اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به دامداران تاکید کرد توصیه های بهداشتی درمورد بیماری تب برفکی راجدی بگیرند.

پیشگیری از تب برفکی را جدی بگیریدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر محسن عابدزاده رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت : ضروری است دامداران با توجه به بروز بیماری تب برفکی از خرید دام جدید و ورود آن به دامداری خود اجتناب ورزند.

وی افزود: بیماری تب برفکی می تواند باعث تلفات بالا در بره ها وبزغاله ها شود ؛ لذا گوسفندداران بایستی به توصیه های دامپزشکی توجه کنند واز تردد های غیر ضروری وخرید دام جدید خودداری کنند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی ادامه داد: لازم است دامداران از ورود افراد متفرقه به خصوص دامداران و دلالها به محوطه دامداری خود جلوگیری نموده و از خرید  دامهائی که فاقد گواهی بهداشتی دامپزشکی میباشند اکیدا خود داری نمایند.

عابدزاده گفت :لازم است به منظور جلوگیری از گسترش بیماری تب برفکی نسبت به ضد عفونی خودروهای حمل علوفه و شیر بصورت روزانه اقدام نموده و ضد عفونی محوطه دامداری با فرمالین 5درصد یا سود2درصد یا آب آهک تازه برای کنترل بیماری تب برفکی انجام شود.

وی افزود :تخریش و زخم دهان و زبان و لثه، لنگش و زخم روی پستان از علائم بیماری تب برفکی می باشد و دامداران به محض مشاهده هر یک از این علائم باید با دامپزشکی منطقه تماس حاصل نمایند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی خطاب به دامداران ادامه داد: به منظور افزایش اطلاعات خود در مورد بیماری تب برفکی، ضروری است در کلاسهای آموزشی که توسط دامپزشکی در تمام شهرستان های استان برگزار می گردد حضور فعال داشته باشید.

عابدزاده گفت :رعایت قرنطینه و شرایط امنیت زیستی درکنترل بیماری تب برفکی حائز اهمیت می باشد و لازم است این موارد به دقت توسط دامداران استان رعایت شود.

وی افزود: دامداران باید با توجه به خسارات شدید اقتصادی وارده از بیماری تب برفکی به صنعت دامپروری کشور برای حفظ این سرمایه با اکیپ های بیماریاب دامپزشکی همکاری کنند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان خراسان رضوی در پایان ادامه داد :واکسیناسیون به تنهایی نمی تواند از بیماری تب برفکی جلوگیری کند لذا باید رعایت موازین بهداشتی و استفاده از مواد ضدعفونی در دامداری ها مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام // ف. ک

خودداری از خرید دام جدید برای جلوگیری از  بیماری تب برفکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار