مقتدایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

پازل چند وجهی آمریکا برای ایران با برگزاری اجلاس ورشو

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: همراه کردن اتحادیه اروپا در تحریم‌ها و ایجاد دردسر برای ایران از جمله برنامه های آمریکا برای ایران بوده است.

spv وسیله ای در دست اروپا درجهت ماندن ایران در برجامبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کمتر از دو هفته دیگر نشست ضد ایرانی ورشو (در لهستان) به رهبریت آمریکا با محوریت ضد ایرانی تشکیل خواهد شد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی این اجلاس را تحریم کرده و گمانه زنی هایی مبنی بر عدم تشکیل این نشست نیز مطرح می شود.

عباس مقتدایی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  صحبت های اخیر درباره اجلاس ورشو اظهار کرد: به نظر می‌رسد  آمریکا یک پازل چند وجهی را برای ایران طراحی کرده  که از جمله ابعاد آن باید به تحریم اقتصادی، منزوی کردن ایران در سطح بین‌المللی و در سطح سازمان‌های بین‌المللی نظیر شورای امنیت اشاره کرد. همچنین همراه کردن اتحادیه اروپا در تحریم‌ها، ناکارآمد کردن ساختارهایی نظیر برجام و ایجاد دردسرهایی در سطوح داخلی و خارجی برای ایران نیز از جمله برنامه های دیگر واشنگتن برای ایران بوده است.

وی افزود: ناگفته نماند که آمریکا پس از خروج از برجام تلاش کرد تا اتحادیه اروپا را قانع سازد که امتیازهای تعهد شده ذیل برجام را از ایران دریغ کند و فروش نفت ایران را به تنگنا بکشاند. علاوه بر این موارد در ابعاد رسانه‌ای هم تلاش کرد که القا کند ایران در حال تمکین به خواسته‌های آمریکا است. بنابر این اجلاس لهستان از یک سو به دنبال ایجاد اجماع برای به انزوا کشاندن ایران است و از سوی دیگر هم به دنبال ایجاد وحدت میان  کسانی است که از نظر سیاسی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران در تضاد  هستند.

وی با اشاره به عدم حضور برخی از کشورهای اروپایی در اجلاس ورشو و گمانه زنی هایی مبنی بر عدم تشکیل این نشست ادامه داد: اتحادیه اروپا در تلاش است تا از یک سو ضمن همراهی با آمریکا از میزان تنش های تهران - واشنگتن بکاهد و از سوی دیگر هم القا کند که اگر ایران امتیاز لازم را به اروپا ندهد، با واشنگتن همراه خواهد  شد. بنابر این مواضع اتخاذ شده توسط اروپا در چند روز اخیر برای گرفتن امتیاز هم از آمریکا و هم از ایران است. در نتیجه گفتارهای ضد و نقیض، قول مبنی بر مشارکت و یا عدم مشارکت با آمریکا، همه برای این است که اروپا بتواند حد بالاتری را از طرفین این منازعه یعنی ایران و آمریکا بگیرد.

مقتدایی افزود: واضح است که اروپا به دنبال بازی دادن ایران بوده و گرو کشیدن برخی مسائل و از سوی دیگر تلاش برای متقاعد کردن ایران برای ماندن در برجام و اجرای SPV ( اینس تکس) و نظایر آن، همه به نوعی نشان می‌دهد که اروپا  به دنبال آن است که از یک سو وارد تنش با آمریکا نشود و از سوی دیگر منافع خود در ایران را حفظ کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: اسیر شدن بخش سیاست خارجی ایران در بازی‌های سیاسی اروپا، نگرانی است که اگر به آن توجه نشود در دراز مدت خسارت‌های فراوانی را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته و دولت باید با استفاده از همه ابزارهایی که ایران در اختیار دارد به مقابله با آن تنش‌ها و تضادها برخیزد. به طور قطع نفت ایران می‌تواند ابزاری فشاری در دستان ایران به سمت اتحادیه اروپا باشد اما به راستی چرا از این ابزار برای ساماندهی وضعیت خود در عرصه سیاسی و دیپلماتیک به خوبی استفاده نمی‌کنیم؟ چرا ما همچنان نسبت به وقت گذرانی اتحادیه اروپا در عمل به وعده هایشان ذیل برجام پاسخ نمی‌دهیم؟  

مقتدایی ادامه داد: اینها سؤالاتی است که اگر به سرعت توسط دولت دوازدهم و وزرای مربوطه پاسخ داده نشود، در پیشگاه تاریخ برای آنها توجیهی نخواهیم داشت. بنابر این ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای کشوری که ذخایر و معادن و منابع قابل توجه داشته و به عنوان یک بازار قابل توجه برای اروپایی ها  و البته کشوری که در عرصه‌های مختلف علمی فناوری پیشرفت‌های قابل توجهی دارد، باید باور به داشته‌های خود داشته باشد نه اینکه کشورهای اروپایی بتوانند کشورمان را بازی دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار