سیدعلی موسویان گفت: قبلا شکل بازبینی‌ها زنده بود که به پویایی تئاتر بسیار کمک می‌کرد.

سیدعلی موسویان کارگردان, نویسنده و بازیگر نمایش «سقوط اضطراری» در خصوص این نمایش در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نمایش «سقوط اضطراری» در واقع یک نمایش سیاسی - عاشقانه و با رویکردی دوگانه اجرا می شود. پیام این نمایش پیامی کاملا انسانی و پیام صلح برای مردم دنیا است و درواقع زشتی‌های سیاست در تمام دنیا را نشان می‌دهد، زشتی‌هایی که باعث بروز جنگ در جهان شده است.

ز

موسویان در خصوص نگارش نمایش نامه «سقوط اضطراری» گفت: سال ۱۳۸۸ , ۱۳۸۹ نمایش نامه «سقوط اضطراری» را نوشتم که کل منطقه خاورمیانه و نقاط دیگر درگیر جنگ بود و حدود ۷ ماه هم در زمینه‌های گوناگون مطالعه داشتم از این رو امیدوارم که این نمایش‌نامه با واقعیت سنخیت داشته باشد.
 
وی افزود: همیشه نویسنده قسمتی از خودش را به دنیای اثر خود اضافه می‌کند، زیرا که اثر از فیلتر ذهن نویسنده می‌گذرد و مطمئنا من داشته‌ها و دنیای خود را وارد دنیای اثر کردم.
 
موسویان با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از نمایش در هفته اول اجرا بیان کرد: سعی کردم این نمایش برای مخاطبان جذابیت داشته باشد، زیرا قصه‌های سیاسی برای تماشاگران ما جذاب نیست و من مجبور بودم قصه را با یک چاشنی عاشقانه جلو ببرم و این طعم عاشقانه در قصه مخاطب را بیشتر راضی نگه می‌دارد.
 
موسویان در خصوص نقش خود در نمایش «سقوط اضطراری» گفت: در ابتدا قرار نبود که در نمایش بازی کنم، اما از آن جایی که بازیگر نمایش نتوانست به ایفای نقش بپردازد، خودم این نقش را ایفا می‌کنم. شخصیت مناشه، پسرعموی شخصیت اصلی هانا است که سال‌ها دخترعموی خود را دوست دارد، ولی از آن جایی که در دنیای خشن سیاست بزرگ شده هیچ‌وقت مفهوم عشق را درک نکرده است و علاقه بیش از حد او و ناتوانی در بیان درست عشق خود سبب بروز اتفاقاتی در قصه می‌شود.
 
موسویان در خصوص انتخاب بازیگران نمایش گفت: معمولا با یک گروه ثابت کار می‌کنم که متشکل از ۸ بازیگر است. اما در این نمایش، به غیر از هدی آهنگر بقیه بازیگران نمایش برای اولین بار است که با هم همکاری می‌کنیم و جزو گروه اجرایی ثابت ما نیستند. سال‌ها است در جریان تئاتر کشور فعال هستم و می‌توانم بگویم تمام بازیگران را رصد کرده و بازیگران را طبق نیاز نمایش‌نامه انتخاب می‌کنم و این کار هم مانند باقی نمایش‌ها، نمایش‌نامه به من دستور می‌دهد که بازیگرانم را برگزینم.
 
موسویان با اشاره به این که در سال ۱۳۹۰ محمد بی ریا رگرسیونی، این نمایش نامه را بر روی صحنه برده بود، بیان کرد: نمایش‌نامه «سقوط اضطراری» قبل از اجرا بازنویسی و ۲ صحنه آن کم , ۳ صحنه اضافه شد و اصولا به یک نمایش‌نامه کامل‌تر تبدیل شد. این شکل از اجرا برای بار اول است که اتفاق می افتد.
 
ز
موسویان با اشاره به این که مدت زمان تمرین نمایش ۵۰ روز بوده است، بیان کرد: متأسفانه در تئاتر رایج شده که با ۱۵ الی ۲۰ جلسه تمرین کار را بر روی صحنه می‌برند و این کار غلط است. تئاتر یک پروسه ۳ الی ۴ ماهه نیاز دارد تا بازیگران کاراکتر‌ها را بشناسند، با هم جدل کنند و با کارگردان میزانسن‌ها را تمرین کنند. این پروسه در تئاتر رعایت نمی‌شود و متأسفانه ما نیز به این سمت می‌رویم , زیرا شما نمی‌توانید یک بازیگر را بیشتر از ۲ یا ۳ ماه سر تمرین یک کار نگاه دارید و آن بازیگر نمی‌تواند کل زمان خود را صرف یک کار کند. در نتیجه تئاتر به سمت تمرین‌های کوتاه و حتی اجرا‌های کوتاه می‌رود. این در حالی است که ما از ۳۰ اجرا به ۲۱ اجرا رسیدیم و این موضوع روز به روز وضعیت تئاتر را وخیم‌تر می‌کند.
 
موسویان با اشاره به این که فقط هنرمند نیست که باید جریان تئاتر را تغییر دهند و مسئولان باید بخواهند و بعد هنرمند تلاش کند، افزود: پیش از این قرارداد‌هایی که با سالن‌ها و مرکز هنر‌های نمایشی برای یک اجرا بسته می‌شد، ۳۰ اجرا بود و حتی ما نیز به کم بودن آن معترض بودیم. حالا قرارداد‌هایی که بسته می‌شوند، یا ۲۱ اجرا و یا ۲۵ اجرا هستند و این خود تیشه به ریشه تئاتر می‌زند.
 
کارگردان نمایش «سقوط اضطراری» در خصوص جشنواره تئاتر فجر گفت: تا ۳ الی ۴ دوره قبل، جشنواره تئاتر فجر خیلی جذاب بود. زیرا بخشی به اسم جشنواره‌ها وجود داشت که در آن آثاری که در جشنواره‌ها یا اجرای عموم سال گذشته بود، مرور و از یک سری کار‌های آماده استفاده می‌شد که آن‌ها نیز دیده و در بخش جشنواره به صورت فیلم وارد می‌شدند.
 
وی ادامه داد: یک بخش عمده‌ای از جشنواره بخش بازبینی آن بود که متشکل از تولیدات تازه تئاتر بود، هنرمندان تلاش و تمرین می‌کردند تا کار را به جشنواره وارد و دیده شوند و البته آن زمان یک نقدی بود که می‌گفتند کاری که ۲ الی ۳ ماه تمرین می‌کند و در جشنواره تئاتر فجر پذیرفته نمی‌شود، باید چه کار کند؟ که آن کار می‌توانست اجرای عموم بگیرد. بعد از آن یک قانون نامناسبی تصویب شد که باید تمام کار‌هایی که در جشنواره تئاتر فجر وارد می‌شوند از قبل اجرا رفته و فیلم آن را به جشنواره تئاتر فجر بفرستند. این قانون درست نیست، زیرا ممکن است از بدترین اجرای نمایش فیلم گرفته شده باشد. برای مثال امسال نمایش «آقا دلبرم را اجرا کردیم که بسیار پربیننده بود، ولی در جشنواره پذیرفته نشد، زیرا که این شکل از بازبینی فایده ای ندارد.

موسویان با اشاره به اینکه داوران بازبین تمام فیلم نمایش را نمی‌بینند، ادامه داد: من در جشنواره بازبین آثار فیلمی بودم و دیدم که داوران فیلم را جلو می‌زنند و تمام فیلم را نمی‌بینند، من مطمئنم فیلمی که از یک شهرستان دور افتاده آمده، دیده نمی‌شود. قبلا شکل بازبینی‌ها زنده بود و گروه‌ها انگیزه داشتند و همین جریان به پویایی جریان تئاتر بسیار کمک می‌کرد. قبل از این بازبین‌های جشنواره هنرمندان با سابقه در تئاتر بودند، ولی امروز بازبین‌ها از میان هنرمندان و بازیگران جوان‌تر انتخاب می‌شوند، ایرادی به این کار وارد نمی‌کنم، ولی باید دقت داشت که جشنواره فجر تنها جشنواره بین المللی تئاتر ایران است.
 
وی افزود: مسئولان هیچ تمهیداتی برای بخش چهل سالگی انقلاب قائل نشده اند. زمانی که با دبیرخانه جشنواره صحبت کردیم که ۷ کار قوی در بخش چهل سالگی وجود دارد و باید وارد بخش داوری شوند، اما گفتند که امکانش نیست.

خلاصه نمایش:
هانا و یاحیل دو دل داده قدیمی پس از بیست سال یه یکدیگر میر‌سند، اما مناشه، ضلع سوم این مثلث، سر بزنگاه می‌رسد. مناشه افسر ارشد اطلاعات موساد است و یاحیل فراری تحت تعقیب اطلاعات موساد.
 
کرامت رودساز، مسعود رحیم پور، هدی آهنگر، محمد علی عسگری و سید علی موسویان بازیگران نمایش «سقوط اضطراری» هستند.

گفتنی است نمایش «سقوط اضطراری» از تاریخ ۲۸ دی تا ۱۹ بهمن هرشب ساعت ۱۸ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه می‌رود.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.