مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از اجرای غربالگری سرطان پروستات در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، انجام غربالگری سرطان پروستات در همداندکتر راضیه السادات میرمعینی، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان به غربالگری سرطان اشاره کرد و افزود: این غربالگری برای مردان بالای ۵۰ سال در مراکز خدمات جامع سلامت در حال اجرا است.

وی بیان کرد: آزمایش پی. اس.‌ای (PSA) به عنوان یک آزمایش خونی با هدف اندازه گیری مقدار آنتی ژن اختصاصی پروستات صورت می‌گیرد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان ادامه داد: بالا بودن میزان پی. اس.‌ای موجود در خون می‌تواند نشانه‌ای از سرطان پروستات باشد، اما مثبت بودن آزمایش اولیه به معنای مبتلا بودن به این سرطان نیست.

وی افزود: عوامل دیگری در بالا رفتن این مولفه خونی تاثیر دارند بنابراین در صورت مثبت بودن آزمایش در مرحله نخست، آزمایش‌های تکمیلی از جمله ام. آر. آی صورت می‌گیرد.

دکتر میرمعینی بیان کرد: در جریان طرح غربالگری، معاینه به صورت رایگان صورت می‌گیرد، اما برای انجام آزمایش‌های مورد نیاز باید هزینه‌ای اندک از سوی متقاضی پرداخت شود.

وی گفت: مردانی که دارای سابقه خانوادگی سرطان پروستات قبل از ۶۵ سالگی در بستگان درجه یک یعنی پدر و برادر هستند در معرض خطر ابتلای بالاتری قرار دارند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان اظهار داشت: سرطان پروستات از سرطان‌های شایع در بین مردان است که به آهستگی رشد می‌کند و در صورت تشخیص در مراحل اولیه قابل درمان است.

دکتر میرمعینی ادامه داد: خون در ادرار و ناتوانی جنسی در موارد پیشرفته این نوع سرطان بروز می‌دهد و همچنین درد لگن، مهره‌ها و دنده‌ها و در صورت گسترش سرطان فشار به اعصاب مهره ای، ضعف و بیحسی در پا‌ها یا از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع از عوامل سرطان پروستات است.

انتهای پیام/ب

غربالگری سرطان پروستات در همدان انجام می‌شود

برچسب ها: غربالگری ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار