رئیس خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: صد درصد از آمبولانس‌های استان به دستگاه جی پی اس مجهز شده است.

کاهش ۳۰ درصدی مرگ و میر ناشی از معلولیت سوانح و حوادث در یزد به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، محمدرضا میرجلیلی رئیس خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان یزد، گفت: در حال حاضر مرگ و میر ناشی از معلولیت مربوط به سوانح و حوادث کاهش ۳۰ درصدی داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه صددرصد از آمبولانس‌های استان یزد به دستگاه جی پی اس مجهز شده و در حوزه آمبولانس‌های هوایی هم اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است.

وی افزود: بهبود وضعیت تغذیه مردم استان یزد به میزان ۳۰ درصد یکی از اقداماتی است که جهت کاهش بیماری‌های واگیر دار انجام شده است که خوشبختانه نتیجه‌ی این اقدام‌ها کاهش پنج درصدی میزان نمک و کاهش چهار درصدی میزان قند بین شهروندان یزدی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی (ره) ادامه داد: ارتقاء سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری به میزان ۲۰ درصد از دیگر اقدامات صورت گرفته جهت سلامت اجتماعی همشریان اشت.

۲۱۹ پروژه جهت بهبود وضعیت سلامت در استان تصویب شد

میرجلیلی گفت: بیش از یک سال جهت تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط وقت گذاشته شده است که پس از تدوین نهایی این سند، ۲۱۹ پروژه جهت بهبود وضعیت سلامت در استان تصویب شده است.

میرجلیلی اضافه کرد: غربالگری سرطان روده بزرگ، غربالگری سرطان پستان، غربالگری سرطان دهانه رحم، راه‌اندازی و تجهیز مراکز شیمی درمانی سرپایی و راه‌اندازی مراکز تشخیص از جمله فعالیت‌های مختلف دیگری است که در این حوزه انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی ادامه داد: تشخیص زود رس و بهبود مراقبت‌های قلبی و عروقی، کاهش ۳۰ درصدی شیوع مصرف دخانیات در افراد بالای ۱۵ سال، غربالگری و تشخیص بیماری‌های غیر واگیر دار در افراد بالای ۳۰ سال از دیگر اقداماتی است که در قالب سند مجامع سلامت صورت گرفته است.

تجلیل از چهره ماندگارحوزه بهداشت کشور

در مراسمی به پاس ۵۲ سال تلاش پروفسور حسین ملک افضلی اردکانی در حوزه بهداشت کشور، از این چهره ماندگار تجلیل بعمل آمد.

حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم تجلیل از پرفسور ملک افضلی اردکانی گفت: قدم‌های اولیه پرفسور ملک افضلی در حوزه بهداشت تامین آب، قند و نمک مردم کشور و بویژه کودکان بود چرا در گذشته بسیاری از کودکان به دلیل کمبود این مواد جان خود را از دست می‌دادند.

حریرچی افزود: به همت و تلاش دکتر ملک افضلی و جوانان متخصص از مرگ سالانه ۱۰ هزار کودک به علت کزاز جلوگیری شد.

وی ادامه داد: همچنین در اوایل دهه ۶۰، سالانه ۷۰ هزار کودک به فلج اطفال و عوارض شدید، متوسط و خفیف آن مبتلا می‌شدند که اقدامات این بزرگواران سبب کاهش مبتلایان به این بیماری شد.

حاضران در این نشست ضمن برشمردن ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی این چهره ماندگار کشور، پشتکار، تعهد و نوآوری در امور را از ویژگی‌های بارز این عالم مطرح کردند.

در ادامه به پاس ۵۲ ساله تلاش خالصانه دکتر افضلی با ادای تندیس و نیز لوح تقدیر از جانب دکتر ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، محمد علی طالبی استاندار یزد، فرماندار اردکان و. از زحمات ایشان تجلیل شد.

شایان بذکر است: که در پایان این مراسم از تمبر پرفسور حسین ملک افضلی چهره ملی و ماندگار حوزه‌ی بهداشت رونمایی شد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.