به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رشته مدیریت با هدف آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، ادارهها و شرکتهای دولتی ایجاد شده است که دروس مخصوص به خود را دارد و امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به معرفی آن بپردازد.
این گرایش از رشته مدیریت نخستین بار در سال ۱۳۳۳ تحت عنوان علوم اداری در موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد و در حال حاضر در اکثر دانشگاههای کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و با گرایشهای مختلف در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس میشود.
این مطلب را از دست ندهید: دانلود نمونه سوالات پیام نور رشته مدیریت دولتی
شاخه مدیریت دولتی همانطور که از نامش پیداست، متخصصانی را تربیت میکند که بتوانند در آینده اداره سازمانهای دولتی را بر عهده بگیرند، زیرا اداره یک سازمان دولتی با اداره سازمانهای بازرگانی و صنعتی متفاوت است.
بهعنوان مثال، از آنجایی که در یک بخش دولتی، رقابت وجود ندارد، کارکنان تمایلی به افزایش ارتقا خدمات ندارند و این وظیفه مدیریت است که بتواند در چارچوب قوانین و مقررات دولتی، با خلاقیت و نوآوری خویش، کارآیی و بهرهوری کارکنان را افزایش دهد.
هدف از این رشته عبارت است از:
آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، ادارهها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت.
این مطلب را از دست ندهید: بررسی رشته مدیریت بیمه+ معرفی واحدهای درسی در دانشگاه
در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریههای نوین مدیریت دولتی قادر خواهند شد تا به منزله پژوهشگر به مطالعه پرداخته و با تجزیه و تحلیل تخصصی مساول مدیریتی به اداره موفقیت آمیز سازمانها کمک کنند.
شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت، با کاربردهای این رشته آشنا میشوند.
ضرورت و اهمیت رشته مدیریت در آشناسازی مدیران ردههای گوناگون با نقش رشته مدیریت در سازمانها و موارد استفاده این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص بهعنوان رابط میان مدیران و کارمندان اداری و فنی که بهطورمعمول مسئولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار میشوند، است.
این مطلب را از دست ندهید: معرفی و بررسی رشته مدیریت جهانگردی و مهارتهای لازم آن
رشته مدیریت در سطح کارشناسی ارشد بنابر آخرین تغییرات (مصوبه مورخه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ شورای تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی) در هفت گرایش توسعه منابع انسانی، طراحی سازمانهای دولتی، بودجه و مالی عمومی، خط مشی گذاری عمومی، مدیریت پیشرفت و توسعه شهری و روستایی، مدیریت تحول و مدیریت رفتار سازمانی تدریس میشود.
پیش از این گرایشهای تشکیلات و روشها، مدیریت منابع انسانی، سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و مدیریت مالی دولتی نیز از گرایشهای این رشته بود. گرایشهای مذکور در ۲۰ واحد درسی مشترک بوده و تفاوت آنها در هشت واحد درسی است. در کنکور ارشد ۹۵ در گرایش مدیریت رفتار سازمانی پذیرشی صورت نگرفته است.
هدف در رشته مدیریت دولتی، تربیت مدیرانی شایسته است که بتوانند وظایف پنجگانه محوله را به نحو احسن در سازمانها و تشکیلات دولتی کشور انجام دهند.
این مطلب را از دست ندهید: معرفی رشته مدیریت گمرکی+ وضعیت استخدامی رشته کارشناسی مدیریت گمرکی
این وظایف عبارتند از؛
فارغ التحصیلان رشته مدیریت دولتی میتوانند مشاغلی از قبیل:
کارشناس اداری، امور کارکنان، تشکیلات و روشها، تحول اداری، طبقه بندی مشاغل، حقوق و دستمزد، برنامه ریزی پرسنلی، ارزیابی عملکرد و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانهها و سازمانهای دولتی و شهرداریها را عهده دار شوند.
این مطلب را از دست ندهید: کدام رشتههای دانشگاهی بازار کار و آینده شغلی خوبی دارند؟
این رشته به دلیل برخورداری از گرایشها و زیرمجموعههای گوناگون دارای بازار کار وسیع در بخشهای دولتی و خصوصی است. فارغالتحصیلان رشته مدیریت همچنین در زمینههای تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستمهای اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی قادر به فعالیت میباشند، همچنین این فارغ التحصیلان میتوانند بهعنوان مشاور یا مجری در زمینه سیاستگذاریهای بخش دولتی فعالیت کنند.
انتهای پیام/