گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع چشم‌انداز‌ها و چالش‌های اقتصاد ایران برگزار شد.

برنامه‌ریزی مشخص برای واگذاری اموال ۱۰ بانک دولتی/ در ماه‌های اخیر نرخ تورم و بیکاری کاهش پیدا کرده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (دوشنبه ۱۵ بهمن ماه) با موضوع چشم‌انداز‌ها و چالش‌های اقتصاد ایران با حضور فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد.

دژپسند با اشاره به اینکه متغیرهای اقتصاد تابع تحولات پیشین است، گفت: متغیرهایی مثل رشد اقتصاد، نرخ تورم، نرخ بیکاری، طراز تجاری مواردی هستند که مورد توجه مردم‌اند و با یک اعمال مدیریت از وضعیت متلاطم عبور کردیم و به وضعیت باثباتی رسیدیم. هر چند وضعیت مطلوب نیست اما از وضعیت متلاطم خارج شدیم.

وی افزود: یکی از دستاوورد‌های مفید دولت یازدهم تک نرخی شدن تورم بود اما از نیمه اول امسال بازار متلاطم شد و تعداد زیادی از اساتید در یک نامه تورم بالا را پیش‌بینی کرده بودند که خداروشکر دولت با اعمال مدیریت صحیح و بدون مداخله‌های مزاحم‌گونه تورم ماهانه را کنترل کرد و از ۶.۸ به ۱.۸ دهم رصد رسید و اکنون به حدود ۲ درصد رسیده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: با اینکه برخی افراد پیش‌بینی رشد اقتصاد را نگران‌کننده می‌دانستند اما بر اساس آمار، نیمه اول سال مثبت بود و به استناد مرکز آمار در ۹ ماه گدشته نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده و در ۱۰ ماهه گذشته رشد طراز تجاری ما مثبت بود و این مثبت بودن بخاطر کاهش واردات نبود بلکه صادرات ما به رغم همه مشکلاتی که وجود داشت، نسبت به ۱۰ ماهه سال پیش مثبت بود.

‌دژپسند با بیان اینکه وضعیت ایده‌آل نیست، گفت: پیش‌بینی‌های ما توسط مؤسسات مختلف انجام می‌گیرد و گاهی اوقات فاصله آن‌ها زیاد است اما آنچه که مهم است این است که ما از این پیش‌بینی‌ها علامت بگیریم، تجهیز عوامل کنیم، بتوانیم بستر افزایش سرمایه‌گذاری را  فراهم کنیم و از ظرفیت‌های خالی بهره برداری کنیم و با افزایش عرضه و مدیریت تقاضا، تورم را مدیریت کنیم.

وی افزود: اگر اهتمام جدی شود، می‌‌توان به بهبود متغیر‌های کلان اقتصادی امیدوار بود؛ در جلسه‌ای که با کارآفرینان جوان داشتیم، پرسیدند چشم‌انداز ما چیست؟ گفتم چشم انداز را شما باید بسازید، شما جوانید و دانش‌بنیان هستید و قدرت واکاوی دارید اگر اهتمام خود را جدی کنید و دولت بستر و زیرساخت‌ها را برای شما فراهم کند و همه دنبال این باشیم که از ظرفیت‌ها بهترین استفاده را انجام دهیم، قطع به یقین می‌توانیم چشم انداز خوبی را ترسیم کنیم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: این روحیه و عزم در قالب تولیدکننده‌ها و فعالان اقتصادی وجود دارد. جلسات استانی با فعالان اقتصادی مثلاً با فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان و چابهار داشتیم؛ ما می‌توانیم با استماع آن‌ها و طراحی پیشنهاداتی که به ما کمک می‌کند، شرایط را بهبود دهیم. برخی موارد در جلسه فرعی دولت مطرح شد و خوشبختانه تا آخر هفته خبر‌های خوبی برای مردم سیستان و بلوچستان ارائه می‌شود.

دژپسند تاکید کرد: اگر فعالان اقتصادی عزم خود را جزم کنند و حکومت زیرساخت‌ها را فراهم کند، می‌شود امیدوار بود و مانع شرایط بد برای اقتصاد شد.

وی گفت: صادرات غیرنفتی ما در گمرک میرجاوه ۳۶ درصد رشد داشته و صادرات کوله‌بر‌ها نیز رشد قابل توجهی داشته و این‌ها جزو خبر‌های خوب است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اموال مازاد بانک‌ها افزود: چرا بانک‌ها در اعطای تسهیلات سرعت لازم ندارند تا بخشی به فرآیند‌های سیستم بانکی برگردد، دوم اینکه مطالبات بانک‌ها از بخش خصوصی و دولت باید پس داده شود و سوم اینکه منابع بانک‌ها تبدیل به دارایی‌هایی شده که این دارایی‌ها نقدشوندگی‌شان زیاد نیست و همین امر مانع اعطای تسهیلات می‌شود.

دژپسند ادامه داد: اصل بر بهبود شرایط و واگذاری اموال است، در فاز اول با بانک‎‌های دولتی که ۱۰ بانک کشور است، برنامه مشخصی به ماه و هفته گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: اموال مازاد بانک‌ها رقمی معادل ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده و قیمت‌ها را در آبان ماه به روز کردیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: ممکن است دامنه به خاطر نوع عرضه به بازار ارز آسیب برساند و به قطب‌های سرمایه جدید دامن بزند و اموال مازاد را گروهی می‌فروشیم و از طریق شرکت‌های هولدینک می‌فروشیم ولی برنامه‌ریزی ما اینگونه است که بتوانیم توده مردم را درگیر کنیم و تلاش ما در برنامه یکساله این است که بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد اموال مازاد فروخته شود.

دژپسند در مورد تعداد شعب بانک‌ها با بیان اینکه کاهش برخی شعب به نفع نظام بانکی و ضرورت است، گفت: ممکن است در برخی نقاطی که فعالیت‌های اقتصادی ما افزایش پیدا کرده و به یک شعبه محوری نیاز داریم، یک شعبه افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ملاحظات منطقه‌ای و مقاومت در کاهش شعب، یکی از پارامتر‌های ارزیابی بانک‌های دولتی این است که بانک‌هایی که شعب خود را کاهش دهند و در جهت الکترونیک گام بردارند، امتیاز بیشتری دارند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اصلاح نظام بانکی گفت: اصلاح نظام بانکی ابعاد و اجزای متفاوتی دارد و مثلاً بانک‌های مسئله‌دار، دارایی مازاد بانک‌ها و کاهش شعب بانک‌ها جزو آن است اما کم‌کم باید به سمت الکترونیکی کردن بانک‌ها برویم و اجزایی که نیازمند قانون باشد، به مجلس می‌رود.

دژپسند تاکید کرد: در جریان هستید که این موضوع دو بار در مجلس یازدهم به مجلس رفت و طراحی شد اما مهم اجراست و ما تلاشمان این است که به جای اینکه برای بار سوم یک برنامه‌ای را رونمایی کنیم و مشکل اجرایی بعداً بروز پیدا کند، دنبال آن هستیم که برنامه را اجرا کنیم و بعد به مردم گزارش دهیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه مالیات یکی از ابزارها و اهرم‌های تعیین‌کننده است، گفت: فعالان اقتصادی ممکن است به مالیات، نگاه بدی داشته باشند اما ما به مالیات به عنوان ابزار سرکوب فعالان اقتصادی نگاه نمی‌کنیم.

دژپسند افزود: مالیات ابزار سالم‌سازی درآمد دولت و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است اما می‌تواند ابزار تعدیل فاصله طبقاتی و منطقه‌ای باشد و در نگاه ما افزایش نرخ مالیاتی نیست و احتمالاً تا اردیبهشت ماه یک لایحه جامع ارائه دهیم که بعضی از مالیات‌ها را سامان دهیم و ممکن است کاهش نرخ‌هایی را هم داشته باشیم. تا اردیبهشت ماه این لایحه به دولت ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر ثبات قوانین و سیاست‌ها تاکید زیادی شده است، گفت: در حوزه سیاست مالی و در خصوص مالیات ما نمی‌توانیم امروز یک مصوبه داشته باشیم و فردا آن را تغییر دهیم، فعال اقتصادی باید بداند که مثلاً تا پنج یا ده سال دیگر این سیاست‌ها و قوانین در اقتصاد کشور حاکم است.

وی با اشاره به اینکه باید از تصمیمات فردی اجتناب کرد افزود: ده هسته اندیشه‌ورزی را تاسیس کرده‌ایم، به طوری که افراد در آنجا مشورت می‌دهند، در این هسته‌ها حدود ۲۰۰ صاحب‌نظر اعم از دانشگاه، مجلس و بخش خصوصی فعال هستند و به وزارت امور اقتصاد و دارایی مشورت می‌دهند، طی بررسی‌های به عمل آمده در هزینه-فایده به این نتیجه رسیدیم که دو سه ماه صبر کنیم تا پکیج کاملی را ارائه کنیم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به بحث صندوق‌های مکانیزه ادامه داد: با پیگیری‌های مستمر این موضوع به سرانجام رسیده است، در خصوص اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده انتقادات فراوانی می‌شود، در مجلس و کمیسیون اقتصاد با این موضوع به خوبی برخورد شده و اکنون مراحل نهایی را به سر می‌برد.

دژپسند با اشاره به اینکه فرار مالیاتی وجود دارد افزود: ۲۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی برآورد شده است، لذا برای این که فرار مالیاتی را به حداقل ممکن برسانیم، راه‌های متعددی را پیش رو گرفته‌ایم، یکی بحث استقرار کامل نظام جامع مالیاتی است و ساختار‌ها به گونه‌ای سازماندهی شده تا به صورت خودکار خیلی‌ها را به مسیر می‌آورد تا بتوانیم مالیات اخذ کنیم.

وی با اشاره به اینکه برازنده بخشی از اقشار فرهیخته کشور نیست که مثلاً به عنوان فرار مالیاتی تلقی شوند، گفت: در جلسات مختلفی مذاکره کردیم تا مسئله حل شود، رشد درآمد مالیاتی قابل توجه بوده، به طوری که از ۴۶ هزار میلیارد به صد هزار میلیارد رسیده‌ایم، لذا این رشد قابل ملاحظه است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه وزارتخانه لایحه جامع را به دولت تقدیم خواهد کرد، اظهار داشت: یکی از مصوبات طلایی دولت این است که فعالان اقتصادی آن بخش از سودشان را توزیع نکنند و آن را وارد چرخه سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانیم آن‌ها را معاف از مالیات کنیم لذا معافیت به صورت هدفمند خواهد بود تا بتوانیم در راستای افزایش سرمایه گذاری بهره ببریم.

دژپسند در پاسخ به این سوال که گلایه‌هایی راجع به بازار سرمایه وجود دارد که یکی از آن‌ها بحث هسته معاملات است گفت: بسته‌های نرم‌افزاری برای این کار تهیه شده که ده سال پیش از یک کشور خارجی خریداری شد. اخیراً با مذاکراتی که با شرکت فروشنده به عمل آمده این نرم‌افزار مستقر شده و به خوبی پیش رفته، ما باگ‌ها را از دو مسیر شناسایی می‌کنیم، یکی از مسیر همان شرکت خارجی است که مشغول بررسی و شناسایی هستند و مسیر دیگر از سوی همکاران نابغه داخلی صورت می‌گیرد، ما در بورس از نظر الکترونیکی شدن بسیار پیش رفته‌ایم لذا انواع و اقسام سامانه‌ها را در بورس به صورت الکترونیکی داریم، ما به شدت به دنبال رفع مشکلات هستیم، امیدواریم در آینده خیلی نزدیک مشکل حل شود.

وی با اشاره به اینکه تحولات بورس کاملا طبیعی است گفت: تحولات در بورس متاثر از قیمت نفت، قیمت ارز و سایر عوامل دیگر است، شاخص‌های سوددهی بنگاه‌ها در بورس رشد قابل توجهی دارد، عرضه سهام توسط دولت در این رابطه تاثیرگذار است، برخی از تحلیل‌ها به صورت مثبت است و باید از آن استقبال کرد.

وی با اشاره به اینکه ما از صندوق تثبیت استفاده می‌کنیم اظهار کرد: در شورای بورس بخشی از جلسه را به تحولات تحلیلی بورس اختصاص می‌دهیم، اخیراً با صندوق توسعه ملی به تفاهم رسیده‌ایم تا عدد قابل توجهی به صندوق تثبیت تزریق شود، لذا متناسب با شرایط استفاده خواهیم کرد و مداخله مصنوعی در آن نخواهیم داشت و مداخلات به صورت قانونمند و هدفمند خواهد بود، مداخلات ما نباید منجر به سرکوب و یا حباب شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه بنگاه‌های اقتصادی به دنبال حداکثر کردن سود با استفاده از فرصت‌های قانونی هستند لذا بنگاه‌های فعال در این حوزه مسائل را رعایت می‌کنند عنوان کرد: خریداران سهام می‌توانند بر روی شایعات آنالیز خوبی داشته باشند و از تحلیلگران ایمن مشاوره بگیرند تا در دام نیفتند، یکی از دستاورد‌های مهم نظام جمهوری اسلامی ایران بحث بازار سرمایه است بنابراین ابزار‌های مالی جدیدی در حال ارائه است.

دژپسند با بیان اینکه صندوق های تثبیت ­می‌تواند کمک بسیاری به سهامداران کند­ گفت: بورس یکی از پایگاه‌های تامین مالی کشور محسوب می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بازار اوراق مالی اسلامی پیشرفت های خوبی داشته ایم تصریح کرد: در خصوص اسناد خزانه اسلامی یک روز نشده که دولت در بازپرداخت آن حتی یک ساعت عقب بماند.

وی با اشاره به اینکه در بازار سرمایه توده مردم مشارکت می‌کنند افزود: برای تعمیق بازار سرمایه برنامه های جدی در نظر گرفته‌ایم لذا باید از فرصت‌های بازار سرمایه استفاده کرد و نقدینگی را به سمت بازارهای صادراتی هدایت کنیم ، بنابراین باید به سمت تولید کالاهای صادراتی برویم به طوری که در این رابطه بورس می‌تواند نقش خوبی را ایفا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
قدرت خرید ما مردم بشدت کاهش پیدا کرده . یک جف کفش معمولی الان 500هزار تومانه که ان هم کیفیت نداره...دست به هرچه می زنی قیمتش سه تا چهار برابره ...خودرو تولیدیتان را ارزان کنید همه چیز ارزان میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
اقای وزیر وضعیت بیکاری رو از ادارهای کار وشرکتهای که یکی بعد از دیگری امسال تعطیل شدن و وضعیت تورم هم از مغازهای سوپرمارکتی و غصابیها و مرغ فروشیها و ...... بپرسید
آخرین اخبار