رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر ضرورت صیانت از اراضی زراعی و باغی به عنوان بستر تولیدات کشاورزی و تامین امنیت غذایی در جامعه تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،رسول جلیلی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی   با تبریک سالروز تاسیس سازمان اموراراضی کشور و تقدیر از اقدامات موثر مدیریت امور اراضی استان در زمینه حفظ اراضی کشاورزی، کاداستر و رفع تداخلات اراضی اظهار کرد: مباحث و فرایند‌های امور زمین دارای جوانب فنی و حقوقی پیچیده‌ای است و از این رو لازم است همکاران بر قوانین و مقررات مربوطه اشراف حداکثری داشته و در ارایه خدمات به کشاورزان و احترام و تکریم ارباب رجوع اهتمام داشته باشند.
 
جلیلی افزود: با توجه به بحران کم آبی دریاچه ارومیه و اهمیت یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در مدیریت بهینه منابع آبی و خاکی، نقش تشکل‌ها و تعاونی‌های تولید روستایی و تمرکز سرمایه گذاری‌ها و مدیریت عوامل تولید در قالب ساختار‌های تعاونی در جهت تجمیع اراضی و افزایش بهره وری اراضی کشاورزی بسیار موثر و مهم است.
 
وی خرد بودن اراضی کشاورزی را یکی از مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: کوچک شدن اراضی کشاورزی پیامد منفی اقتصادی و سیاسی زیادی به دنبال دارد که از جمله آن‌ها نبود امکان مدیریت و برنامه ریزی درست برای کاهش مصرف آب و استفاده بهینه ازخاک، نیروی انسانی و ماشین آلات کشاورزی است که نهایتا منجر به افزایش هزینه تولید و جلوگیری از تولید محصول با کیفیت مطلوب و استاندارد می‌گردد.
 
این مسئول با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰۰ هزارنفر بهره بردار به طور میانگین در سطح ۸۲۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم در استان مشغول فعالیت کشاورزی هستند، خاطر نشان کرد: اجرای قانون اصلاحات اراضی در قبل از انقلاب و قوانین مشابه آن در بعد از انقلاب یکی از عوامل مهم خرد شدن اراضی کشاورزی می‌باشد، و همچنین مهمترین عامل کوچک شدن زمین‌های کشاورزی در ایران، قوانین مربوط به ارث است و بهمین دلیل سالانه حجم زیادی از اراضی کشاورزی خرد و کوچک‌تر می‌شود که توجیه اقتصادی ندارد.
 
جلیلی با اشاره به واگذاری وظایف غیرحاکمیتی امور اراضی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تاکید کرد: با توجه به حجم بالای کار مدیریت امور اراضی بهتر است از ظرفیت فارغ التحصیلان بخش کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی در استان در این زمینه استفاده شود تا با این واگذاری‌ها زمینه اشتغال اعضاء سازمان در مواردی همچون تهیه گزارش‌های فنی و اجرایی درخصوص اجرای طرح‌های واگذاری زمین و مجوز‌های تغییر کاربری و ... فراهم شود.
 
در ادامه مراسم، مدیریت امور اراضی شهرستان مهاباد از نظر شاخص‌های عملکردی به عنوان مدیریت برتر در بین سایر شهرستان‌های استان انتخاب و معرفی گردید و همچنین از شش مدیریت فعال امور اراضی شهرستان‌های ماکو، پیرانشهر، شاهین دژ، بوکان، تکاب، خوی و سه نفر از کارکنان امور اراضی استان که به افتخار بازنشستگی نائل شده بودند با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.
 
در ادامه این مراسم رییس سازمان جهاد کشاورزی استان از نمایشگاه تخصصی کاداستر اراضی کشاورزی در محوطه سالن آمفی تئاتر ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان بازدید کرد.
 
انتهای پیام/م
 

گرامیداشت سالروز تاسیس سازمان اموراراضی کشور در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.