مهمترین رویداد‌های حوزه ادبیات از ۶ تا ۱۲ بهمن را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ادبیات در هفته گذشته شاهد رویدادهایی بود که در ادامه به آن می پردازیم.

رقابت ۱۵ هزار باشگاه کتابخوانی در مرحله استانی پایان یافت

ابراهیم حیدری دبیر سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی گفت: جام باشگاه‌های کتابخوانی در سومین دوره فعالیتش فعال‌تر و پویا‌تر از قبل ادامه می‌دهد. در این دوره از رقابت‌های باشگاه‌های کتابخوانی، بیش از یک هزار و هفتصد و چهل و شش شهر و روستای مختلف کشور با قریب به پانزده هزار باشگاه کتاب‌خوانی مشارکت داشتند.

وی تصریح کرد: اقبال از مجموعه فعالیت‌های کتابخوانی اعم از جام باشگاه‌های کتابخوانی، انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار، کتاب من را بر اجرا و دنبال کردن این برنامه دلگرم و امیدوار می‌کند. در حال حاضر راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی در مناطق مختلف روستایی از مطالبه‌های نوجوانان و کودکان و خانواده‌ها شده است. امیدواریم از رهگذر این پویش اجتماعی و فرهنگی ملی، شمار نوجوان‌های پیگیر و فعال کتاب به چند میلیون نفر برسد.

در حوزه ایرانشناسی دچار فقر هستیم

نشست خبری جایزه کتاب سال در سرای اهل قلم با حضور نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد دبیر جایزه کتاب سال و احمد علی حیدری، دبیر جایزه جهانی کتاب سال برگزار شد.

نیکنام حسینی پور در این مراسم در خصوص جایزه کتاب سال گفت: جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به ایستگاه سی و ششم خود رسید و در طول این سال‌ها فراز و نشیب‌هایی داشت.

وی افزود:جایزه جهانی کتاب سال به عنوان یک برند در جهان و منطقه مطرح است حداقل تعداد زیادی از نویسندگان خارج از کشور مشتاق هستند که جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال را دریافت کنند.

حسینی پور با بیان اینکه در فراخوانی که از فروردین ماه منتشر شد تا مهر ماه بیش از ۶ هزار کتاب را در بخش جایزه دریافت کردیم. بیش از ۵۸۰۰ داور این فرآیند را داوری کردند؛ داوری‌ها طی ۸۰ هزار ساعت انجام شد و سعی کردند کتاب‌هایی که امتیاز لازم را کسب کرده است در جایزه کتاب سال داوری شود.

حسینی پور بیان کرد:این مسئله اهمیت دارد، چون جایزه کتاب سال مرجع بسیاری از جشنواره‌ها شناخته شده است.

وی افزود: تعداد کتاب‌های بررسی شده در جایزه کتاب سال با احتساب جایزه جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر به ۱۰ هزار و ۳۶۸ اثر می‌رسد. امسال به دلیل مسائل اقتصادی که در کشور وجود داشت به جای سکه، جایزه نقدی به برگزیدگان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال اهدا می‌شود. در آیین نامه جایزه کتاب سال تغییراتی ایجاد کردیم تا هر سال با همکاری هیئت علمی و دبیر جایزه کتاب سال، مبلغ جایزه تصویب و پیش بینی شود.

نامزدهای بخش ویژه سیزدهمین جایزه خبرنگاران معرفی شدند

نامزدهای بخش ویژه شاعران بدون کتاب (شاعران فارسی‌زبان که تا کنون در ایران مجموعه شعر منتشر نکرده‌‌اند) از میان مجموعه‌های رسیده به دبیرخانه‌ سیزدهمین دوره‌ جایزه‌ کتاب سال شعر به‌ انتخاب «خبرنگاران»، به‌ترتیب حروف الفبا، به این شرح اعلام شدند:

سیده محبوبه بصری، رحمان حسینیان، نیلوفر شاطری، سیدیوسف صالحی، علی پورصفری، رضا عظیمی، بیتا علی‌اکبری، فریبا ماموریان و سعید مبشر.

مراسم پایانی جایزه‌ «خبرنگاران»، هرساله در نیمه‌ دوم اسفندماه برگزار می‌شود.

بنا بر اعلام دبیرخانه جایزه، فهرست نامزدهای بخش کتاب سال این دوره نیز متعاقباً اعلام خواهد شد.

نامزد‌های بخش «درباره شعر» سیزدهمین جشنواره شعر فجر معرفی شدند

هیئت داوران بخش «درباره شعر» سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اسامی پنج نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را به شرح زیر اعلام کردند.

(به ترتیب حروف الفبا)

«این ترانه بوی نان نمی‌دهد» به قلم «مهدی فیروزیان» از انتشارات کتاب آبی

«بوطیقا و سیاست در شاهنامه» به قلم «محمود امیدسالار» از انتشارات  محمود افشار با همکاری نشر سخن

«تأثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی» نوشته «حسن جوادی» از انتشارات سمت

«در حضرت سیمرغ» به قلم «سجاد آیدنلو» از انتشارات محمود افشار با همکاری نشر سخن

«کارنامه توصیفی نیماپژوهی» نوشته «کاووس حسن لی و الهام کرمی زاده» از نشر هرمس

این پنج اثر به داوری میلاد عظیمی، سینا جهاندیده، یوسف عالی عباس آباد، غلامرضا کافی و اسماعیل امینی به مرحله نهایی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر راه پیدا کردند.

گفتنی است پیش از این، نامزد‌های بخش «شعر کودک و نوجوان» و «شعر بزرگسال» جشنواره شعر فجر نیز اعلام شده است.

نامزد‌های بخش شعر بزرگسال سیزدهمین جشنواره شعر فجر اعلام شد

هیئت داوران بخش «شعر بزرگسال» سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اسامی هفت نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را اعلام کردند.

به ترتیب حروف الفبا:

«آدم‌ها با مرگ شاعر می‌شوند» سروده «معصومه درفشیان» از انتشارات فصل پنجم
«بی نظمی» سروده «آرمین یوسفی» از نشر چشمه
«جایگاه شهود» سروده «محمدعلی مقیمی» از انتشارات سوره مهر
«دومینو» سروده «ابوذر پاکروان» از انتشارات فصل پنجم
«روح اندوهگین یک شاعر» سروده «سیدرضا محمدی» از انتشارات شهرستان ادب
«مخالف خوانی» سروده «جواد زهتاب» از نشر چشمه
«می خوش» سروده «عبدالحسین انصاری» از انتشارات سپیده باوران

این هفت اثر به داوری بهزاد خواجات، مهرنوش قربانعلی، یزدان سلحشور، غلامرضا طریقی و اصغر معاذی به مرحله نهایی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر راه پیدا کردند.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار