طرح کمیسیون تلفیق بودجه درباره مالیات پزشکان در حالی به محل نزاع مخالفان و موافقان تبدیل شده که کارگران بدون هیاهویی مالیات می‌پردازند، اما برخی پزشکان به دنبال دور زدن قوانین پرداخت هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مالیات در گذشته یکی از روش‌های حاکمان برای تامین هزینه‌های اداره کشور و تجهیز ارتش بود که دولت‌های امروزی هم به روش‌های گوناگون آن را اخذ و در امور جاری صرف می‌کنند و آن را یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای پیشرفت کشور می‌دانند.

کلاف سردرگم مالیات پزشکان؛ موافقان و مخالفان طرح چه می‌گویند؟

اتکا به درآمد‌های نفتی و تداوم این رویکرد سبب ناپایداری در بهبود شاخص‌ها و نوسان در رشد اقتصادی خواهد شد به نحوی که کاهش قیمت نفت به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد دولت، بسیاری از سیاست‌ها و برنامه‌ها را با تعویق همراه می‌سازد. بدون تردید مالیات و نظام مالیاتی می‌توانند نقش موثری در روند توسعه کشورداشته باشند.

در همین راستا با اعمال سیاست‌های مالیاتی مناسب و حتی مشوق‌های مالیاتی لازم می‌توان در ایجاد تعادل و توازن تولید، توزیع و صادرات به رونق اقتصادی کشور کمک نمود.

دولت با تدوین نظام مالیاتی مناسب می‌تواند بر چگونگی دستیابی به هدف‌های توسعه‌ای تأثیر گذارد؛ در گذشته، بیشتر درآمد‌های نفتی صرف امور جاری و هزینه‌های عمرانی می‌گردید و سهم آیندگان از ان بسیار ناچیز بود. البته این نگرش در سال‌های اخیر تغییر کرده و مبنای سیاست‌های اقتصادی دولت بر تامین بخشی از هزینه‌ها از محل مالیات شده است.


بیشتر بخوانید: نیمی از پزشکان مالیات خود را اظهار نکردند/ کارت‌خوان مطب به نام منشی!


سازمان امور مالیاتی باید برای ترویج فرهنگ مالیاتی در جامعه، برنامه‌هایی را تدوین و تنظیم نماید که هدف نهایی آن‌ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت پرداخته اند در جهت چه اموری به مصرف می‌رسد.

سازمان امور مالیاتی نیز یکی از ارگان‌هایی است که در سال ۱۳۸۱ طبق ماده ۵۹ قانون برنامه سوم توسعه تشکیل و وظیفه شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات را عهده دارد و موظف است مالیات‌های اخذ شده را جمع آوری نموده و بحساب خزانه دولت واریز کند که منابع درآمدی براساس بودجه‌های سنواتی صرف هزینه‌های جاری و عمرانی کشور می‌شود.

سالهاست که مالیات سرلوحه برنامه‌های اقتصادی دولت‌ها بوده و اقتصاددانان و در رأس آن‌ها مسئولین نظام مالیاتی می‌کوشند با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور، راهکار‌هایی را که موجب افزایش اعتماد عمومی و میزان مشارکت آن‌ها در پرداخت مالیات باشد، اجرائی نماید.

مالیات به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت، نقش بسزایی در تامین هزینه‌های دولت و به ویژه قطع وابستگی بودجه جاری کشور به درآمد‌های نفتی و نیل به استقلال اقتصادی دارد؛ مالیات یکی از مهمترین محور‌های اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، تکیه مخارج دولت بر مالیات‌ها و کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی است.

متوسط درآمد پزشک ایران بین ۴/۵ تا ۷ میلیون تومان

پزشکان عمومی در ایران ١,٦٣ برابر درآمد سرانه دریافتی دارند. این آمار از بررسی‌های میدانی در ایران به دست آمده است، چراکه هیچ‌کدام از پایگاه‌های علمی و آماری، اطلاعات معتبر و منسجمی از حقوق و دستمزد کارکنان حوزه سلامت ارایه نداده‌اند. با بررسی‌های میدانی مشخص شده میانگین دریافتی یک پزشک عمومی شاغل در بخش پزشک خانواده، ماهانه ٧٥‌میلیون ریال و سالانه ٩٠٠‌میلیون ریال است.

قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت یازدهم و دوازدهم، شهریور ۹۶ با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: متوسط درآمد پزشک عمومی در کشور بین ۴/۵ تا ۷ میلیون تومان است.

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران اذعان می‌کند: ۱۰ درصد جامعه پزشکی از درآمد بالایی برخوردار است و این شامل برخی رشته‌های خاص می‌شود؛ ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه پزشکی نیز درآمد قابل قبولی دارند و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه پزشکی، درآمد مناسبی ندارند و بعضا با مشکلات زیادی مواجه اند.

وی در ادامه می‌گوید: این ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه پزشکی، بین ۲ تا ۳ میلیون و حداکثر ۱۰ میلیون درآمد ماهانه هستند.

پرداخت ۱۱۷ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان مالیات

سهم درآمد‌های مالیاتی در تامین بودجه عمومی سال ۹۵، ۷۲.۷ درصد برآورد شده است.

آخرین آمار‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشانگر آن است که از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه ۹۵ ایرانی‌ها ۱۱۷ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند؛ مالیات پرداختی در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ رشدی برابر با ۳۱.۱ درصد را نشان می‌دهد.

در این میان سهم اشخاص حقوقی (شامل شرکت‌های دولتی و غیر دولتی و بدهی‌های معوقه) در این مقطع زمانی به ۲۶ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان می‌رسد.

بر این اساس کارکنان بخش عمومی و خصوصی نیز در این دوره زمانی به ترتیب چهار هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان و جهار هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند؛ مالیات دریافتی از سرفصل مالیات بر درآمد در این گزارش برابر با ۱۳ هزار میلیارد تومان براورد شده است.

دولت در این دوره زمانی دو هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان تحت عنوان مالیات بر ثروت دریافت کرده است.

مالیات بر واردات نیز برابر با ۱۴ هزار ۲۸۰ میلیارد تومان و مالیات بر کالا و خدمات برابر با ۲۹ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان براورد شده است.

مالیات پزشکان

درحالی که کارشناسان حوزه سلامت مقدار واقعی مالیات پزشکان را حداقل حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین می‌زنند، اما رئیس سازمان امور مالیاتی مالیات پزشکان را حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین زده است. با توجه به تفاوت قابل توجه این ارقام، ورود دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ضروری است.

در حال حاضر بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۷، درآمد کشور از مالیات برابر ۱۳۱ هزار میلیارد تومان در سال است که از درآمد نفتی (۱۰۶ هزار میلیارد تومان) نیز بیشتر است. مالیات بر درآمد (۱۹ هزار میلیارد تومان) عمدتا توسط سه گروه شامل کارکنان دولتی، کارکنان بخش خصوصی و مشاغل پرداخت می­شود

از میان سه گروه فوق، کارکنان بخش دولتی مالیات خود را به صورت کامل پرداخت می ­کنند، زیرا حقوق آن‌ها شفاف است و توسط خود دولت پرداخت می­شود.

درآمد کارکنان بخش خصوصی به صورت حقوق و توسط کارفرمای غیردولتی پرداخت می­شود. از این­رو هرچند امکان فرار مالیاتی وجود دارد، اما کارفرما ترجیح می­دهد مالیات را از حقوق کارکنان کسر و پرداخت کند تا در کسب­وکار خود دچار مشکل نشود.

اما گروه سوم که مشاغل آزاد (اصناف) هستند و مالیات آن‌ها بر اساس خوداظهاری مالیاتی دریافت می­شود، می­توانند به اَشکال مختلف از پرداخت مالیات فرار کنند.

حواشی بر مالیات پزشکان

با راه ­اندازی کمپین «#پزشکان_فراری_از_کارتخوان» در شبکه ­های اجتماعی و اعتراض مردم نسبت به عدم نصب کارتخوان در مطب‌ها، موضوع فرار مالیاتی پزشکان به عنوان یکی از اقشار پردرآمد کشور بار دیگر مورد توجه رسانه­‌ها و مسئولین قرار گرفت. اخیراً محمدرضا نوری، رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران گفت: از میان حدود ۲۰ هزار پرونده پزشکان در تهران، تنها ۱۱ هزار نفر برای عملکرد سال ۱۳۹۶ اظهارنامه ارائه کردند که میانگین مالیات اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود. باتوجه به رسیدگی‌های انجام شده برای عملکرد سال ۹۵ که تقریبا به همین میزان مالیات ابراز شده بود، این میانگین برای هر نفر حدود ۱۴ میلیون تومان توسط سازمان تعیین و تشخیص داده شده است.

علاوه بر این، سیاوش غیبی‌­پور، نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران از فرار مالیاتی ۸۰ درصدی پزشکان خبر داده و گفته است که طبق آمار رسمی، مجموع مالیاتی که پزشکان در سال ۹۶ پرداخت کرده‌اند ۱۵۰ میلیارد تومان بوده درحالی‌که مقدار مالیات تخمینی آن‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان است.

هرچند وزارت بهداشت بر لزوم اخذ مالیات از پزشکان تاکید دارد و سازمان امور مالیاتی را به عنوان مقصر اصلی فرار مالیاتی پزشکان معرفی می­کند، اما سازمان صنفی نظام پزشکی معتقد است پزشکان جزو خوش ­حساب­ترین قشر‌ها در پرداخت مالیات هستند.

در مقابل اظهارنظر مسئولین درباره مالیات پزشکان، کارشناسان سیاست­گذاری حوزه سلامت معتقد­ند که در کنار مسئله فرار مالیاتی پزشکان، مسئله­ای مهمتر وجود دارد و آن «مقدار واقعی مالیات پزشکان» است.

بر اساس اظهارنظر کارشناسان سیاست­گذاری سلامت، مقدار تخمینی ۷۰۰ میلیارد که توسط سازمان امور مالیاتی به عنوان مالیات پزشکان اعلام می­ شود با واقعیات هم­خوانی ندارد، زیرا در این صورت با احتساب میانگین مالیات بیست درصد، مجموع درآمد سالیانه پزشکان برابر ۳۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و با در نظر گرفتن تعداد پزشکان فعال کشور که برابر ۱۱۰ هزار نفر است، درآمد ماهیانه هر پزشک ۲.۶ میلیون می­شود که با واقعیات هم­خوانی ندارد.

این اظهار نظر‌ها نشان می­ دهد با در نظر گرفتن میانگین درآمد ماهانه ۴۰ میلیون برای ۴۰ هزار پزشک متخصص و میانگین درآمد ماهانه ۲۰ میلیون برای ۲۸ هزار دندان­پزشک، مجموع درآمد سالیانه این دو قشر برابر ۳۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

در صورت اخذ مالیات ۲۵%، مقدار مالیات سالیانه پزشکان حداقل ۶۷۰۰ میلیارد تومان می­شود که با عدد اعلامی ۷۰۰ میلیارد تفاوت فاحشی دارد؛ در صورت صحت این ادعا، میزان فرار مالیاتی پزشکان به تنهایی بیش از مقدار فعلی مالیات همه مشاغل (۶۱۸۰ میلیارد) خواهد بود.

فشار برای لغو مصوبه کمیسیون تلفیق درباره پرداخت مالیات از سوی پزشکان

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اینکه پزشکان مالیات پرداخت نمی‌کنند حرف کذبی است، ولی مصوبه‌ای در این خصوص توسط کمیسیون تلفیق مبنی بر اینکه باید پزشکان مالیات بدهند تصویب شده است هر چند که پزشکان تاکنون بر اساس قانون پرداخت مالیات، این کار را اجرایی کرده و وظایف خود را نسبت به کشور انجام داده اند.

حسینعلی شهریاری ادامه می‌دهد: فضاسازی‌های اخیر از سوی بخشی از جامعه پزشکی و شبکه‌های اجتماعی درباره عدم پرداخت مالیات از سوی پزشکان را متوجه نشده و آن را درک نمی‌کنم چرا که پزشکان هنگام درخواست تسویه حساب خود با بیمه‌ها، سهم مالیات خود را پرداخت کرده و به حساب سازمان امور مالیاتی می‌ریزند.

وی بیان می‌کند: به نظر می‌رسد عده‌ای با فضاسازی در حوزه‌های انتخاباتی و در آستانه انتخابات مجلس بدنبال جوسازی خاصی هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار می‌کند: پزشکان تاکنون مالیات پرداخت کرده و می‌کنند، اما درآمد‌های آن‌ها هم باید شفاف باشد ضمن اینکه بهتر است سازمان امور مالیاتی در گزارشی، میزان پرداخت مالیات از سوی پزشکان را به صورت شفاف اعلام کند چراکه هیچ پزشکی و گروهی مخالف عدم پرداخت مالیات نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: پزشکان به خوبی می‌دانند باید مانند دیگر اقشار مالیات پرداخت کنند چرا که جامعه با مالیات اداره می‌شود.

هدف طرح ایجاد درآمد‌های پایدار

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، یکی از موافقان مصوبه مالیات پزشکان است. او در گفت‌وگویی می‌گوید: «هم‌اکنون مبلغی که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده جامعه پزشکی مالیات پرداخت می‌کنند، ۱۵۰ میلیارد تومان است، این در حالی است که سازمان امور مالیاتی ادعا می‌کند رقم واقعی باید ۷۰۰ میلیاردتومان باشد، اما نه ۱۵۰ میلیاردتومان صحیح است و نه ۷۰۰ میلیاردتومان، چراکه با عدد ۱۵۰ میلیاردتومان یعنی هر پزشک درآمدش یک میلیون تومان است و با عدد ۷۰۰ میلیاردتومان یعنی هر پزشک درآمدش دومیلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که هیچ‌کدام از این اعداد واقعی نیست. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش داده شش‌هزار و ۸۰۰ میلیاردتومان رقم واقعی مالیاتی است که باید از جامعه پزشکی دریافت شود»

به گفته گودرزی بخشی از درآمد‌های عمومی در همه کشور‌ها که بخش درخور توجهی هم هست، مالیات است. پرداخت مالیات یک موضوع بدیهی است و همه اقشار جامعه به‌واسطه گردش اقتصادی در کشور درآمد کسب می‌کنند که طبیعتا باید نسبت به میزان درآمدشان مالیات آن را پرداخت کنند.

همه اقشار جامعه از جمله بخشی از پزشکان نیز این مالیات را پرداخت می‌کنند. زیبنده نیست به‌خاطر فرار مالیاتی بخشی از جامعه پزشکی چهره تمام جامعه زحمت‌کش پزشکی مخدوش شود.

هدف ما این است که درآمد‌های پایداری برای این حوزه تعریف شود تا بتوان بیشتر به معوقات جامعه پزشکی و امور سلامت پرداخت؛ بنابراین مصوباتی از سوی کمسیون تلفیق مبنی بر ایجاد استقرار پایانه‌های فروشگاهی (دستگاه کارت‌خوان) و پرداخت مستقیم مالیات پزشکان مطرح شد.

پزشکان با بقیه اقشار متفاوت نیستند و باید همه مالیات دهند

عباسعلی پوربافرانی در همین رابطه  اظهار کرد: زمانی که اکثر مردم مالیات می‌دهند باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم، پزشکان با دیگر اقشار متفاوت نیستند و باید همه مالیات دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر قانونی اجرای کنیم نباید قانون جدید را اضافه کنیم بلکه باید نظارت‌ها بیشتر شود، گفت: زمانی که زیرساخت‌ها تکمیل نیست، ندانیم مطب پزشک کجا قرار دارد، چه درآمدی دارد و چقدر بیمار دارد، چگونه بیمار‌ها را وزیت می‌کند، وقتی همه این‌ها ندانیم، نمی‌توانیم بر آن نظارت کنیم.

وی در واکنش به قرار مالیاتی ۸۰ درصدی پزشکان، افزود: نمی‌توانیم به راحتی اظهار کنیم که چقدر وجود دارد، بالاخره یک مرجعی است که در این باره اظهار نظر می‌کنند.

پوربافرانی ادامه داد: اگر ۸۰ درصد فرار مالیاتی وجود داشته باشد، به حال سازمان مالیاتی تاسف خورد که نمی‌تواند این وضعیت را سامندهی کند.

پرداخت مالیات پس از حل مشکلات

محسن حجتی هم پیرامون طرح مالیات پزشکان در مجلس گفت:این طرح مناسبی است که باید پزشکان هم مانند دیگر اقشار جامعه مالیات دهند، اما با توجه به اینکه مشکلات بیمه‌ها و طرح سلامت، پزشکان و کادر درمانی مشکلات پرداختی دارند.

پزشک متخصص با بیان اینکه با توجه به شرایط کشور اجرای این طرح به صلاح کشور نیست، تصریح کرد: بیمه‌ها اعتبارات پزشکان را دیر می‌دهند، دلسردی پزشکان از افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات در مراکز درمانی، این طرح شاید باعث تشنجاتی شود.

وی ادامه داد: اگر حق پزشکان به عدالت داده می‌شد، بیمه‌ها در زمان مقرر پول هزینه‌ها را بر می‌گرداند، تعرفه‌های طبق قانون و ضابطه بود و نظارت‌ها بود، خود ما موافق چنین قانونی بودیم.

حجتی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در اصفهان ۵۰ پزشک هستند که درآمد بالای ۵۰ میلیون دارند، اما ۲۰۰ پزشک وجود دارد که درآمدی کمتری از ۱۰ میلیون تومان دارند.

وی فصله بین هزینه‌های بخش دولتی و خصوصی فوق العاده دانست و بیان کرد: فاصله بین هزینه‌های متخخصص، پزشک عمومی و پرستاران خیلی زیاد است؛ مالیات قانونی است که باید پرداخت شود، اما اول باید حل مشکلات شود و بعد از آن اجرا شود.

فرار مالیاتی ۸۰ درصدی پزشکان را قبول ندارم

حیدرعلی عابدی هم در همین زمینه با بیان اینکه پزشکان مانند همه اقشار مختلف جامعه باید مالیات دهند، اما اینکه یک قانون مجزا برای پزشکان گذاشته شود جالب نیست، اظهار کرد: قوانینی که وضع می‌شود باید تبعیض آمیز نباشد این طرح مقایر با اصل سوم قانون اساسی است و تبعیض آمیز است.

عضو کمیسیون سلامت مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نوشته می‌شد ۱۰ درصد از درآمد پزشکان اختصاص به مالیات داده شود مشکلی نبود، اما اینکه نه ثابت می‌شود که پزشک معاف است و نه اینکه پزشک باید بیشتر مالیات دهد، ماهانه ۱۰ درصد علی الحساب دهند، ذاتا این طرح مشکلات و گرفتاری‌هایی برای پزشکان و مراکز درمانی و خود اداره دارای ایجاد می‌کند.

وی افزود: طبق روال‌های گذتشه که سالانه حساب و پرداخت می‌شده، بهتر است یا اینکه این قانون برای همه اقشار وضع شود.

عابدی با بیان اینکه تعداد زیادی از پزشکان در بخش خصوصی کمک‌های متعددی به حوزه درمان به مردم و برای توسعه درمانی مردم هزینه می‌کنند، تصریح کرد: تعداد محدودی از پرشکان هستند که بر خلاف قانون از مالیات‌ها فرار می‌کنند، چنین قشری که برای سلامت مردم تلاش می‌کنند نباید برای آن‌ها تبعیض قائل شویم.

وی با بیان اینکه آمار فرار مالیاتی ۸۰ درصدی پزشکان را قبول ندارم، خاطرنشان کرد: پزشکان مسیر فرار مالیاتی ندارند، قرار داد بیمه و بیمارستان دارند و پولی رد و بدل نمی‌شود که در سیستم ثبت نشود و اینگونه قضاوت کردن صحیح نیست.

موضوع فرار مالیاتی پزشکان به عنوان قشری پردرآمد و متمول در حالی به محل نزاع مخالفان و موافقان طرح تبدیل شده که حتی کارگران و کارمندانی با درآمد‌های پایین نیز بدون هیچ گونه هیاهویی مالیات پرداخت می‌کنند، اما برخی از پزشکان با درآمد‌های میلیاردی با روش‌های مختلف به دنبال دور زدن قوانین پرداخت مالیات هستند تا از پرداخت آن شانه خالی کنند.

در مجموع، بررسی اظهارات مسئولین و کارشناسان نشان می­دهد که موضوع مالیات پزشکان نیازمند توجه ویژه دستگاه ­های نظارتی و محاسباتی کشور است چراکه از یکسو بین اظهارنظر مسئولین سازمان امور مالیاتی و نظام پزشکی درباره فرار مالیاتی پزشکان تفاوت وجود دارد و از سوی دیگر بین اظهارنظر کارشناسان حوزه سلامت و مسئولین سازمان امور مالیاتی درباره مقدار واقعی مالیات پزشکان اختلاف نظر وجود دارد.

منبع: صاحب نیوز

انتهای پیام/

متوسط درآمد پزشک عمومی در کشور چه قدر است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.