مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت:دو نفر براثر انتشار گاز منوکسید کربن در روستای عشرت آباد کاشمر جان باختند.

قاتل خاموش جان دو نفر را در روستای عشرت آباد کاشمر گرفتبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمد جواد یزدانی مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر با اعلام این خبر گفت: آقای ۶۷ ساله و خانم ۶۵ در روستای عشرت آباد از توابع بخش مرکزی کاشمر بر اثر انتشار گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: در تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های پزشکی بلافاصله نیرو‌های اورژانس به محل اعزام، ولی متاسفانه در زمان رسیدن نیرو‌ها این افراد جان خود را از دست داده بودند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: عدم استفاده از لوله و دوکش برای آبگرمکن علت انتشار گاز منوکسید کربن در محیط و فوت این افراد بوده است که جهت بررسی علت و تحقیقات بیشتر صحنه فوت تحویل نیروی انتظامی شد.

یزدانی به معروف بودن گاز منوکسید به عنوان قاتل خاموش اشاره نمود و افزود:گاز منوکسید کربن گازی است بی رنگ، بی بو، بی مزه غیر محرک و مسمومیت با آن به سادگی رخ میدهد.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار منتشر شده در سال ۹۶ تعداد ۷۶۶مورد مرگ بر اثر مسمومیت با این گاز در سراسر کشور گزارش شده است.

در مواجهه با مسمویت با منوکسید کربن چه کار درمانی را انجام دهیم؟

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر با اشاره به اینکه گاز سمی منوکسیدکربن یکی از خطرناکترین گاز‌هایی است که می‌تواند باعث مسمومیت تنفسی و مرگ شود، گفت: این گاز بی رنگ و بی بوست و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می‌شود.

یزدانی افزود: منواکسیدکربن بویژه در فصل‌های سرد سال بدلیل استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گاز غیر استاندارد یا استفاده از سیستم تهویه نامناسب (دودکش) و همچنین نصب نکردن صحیح آن‌ها و سهل انگاری مصرف کننده، جان بسیاری از انسان‌ها را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، استفاده نکردن از وسایل گازسوز و گرمایشی فاقد دودکش، کنترل دودکش قبل از استفاده از وسایل گرمایشی و حصول اطمینان از باز بودن مسیر آن، روشن نکردن خودرو در پارکینگ در بسته به مدت طولانی، اجتناب از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیر کرسی و نصب نکردن آبگرمکن در حمام از مواردی است که برای جلوگیری از گازگرفتگی باید رعایت شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر سردرد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می‌شود را از نشانه‌های هشدار دهنده مسمومیت با گاز CO اعلام کرد.

یزدانی به اقدامات اولیه در برخورد با فرد مسموم شده بر اثر گاز سمی منوکسیدکربن اشاره نمود و افزود: ابتدا جلوی دهان و بینی خود را با ماسک یا پارچه مرطوب بپوشانید، سپس وسیله گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید و به شتاب فرد مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزاد کنید و بسرعت با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید.
 
انتهای پیام//ج.ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.