به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افراد معدودی در میان اتومبیلداران پیدا میشود که برای برق انداختن و تمیز کردن خودرویش از واکس خودرو و یا پولیش استفاده نکرده باشد.
واکس خودرو که به دو صورت مایع و چسبی عرضه میشود، ممکن است از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته شود. حالت چسبی که شکل سنتی واکس میباشد، با افزایش درخشندگی یک لایه محافظ نیز، روی رنگ خودرو ایجاد میکند. واکس از فرسایش رنگ خودرو در اثر اشعه فرابنفش نیز جلوگیری میکند.
این مطلب را از دست ندهید: چگونه در فصل سرما هزینه نگهداری خودرو را کاهش دهیم؟
این ماده محافظ، شروع اکسایش و زنگ زدگی را به تاخیر میاندازد. واکس مایع نیز، عملکردی مشابه واکس چسبی دارد. در هر دو حالت، واکس را باید روی بدنه خودرو بمالید و پس از آنکه حالت مات و کدر پیدا کرد، آن را با پارچه تمیز پاک کنید. مقدار واکس به جا مانده، با ایجاد یک لایه درخشان و براق، تا چند ماه از رنگ خودروی شما محافظت میکند.
واکس مایع یا Liquid Wax سادهترین نوع واکس برای جلا دادن بدنه خودروست، اما به نسبت واکسهای نرم و سخت دوام کمتری دارد، به خاطر همین ماندگاری کوتاه، بعد از هر بار شستن ماشین با مواد شوینده از واکس مایع استفاده میشود.
بسیاری از افراد به خاطر راحتی در استفاده، سطح پوشش دهی مناسب از واکس نرم یا Soft Wax استفاده میکنند.
این مطلب را از دست ندهید: ۱۵ نکته مهم در نگهداری خودرو که باید بدانید
ماندگاری این نوع واکسها از نوع مایع بیشتر است.
این نوع واکس دارای اثر و ماندگاری بیشتری نسبت به انواع دیگر است، به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد، واکس سخت یا Hard Wax را میتوان هز شش ماه یک بار استفاده کرد. به هنگام استفاده، مراحل واکس زدن باید به درستی رعایت شوند.
هدف اصلی از واکس زدن، محافظت از بدنه خودرو است. با واکس لایهای میان سطح بدنه خودرو و محیط بیرون قرار میگیرد، بنابراین تماس مستقیم ذرات کثیف موجود در هوا، گرد و خاک، اشعه فرابنفش خورشید و رطوبت با رنگ و بدنه خودرو به حداقل خواهد رسید.
آب و رطوبت حتی آب باران شامل آلایندههایی هستند که با نفوذ به رنگ بدنه رفته رفته آن را از بین میبرند. بهترین راه برای این که مطمئن شوید آب آسیبی به بدنه وارد نمیکند، استفاده از واکسهایی است که بدنه خودرو را هیدروکربنیک یا همان ضد آب میکند.
این مطلب را از دست ندهید: چگونه کیلومتر کارکرد واقعی اتومبیل را تشخیص دهیم؟
با نگاهی به ویدئوی زیر این مسئله را بهتر متوجه خواهید شد، سمت چپ واکس زده شده و آب را به سرعت پس میزند درحالی که آب در قسمت راست که عاری از واکس است مدتها باقی میماند. ماشین واکس کاری شده دیگر جایی برای دوده، حشرات و آلودگیهای هوا نخواهد بود بنابراین نیازی به شستشوی مداوم و اساسی خودرو نیست.
اگر به شکل زیر دقت کنید لایه نارنجی رنگ همان واکس است که تو رفتگیهای ناشی از خراش و دیگر نقصهای بدنه را پر میکند و سطحی صاف را بر خودرو ایجاد مینماید، عاملی که سبب براق شدن و زیبا به نظر رسیدن خودرو میشود. قطعا با واکس زدن، خودرویی درخشان و شیک خواهید داشت.
در پاسخ به این سؤال باید بگوییم واکس آخرین چیزی است که باید استفاده شود، بعد از آن که خودرو به خوبی شسته شد و مطمئن شدید گرد و خاک، حشرات و دیگر آلایندهها بر روی بدنه خودرو وجود ندارند واکس زدن را آغاز کنید. قبل از شروع واکس زدن چک کنید بدنه خودرو کاملا خشک شده باشد.
متناسب با میزان استفاده شما از خودرو و مناطق تردد، پاسخ به این سؤال متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی سالی چهار بار (سه ماه یکبار) پیشنهاد میشود و از طرفی استفاده بیش از یکبار در ماه نیز توصیه نمیشود، استفاده زیاد از واکس خودرو ممکن است به سایش رنگ بدنه ختم شود.
این مطلب را از دست ندهید: آشنایی با نحوه نگهداری تایر اتومبیل
میتوانید آغاز هر فصل خودرو خود را واکس کاری کنید مخصوصا اگر در مکانهایی زندگی میکنید که بارش زیاد برف و باران یا تابش شدید آفتاب وجود دارد.
توصیه میشود بیش از یک بار در ماه بدنه خودرو را واکس نزنید!
قبل از هرچیز ذکر این نکته ضروری است که زیر نور آفتاب واکس زدن را آغاز نکنید، بهترین مکان برای واکس زدن خودرو داخل پارکینگ، محلهای سربسته یا در سایه است.
در قدم اول خودرو را به خوبی بشویید، سپس از آن را به خوبی خشک نمایید، پس از خشک شدن، واکس را به صورت لایههایی نازک روی بدنه ماشین قرار دهید و آن را پخش کنید. بهتر است برای مالیدن واکس از پارچهای نرم یا پدهای اپلیکیتور استفاده نمایید و پارچه آغشته به واکس را به صورت دایرهای بر روی بدنه ماشین بکشید.
ببینید: نگهداری از پراید مانند بچه
دقت داشته باشید که با واکس زدنِ بیشتر، بدنه زیباتری را نخواهید دید برعکس با ایجاد لایهای ضخیم، پاک کردن واکس سختتر خواهد شد و احتمال کدر شدن سطح بدنه وجود خواهد داشت.
پس از این که یک قسمت خودرو را به خوبی واکس زدید به سراغ قسمت دیگری بروید، شیشهها تنها قسمتی هستند که به واکس نیازی ندارند. زمانی که چند دقیقه از واکس زدن گذشت و احساس کردید رنگ واکس مات شده، زمان پاک کردن فرا رسیده است. علاوه بر این که با گذشت زمان واکس سختتر پاک میشود، شرایط آب و هوایی هم بر سرعت پاک شدن واکس اثرگذارند بنابراین توصیه میشود در زمستان دیرتر و در روزهای گرم زودتر واکس را پاک کنید.
برای پاک کردن واکس از حولههای میکروفیبر استفاده نمایید چراکه به نسبت حولههای معمولی قدرت جذب بالاتری دارند، نرم هستند، گرد و غبار را میزدایند و پس از پاک کردن واکس ردی از خود به جای نمیگذارند.
بعد از اینکه همه قسمتهای خودرو را به خوبی واکس زده و پاک کردید، این بار از پنبه استفاد کنید و مجددا کل ماشین را به خوبی تمیز نمایید تا اثری از واکس به جا نماند و نتیجه همانی شود که انتظارش را داشتید.
اگرچه واکس و پولیش از رنگ بدنه محافظت میکنند و به آن جلا و درخشندگی میبخشند، اما در برخی شرایط دیگر این مواد جوابگو نیستند و خودرو باید مجددا رنگآمیزی شود.
بیشتر بخوانید: کدام خودروها باید معاینه فنی داشته باشند؟
در چنین شرایطی بهتر است بعد از رنگامیزی از واکس و پولیش استفاده کنید تا بدنه خودرو حالت طبیعی خود را به دست آورد. گفتنی است، برای داخل کابین نیز، انواع مختلفی از واکس و پولیش و مواد پاککننده وجود دارد که از سطوح داخلی در برابر گرد و خاک، نور و گرما محافظت میکنند.
انتهای پیام/