روزنامه آمریکایی واشنگتن‌ پست در مطلبی به بررسی اثرات راه‌اندازی کانال مالی ویژه اروپا با ایران بر نفوذ آمریکا در دنیا پرداخت.

واشنگتن‌ پست: سیطره آمریکا بر نظام مالی دنیا با چالشی بزرگ مواجه شده استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن‌ پست نوشت: «دولت‌های اصلی اروپا نهادی موسوم به کانال مالی ویژه ایجاد کرده‌اند که هدف از آن این است که به برخی از شرکت‌های اروپایی اجازه دهد تجارت با ایران را ادامه دهند. این مسئله ممکن است در نهایت تبعات فراوانی برای اقتصاد دنیا و قدرت آمریکا داشته باشد.»

بنابر این گزارش، در دهه‌های گذشته آمریکا از سلطه‌ای مسلم بر نظام مالی دنیا برخوردار بوده و به همین واسطه توانسته فشار فوق‌العاده‌ای بر سایر کشور‌ها و شرکت‌ها وارد کند. این پدیده ناشی از سلطه آمریکا بر دو جنبه کلیدی از معماری نظام مالی دنیا یعنی نظام تسویه دلار و شبکه جهانی پیام‌رسان مالی (سوئیفت) بوده است. اما حالا، وضعیت در حال تغییر است. اکنون متحدان آمریکا در حال پس زدن یکجانبه‌گرایی این کشور هستند و نظامی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند سرآغاز یک معماری بدیل مالی باشد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به توضیح درباره روند استفاده آمریکا از نظام مالی‌اش به عنوان سلاح پرداخت و نوشت: آمریکا و متحدان آن علاوه بر قطع دسترسی دیگران به بازار آمریکا می‌توانند بنگاه‌های کسب و کار یک کشور را از نظام مالی دنیا خارج کنند.  علت این مسئله نفوذ آن‌ها روی بازار‌های مالی دنیا است. دلار نقش پررنگی در مبادلات مالی دنیا دارد و تراکنش‌های مهم مالی در دنیا از طریق این ارز انجام می‌شود و نظام تسویه دلاری به بانک‌های کارگزار آمریکا و نظام مالی این کشور ارتباط دارد. به واسطه همین موضوع آمریکا می‌تواند بانک‌های خارجی را برای اجرای سیاست‌هایش تحت فشار قرار دهد و اگر پیروی نکنند با جریمه‌های کلان یا اخراج از نظام تسویه دلاری مواجه خواهند شد. علاوه بر این، آمریکا و متحدانش توانسته‌اند از سوئیفت که نقشی کلیدی در مبادلات مالی دارد به عنوان سلاح استفاده کنند، زیرا گرچه این نهاد در بلژیک مستقر است، هیئت مدیره آن را چهره‌های سرشناس اقتصادی آمریکایی تشکیل می‌دهند.

طبق نوشته واشنگتن‌پست، نظام تسویه دلاری و سوئیفت ابزار‌های قدرتمندی در اختیار آمریکا و متحدانش قرار داد تا به اجرای سیاست‌های امنیتی‌شان اقدام کنند. در گذشته، آمریکا برای حرکت در این مسیر می‌توانست روی حمایت‌های متحدانش حساب باز کند. این موضوع حائز اهمیت است زیرا تنظیم‌کنندگان مالی اتحادیه اروپا، از نفوذ روزافزونی روی بازار‌های مالی دنیا برخوردار هستند.

اکنون آمریکا تعمداً علیه این متحدان گام برمی‌دارد و آن‌ها را تهدید می‌کند چنانچه از مطالباتش پیروی نکنند، علیه‌ آن‌ها اقدام خواهد کرد. سوئیفت پذیرفته از دستورات آمریکا تبعیت کند. اما یکجانبه‌گرایی آمریکا اروپایی‌ها را به سمت ایجاد کانال‌هایی برای جدا شدن از کنترل واشنگتن سوق داده است. این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند در کوتاه مدت در برابر فشار آمریکا علیه ایران مقاومت کنند. در بلند مدت نیز ممکن است مقدمات یک معماری مالی را آماده کنند که می‌تواند قدرت مالی آمریکا را تضعیف کند.


بیشتر بخوانید: اعلام رسمی ثبت کانال ویژه مالی میان ایران و اروپا


واشنگتن‌ پست نوشت: کانال ویژه‌ای که اروپا برای کمک به تسهیل تجارت با ایران راه‌اندازی کرده نیز در صورتی که توسعه پیدا کند می‌تواند به سامانه‌ای بدیل برای تجارت غیردلاری با ایران تبدیل شود. گرچه چشم‌انداز اولیه این کانال محدود است، اما احتمال زیادی وجود دارد که گسترش پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
آمريكا يواش يواش داره حاليش ميشه مردم دنيا جونشونو از سر را نياوردن كه فداي افكار ويرانگر اونا بكنن
آخرین اخبار