آیت‌الهی گفت: نقش بانوان پس از انقلاب و در پیشبرد اهداف علمی و اجتماعی پر رنگ بوده است.

۱۶۱ قانون برای حمایت از بانوان تصویب شده است/ نگاهی منصفانه‌ برای پیشرفت حوزه‌های علمی وجود نداردبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا آیت‌الهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری که به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به دستاورد‌هایی که پس از انقلاب توسط بانوان به دست آمده است، گفت: برای بدست آوردن اطلاعات مربوط به دستاورد‌های بانوان طی ۴ دهه گذشته به ۵۷ دستگاه دولتی نامه زده‌ایم و از آن‌ها درخواست کردیم تا دستاورد‌های خود در حوزه بانوان را برای ما ارسال کنند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان ادامه داد: اطلاعاتی که درباره دستاوردهای مربوط به زنان برای ما ارسال شد تنها مرتبط با دولت یازدهم و دوازدهم نبود و حتی از زمان ریاست مرحوم آیت‌الله رفسنجانی نیز اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه سال‌هاست افراد می‌خواهند دستاوردهای حوزه بانوان را نادیده بگیرند، گفت: در بخش بانوان دستاوردهایی خوب به دست آمده است اما عده‌ای به طور مکرر می‌خواهند دستاوردهای این حوزه را نادیده بگیرند و همین موضوع سبب اجهاف حق بانوان می‌شود.

آیت‌الهی با اشاره به نقش بانوان پس ازا نقلاب اسلامی گفت: اساسا با پیروزی انقلاب ساختارهایی به نفع بانوان انجام شد و برای تحقق قانون و دستورالعمل‌های مثبت تدوین شدند.

هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در حوزه بانوان وظیفه معاون رئیس جمهور است

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه ستاد ملی زن و خانواده نقش راهبردی دارد،‌ اظهار کرد: برای کمک به بانوان و پیشبرد فعالیت‌های آنان برنامه‌هایی متعدد در نظر گرفته شده است که ستادها و معاونت‌های مختلف آن را پیگیری می‌کنند و وظیفه هماهنگی میان بخش‌های مختلف و حوزه بانوان وظیفه معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده است.

وی با اشاره به سیاست‌های کلان مرتبط با حوزه زنان و خانواده بیان کرد: سیاست‌های کلان زنان و خانواده و همچنین سیاست‌های جمعی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغیه رهبری هستند و تا کنون ۷۵ مصوبه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با زنان به تصویب رسیده است.

آیت‌الهی درباره نقشه مهندسی فرهنگی بیان کرد: این نقشه ۲ بخش عمده درباره خانواده دارد و در کنار آن سند دانشگاه اسلامی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد دیگر وجود دارد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه قوانین مختلفی در حوزه امور بانوان به تصویب رسیده است گفت: نزدیک به ۱۶۱ قانون در حمایت از بانوان طی ۴۰ سال گذشته تدوین شده است.

حضور بانوان در پست‌های مدیریتی رشدی چشمگیر داشته است

وی درباره بانوانی که در بخش مدیریتی فعالیت می‌کنند، گفت: افزایش تعداد بانوان مدیر پس از انقلاب رشدی چشمگیر داشته است و همچنین در حوزه بانوان مراکز مطالعاتی، دانشگاه‌ها و رشته‌های مخصوصی تدوین شده‌اند.

آیت‌الهی با اشاره به موفقیت‌های بانوان در بخش‌های مختلف علمی اظهار کرد: رشد تعداد بانوان تحصیل کرده، افزایش تعداد دانشجویان دختر، تدوین نشریات علمی و پژوهشی از جمله موفقیت‌هایی است که زنان طی ۴۰ سال گذشته به دست آورده‌اند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف دولتی از بانوان حمایت می‌کنند،‌ گفت: کمیته امداد خمینی،‌ بنیاد شهید امور ایثارگران و بهزیستی حمایت‌های خوبی را از بانوان شاغل به عمل آورده‌اند و مشاوره‌های اقتصادی به آنها می‌دهند.

نقش پر رنگ بانوان در قوه قضاییه

وی با اشاره به حضور بانوان در قوه قضاییه گفت: در حال حاضر ۴۲۲ دادیار، ۸۶ مشاور قضایی، ۷ معاون دادستان و ۱۳ معاون قضایی را بانوان تشکیل می‌دهند و همچنین توانسته‌اند در ۸۶ شغل انتظامی کار کنند.

آیت‌الهی با اشاره به حضور بانوان در مجامع علمی و اقتصادی بیان کرد: مشارکت بانوان در حوزه‌های اقتصادی و کسب و کار خانگی بسیار پر رنگ بوده است، همچنین آنها توانسته‌اند در مجامع علمی نقشی پر رنگ داشته باشند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان درباره اسناد بالادستی در بخش بانوان اظهار کرد: اسناد بالا دستی متعددی در حوزه زنان و خانواده تدوین شده است اما متاسفانه نگاهی منصفانه برای پیشرفت حوزه‌های علمی وجود ندارد و مسئولین کشور باید دستاوردهای علمی را ببینند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار