی حفاظت از غیر نظامیان آمده است: در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۰ حمله انتحاری صورت گرفته است که بیشتر قربانیان آن غیر نظامیان بوده‌اند. در این حملات ۷۴۴ غیر نظامی کشته و هزار و ۶۶۸ تن دیگر زخم برداشته‌اند که مسئولیت آنها را گروه تروریستی داعش و طالبان مسلح  به عهده گرفته است.

همچنین در سال ۲۰۱۸، در مجموع ۱۸۳ حادثه انفجار ماین ثبت شده که به هزار و ۸۱ غیر نظامی صدمه وارد شده است که شامل ۳۵۳ کشته و ۷۲۸ زخمی می باشد.

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی افزوده است که سال گذشته میلادی در عملیات‌های مشترک نیروهای خارجی و افغانستان نیز به غیر نظامیان تلفات وارد شده که مجموعا در ۱۹ عملیات به غیر نظامیان تلفات وارد شده که ۱۳۶ کشته و ۸۷ مجروح بر جای گذاشته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار