بازرسی ویژه ایالات متحده آمریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرد که یک سوم مواد مخدر تولید شده در افغانستان، در بخش‌های تحت حاکمیت دولت کشت می شود.

یک سوم مواد مخدر افغانستان در مناطق تحت حاکمیت دولت کشت می شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بازرسی ویژه ایالات متحده آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه ای اعلام کرد که یک سوم مواد مخدر تولید شده در افغانستان، در بخش‌های تحت حاکمیت دولت کشت می شود.

در این گزارش آمده است که در 18 سال اخیر، 9 میلیارد دالر در مبارزه با مواد مخدر افغانستان هزینه شده است، اما این کشور هنوز هم بزرگ ترین تولید کننده مواد مخدر جهان شناخته می شود.

سیگار با اشاره به گسترده بودن قاچاق مواد مخدر در افغانستان، از دخالت شماری از مقام‌های نظامی و غیرنظامی در برخی از ولایت‌ها، در کشت و تولید مواد مخدر نیز سخن گفته است.

به گفته بازرسی ویژه آمریکا، در ۴۷ درصد از ولسوالی‌هایی که طالبان بر آنها نفوذ دارند، در بیش از ۱۲۳ هزار هکتار زمین، مواد مخدر کشت می‌شود. اما در بخش‌های تحت اداره دولت، این شمار به ۲۵ درصد یا بیش از ۶۶ هزار هکتار زمین می‌رسد. ۲۸ درصد دیگر زمین‌های کشت شده مواد مخدر نیز که بیش از ۷۰ هزار هکتار زمین می‌شود، در بخش‌های جنگی این کشور واقع شده اند.

بر اساس گزارش سیگار، مواد مخدری که در یک دهه اخیر در افغانستان ضبط شده، به ۶۴۰۰ تن می رسد و این شمار، تنها 7/5 درصد تمامی مواد مخدری است که سال گذشته در این کشور تولید شده است.

در این گزارش آمده است که طالبان، سالانه برابر با ۶۰ درصد درآمدشان که حدود  ۴۰۰ میلیون دالر می شود، از مواد مخدر به دست می آورند.

به نوشته آوا، این در حالی است که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اخیرا طی فرمانی وزارت مبارزه با مواد مخدر را با معاونت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله/ کشور ادغام کرده است.

بازرسی ویژه آمریکا در انتقاد به این اقدام گفته است: به نظر نمی‌رسد پیکار با مواد مخدر، برای جامعه جهانی و حکومت افغانستان یک اولویت پایدار باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار