به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به افزایش علاقه خریداران به محصولات کراس اور، میتسوبیشی ASX رقبای فراوانی را در بازار خودروی ایران بر گرد خود میبیند. به خصوص رقبای چینی که از قیمت پایینتری نسبت به این خودرو برخوردارند.
میتسوبیشی ASX خودروی چندان پر سن و سالی محسوب نمیشود و همچنان در نسل نخست خود به سر می برد. در واقع طول عمر این خودرو حتی به یک دهه هم نمیرسد. حدود دو سال قبل خودروی کراس اور کامپکت شرکت میتسوبیشی با ظاهری متفاوت و در قالب نسخهی فیس لیفت شده به بازار آمد. این امر تقریبا با ورود این خودرو به بازار ایران همزمان بود. از همین رو مدلهای موجود از این خودرو در بازار ایران به طور عمده نسخهی فیس لیفت شدهی آن را در بر میگیرند.
خودروی کراس اور کامپکت شرکت میتسوبیشی بر اساس پلتفرم دیگر محصول این شرکت یعنی خودروی میتسوبیشی RVR ساخته شده است. این خودرو نیز مانند خودروی ASX به عنوان یک محصول کراس اور کامپکت شناخته میشود. در عمل رقیبان این دو خودرو نیز کاملا با یکدیگر مشابه هستند. نوع تغییر یافته از پلتفرم موجود در کراس اور جمع و جور میتسوبیشی را میتوان در سایر محصولات این شرکت نظیر خودروی لنسر و اکلیپس کراس و همچنین خودروهای ساخته شده توسط دیگر شرکتها مانند خودرو پژو 2008 نیز مشاهده کرد. با این توضیحات به سراغ بررسی مشخصات فنی این خودرو می رویم.
خودروی کراس اور کامپکت میتسوبیشی در قالب مدلهای مختلفی در بازار حضور دارد که هر کدام از آنها به موتورهای متفاوتی مجهز هستند. با این حال نسخهی وارد شده از این خودرو به ایران از وجود یک موتور بنزینسوز چهار سیلندر و شانزده سوپاپ MIVEC بهره میبرد. این موتور از گنجایشی برابر با 1998 سیسی برخوردار بوده و قادر است حداکثر توانی معادل 147 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه ایجاد کند. حداکثر گشتاور تولیدی این خودرو نیز رقمی برابر با 197 نیوتنمتر با احتساب 4200 دور در دقیقه خواهد بود.
جعبه دندهی به کار رفته در خودروی کراس اور کامپکت میتسوبیشی در برخی از مدلهای این خودرو به صورت دستی و در برخی دیگر نیز به صورت خودکار طراحی شده است. در این میان نمونههای وارد شده از این خودرو به ایران تنها از وجود جعبه دندهی خودکار 6 سرعته بهره میبرند. البته میتوان از طریق اهرمهای تعبیه شده در پشت فرمان این خودرو به صورت دستی نیز روی فرایند تعویض دندهها کنترل داشت.
به کمک وجود مشخصات فنی یاد شده خودروی میتسوبیشی ASX قادر است در مدت زمانی مابین 10 تا 11.5 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد. البته با توجه به کیفیت بنزینهای ایرانی باید روی رقم 11 ثانیه و بالاتر از آن حساب باز کرد. به این ترتیب با خودروی کراس اوری مواجه هستم که از توان فنی و شتاب چندان چشمگیری بهره نمیبرد و ویژگیهای اسپورت آنچنان پر رنگی را بازتاب نمیدهد.
با این حال تعریف شدن سیستم انتقال قدرت این خودرو بر مبنای قابلیت دو دیفرانسیل میتواند تا حدی این کاستی را جبران کند. اگرچه توان آفرود خودروی کراس اور کامپکت میتسوبیشی در حد خودروهای بزرگ جثه و شاسی بلند واقعی نیست، اما این خودرو قادر است به خوبی از پس پیمودن مسیرهای ناهموار و پرچالش بر بیاید. به خصوص آن که بسیاری از خودروهای کراس اور کامپکت مشابه (به ویژه محصولات چینی) از وجود چنین قابلیتی بی بهره هستند. گذشته از آن میتوان توسط قابلیت تبدیل الکترونیکی سیستم انتقال قدرت، از حالت تک دیفرانسیل این خودرو برای پیمودن مسیرهای هموار شهری بهره گرفت.
متوسط میزان مصرف سوخت خودروی میتسوبیشی ASX نیز به عنوان یک محصول کراس اور کم و بیش مناسب به نظر میرسد. به گونهای که متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخهی ترکیبی رقمی معادل 8.5 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت براورد میشود. با این اوصاف میتوان خودروی کراس اور کامپکت میتسوبیشی را به لحاظ برخورداری از ویژگیهای فنی یک خودروی متوسط در میان محصولات کراس اور لقب داد. در صورت تمایل میتوانید سایر جزییات فنی مربوط به خودروی میتسوبیشی ASX را در قالب جدول زیر مشاهده کنید.
با توجه به رقابت تنگاتنگ در بازار خودروهای کراس اور، این محصولات باید به روشهای گوناگونی نظر خریداران را به سوی خود جلب کنند. یکی از مهمترین روشهای رسیدن به این هدف بهرهمندی خودروها از امکانات و قابلیتهای گسترده و متنوع است. موضوعی که در خودروی میتسوبیشی ASX نیز مشاهده میشود.
این خودرو در بخش کیفیت ایمنی موفق به دریافت هر 5 ستارهی ممکن از سازمان ایمنی ان سی ای پی اروپا شده است. یکی از دلایل این امر استفاده از 7 کیسه هوای ایمنی است که مواردی نظیر دو عدد کیسه هوای ایمنی جانبی، دو عدد کیسه هوای پردهای، کیسه هوای ایمنی مختص زانو، کیسه هوای ایمنی راننده و کیسه هوای ایمنی سرنشین صندلی جلو را در بر میگیرد. علاوه بر آن خودروی کراس اور کامپکت میتسوبیشی به سیستم ایموبیلایزر و سیستم ضد سرقت هشدار دهنده نیز مجهز است.
سیستم سرگرمی خودروی کراس اور کامپکت میتسوبیشی از یک نمایشگر لمسی 6.4 اینچی تشکیل شده است. البته در برخی دیگر از مدلهای این خودرو که مجهزتر بوده و به ایران وارد نشدهاند، شاهد وجود نمایشگر لمسی 7 اینچی هستیم. نمایشگر موجود در این خودرو در ترکیب با یک سیستم صوتی نسبتا مجهز قرار میگیرد که علاوه بر برخورداری از امکان پخش فایلهای ام پی تری، به چهار اسپیکر و دو تیوتر نیز مجهز است.
علاوه بر آن امکان اتصال تلفن همراه از طریق هندزفری بلوتوث و قابلیت کنترل کردن آن از روی فرمان این خودرو نیز برای سرنشینان آن فراهم خواهد بود. سیستم صوتی خودروی کراس اور کامپکت میتسوبیشی همچنین به درگاه یو اس بی نیز مجهز بوده و از قابلیت اتصال به آیپاد بهره میبرد. سایر امکانات و قابلیتهای موجود در خودروی میتسوبیشی ASX را نیز میتوانید در ادامهی متن پیش رو به صورت فهرستوار مشاهده کنید.
به این ترتیب اگرچه توان فنی خودروی کراس اور کامپکت میتسوبیشی از حد متوسط فراتر نمیرود، اما در زمینهی برخورداری از امکانات و قابلیتهای متنوع و کاربردی این خودرو حرفهای جدیتری برای گفتن دارد.
نسخهی فیس لیفت شدهی خودروی میتسوبیشی ASX تغییرات ظاهری متعددی را نسبت به نسخهی ابتدایی این خودرو بازتاب میدهد. نوع طراحی چراغهای جلوی این محصول تغییر بنیادینی نسبت به قبل نکردهاند و همچنان از وجود زوایای تیز بهره میبرند. در فضای مابین چراغهای جلو، بخش جلو پنجرهی این خودرو قرار گرفته است که از حالتی باریک بهره میبرد. این در حالی است که کنارههای بخش جلو پنجرهی مدل قدیمیتر این خودرو به چراغهای جلوی آن چسبیده نبود و با بخش مشبک سپر جلوی آن نقش یک ذوزنقه را تشکیل میداد.
در مجموع طراحان خودروی کراس اور کامپکت میتسوبیشی توانستهاند تنها با تغییر نوع طراحی بخش جلو پنجره و سپر جلوی این خودرو، تغییرات ملموس و قابل توجهی را در چهرهی آن به وجود بیاورند. در واقع اکنون نمای جلوی این خودرو حالت مدرنتر و اسپورتتری را در قیاس با گذشته به خود گرفته است و برخلاف نسخهی پیشین دیگر قدیمی و معمولی جلوه نمیکند.
در نمای کناری خودروی میتسوبیشی ASX تفاوت چندانی میان نسخهی قدیمی با نسخهی فیس لیفت شدهی آن مشاهده نمیشود. همچنان بخش میانی نمای کناری این خودرو به موجب وجود خط حجم دهندهی نزدیک به رکاب، تا حدی تو رفته جلوه میکند و بر گیرایی این نما میافزاید. اندکی بالاتر از آن هم خط حجم دهندهی دیگری از گلگیر جلو آغاز میشود و با عبور از دستگیرههای در به چراغ عقب این خودرو می رسد. گذشته از موارد یاد شده وجود رینگ 18 اینچی آلومینیومی نیز اکنون موجب شده است تا نمای کناری خودروی کراس اور کامپکت میتسوبیشی سر و شکل بهتری نسبت به قبل داشته باشد.
با وجود تغییرات محسوسی که در نمای جلوی نسخهی فیس لیفت شدهی خودروی میتسوبیشی ASX وجود دارد، نمای عقب این خودرو دگرگونی قابل اعتنایی را نسبت به نسخهی قدیمی بازتاب نمیدهد. شاید قابل اشارهترین دگرگونی این قسمت را بتوان در تغییر نوع طراحی سپر عقب این خودرو مشاهده کرد. با این حال نوع طراحی سپر عقب این خودروی کراس اور چندان چنگی به دل نمیزند و ظرافت خاصی را بازتاب نمیدهد. اما در جمع بندی نهایی میتوان به این نتیجه رسید که خودروی کراس اور کامپکت میتسوبیشی در زمینهی طراحی نمای بیرونی خود نمرهی قبولی دریافت میکند. به خصوص نمای جلوی این خودرو که معمولا نقش اصلی و اساسی را در جذب مشتری ایفا مینماید.
نمای داخلی خودروی میتسوبیشی ASX در نگاه کلی تا حدی ساده به نظر میرسد و از حالت چندان مدرنی برخوردار نیست. البته آن دسته از کسانی که به نمای یکنواخت و قدیمی فضای کابین خودروهای ساخت داخل خو گرفتهاند احتمالا تجربهی تازهای با فضای داخل کابین این خودرو خواهند داشت. اما در صورتی که پیش از این نشستن پشت فرمان خودروهای شاسی بلند شاخص را تجربه کرده باشید، خودروی ASX نمیتواند چندان شما را تحت تاثیر قرار دهد.
البته این خودرو از نظر میزان راحتی عملکرد بسیار مناسبی دارد و محصول نسبتا جاداری به شمار میرود. این موضوع در رابطه با فضای حمل بار این خودرو نیز صادق است. به خصوص آن که به کمک خم کردن صندلیهای ردیف عقب این خودرو میتوان میزان آن را افزایش داد. به طور کل باید نوع طراحی فضای داخلی این خودرو را کاملا معمولی توصیف کرد.
هم اکنون نسخهی 2017 از مدل فول آپشن خودروی میتسوبیشی ASX به طور متوسط از قیمتی در حدود 370 میلیون تومان برخوردار است. با این حال آن دسته از کسانی که قصد خرید نسخهی 2018 این خودرو را دارند باید رقمی در حدود 420 هزار دلار برای تحقق یافتن خواستهی خود بپردازند. جهش عمدهی قیمت این خودرو از اوایل مرداد ماه بود که اتفاق افتاد. جهشی که در جریان آن قیمت خودروی ASX بیش از صد میلیون تومان افزایش یافت و از حدود 250 میلیون تومان به 370 میلیون تومان رسید. در طول چند ماه اخیر نیز قیمت این خودرو حداقل به میزان بیست تا سی میلیون تومان افزایش داشته است.
به این ترتیب خودروی ASX نیز مانند بسیاری از محصولات هم رده اکنون از دسترس طیف گستردهای از خریداران ایرانی خارج شده و بیش از پیش به یک محصول لوکس شباهت یافته است. این در حالی است که این خودرو به هیچ وجه از ویژگیهای لوکس بهره نمیبرد و در بازارهای جهانی نیز به عنوان یک خودروی میانه قیمت و مناسب برای قشر متوسط جامعه شناخته میشود.
انتهای پیام/