معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز گفت: طرح تفضیلی بازنگری شده و به ۱۱ منطقه شهرداری ابلاغ شده است.

طرح تفضیلی به ۱۱ منطقه شیراز ابلاغ شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فرج زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: شهر شیراز با ۲۲ هزار هکتار، و جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون نفر، دارای ۱۱ منطقه شهرداری است، ادامه داد: طرح تفضیلی بازنگری شده و به ۱۱ منطقه شهرداری ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: از نظر بازنگری طرح تفضیلی وضعیت شیراز نسبت به دیگر کلان شهر‌ها مطلوبتر است.

فرج زاده افزود: طرح جامع حریم تقریبا تهیه شده و در حال پیگیری برای مراحل تایید در کارگروه زیربنایی و شورای برنامه ریزی استان است.
وی اضافه کرد: در سند چشم انداز ٢٠ ساله شیراز به عنوان قطب توسعه منطقه جنوب، پنجمین مرکز گردشگری کشور و رتبه سوم خدماتی در بین کلانشهر‌ها را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز بیان کرد: پس از ٢٠ سال طرح تفضیلی شهر بروز رسانی شده و در حال پیگیری برای تایید نهایی در کارگروه زیربنایی فارس و شورای عالی شهرسازی کشور است.

وی با اشاره به آمار صدور پروانه با اشاره به جذب ۹۲ درصدی بودجه در ده ماهه امسال ادامه داد: در این مدت همچنین ۲ هزار و ۱۵۳ پروانه با مساحت یک میلیون و ۸۵۳ هزار و ۶۸۲ مترمربع صادر شده است.

فرج زاده تصریح کرد: از سال ٩٤ تاکنون به طور متوسط سالانه، با کاهش ۱۵ درصدی تعداد پروانه‌ها و ٢٠ درصدی متراژ روبرو هستیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز تصریح کرد: در حال حاضر با کاهش ۴۵ درصدی تعداد پروانه‌ها نسبت به سال ٩٤ مواجه هستیم.
وی بیان کرد: نسبت به ده ماهه سال گذشته درآمد از نظر ریالی ۶۲ درصد افزایش داشته است به دلیل اینکه تعداد پروانه‌های بلندمرتبه و عوارضی‌ها بیشتر شده است.

فرج زاده گفت: در دو حوزه مهم شهرسازی، حوزه باغ‌ها و کارآفرینی و حوزه شهرداری الکترونیک و طراحی شهری مشغول به فعالیت هستیم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز افزود: سالانه ۱۲۰ هزار به شهرداری‌های مناطق و نزدیک به ۸۱ درصد از این افراد برای پاسخ استعلام مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: برنامه شهرداری الکترونیک از پایان بهمن ماه در یکی از مناطق شیراز آغاز میشود و بعد از ۶ ماه در دیگر مناطق نیز اجرا می‌شود.
فرج زاده اضافه کرد: اکنون ٢٤ هزار و ٧٩٤ مهندس در شیراز در ۷ رشته مهندسی مرتبط با سازمان نظام مهندسی وجود دارد و از این تعداد حدود ۱۳ هزار و ۷۱۵ نفر پروانه اشتغال را نگرفته اند و ۱۱ هزار نفر مابقی پروانه اشتغال در ۷ رشته مهندسی دارند.

وی پیش بینی کرد با اجرای طرح شهرداری الکترونیک، با کاهش ٥٠ درصدی مراجعه کنندگان به شهرداری‌های مناطق روبرو شویم.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز ادامه داد: افزایش حس تعلق شهری برای مردم در دستور کار حوزه معماری شهرسازی شهرداری قرار دارد و در پهنه مرکزی شهر، آرمانشهری را تعریف کنیم و مردم فضا‌هایی برای گفتگو محوری داشته باشند و شبکه اصلی پیاده مدار را در شهر و تعریف نظام زندگی پیاده مدار در محلات بوجود آوریم.

وی گفت: در این راستا شهرداری ۳ سند بالادستی یعنی طرح جامع حمل و نقل، طرح تفضیلی شهر و ساختار راهبردی را در اختیار دارد و در این طرح‌ها توجه به انسان، پیاده محوری، المان‌های شهری است، اما متمرکز نبوده و نیاز به یک نظام جامع داریم تا مناطق بدانند چه اقدامی انجام دهند و سیاست اجرایی برای آن‌ها تعریف شود به همین جهت برنامه راهبردی و تهیه طرح ساختاری زندگی پیاده در شهر به یک مشاور سپرده شد و از او خواسته شد تا بر اساس سه طرح اسناد بالادستی برنامه ریزی انجام دهد.

فرج زاده گفت: تا تهیه این طرح که ممکن است مدت زمانی به طول انجامد از مشاور خواسته شد چند محور به موازات مطالعه انجام دهد که از جمله آن‌ها محور حافظ (عرفان)، زند و کوچه باغ‌های قصردشت است.

وی اظهار امیدواری کرد: کوچه باغ قصردشت تا قبل از سال ۹۷ کلنگ زنی شود.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز افزود: توجه به فضا‌هایی مانند پردیس‌های سینمایی و موزه در دستور کار شهرداری است.

فرج زاده اضافه کرد: پیاده راه‌هایی و خیابان‌هایی که قابلیت تبدیل به پیاده راه شدن دارند نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: دولت توجه ویژه‌ای به حوزه بازآفرینی شهری دارد و نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهری و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی و توسعه شهرک‌ها با نگاه محله محوری و با مشارکت مردم است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز افزود: اداره بازآفرینی شهری شهرداری در یک هزار و ٨٠٠ هکتار بافت فرسوده شیراز تاکنون ٤٥٣ هزار مترمربع نوسازی انجام داده و حدود ٤٥٠ عدد پروانه، برای این میزان صادر شده است.

فرج زاده با اشاره به وجود ۹ گروه باغ یا پهنه‌های سبز شهری و ۵ گروه حوزه استحفاظی در شیراز، گفت: برخورد قانون با هر کدام از گروه‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: در شیراز یک هزار و ۲۴۵ هکتار باغ وجود دارد و ۲ هزار و ۱۷۹ هکتار هم ارتفاعاتی است که یا سبز شده و یا در حال سبز شدن هستند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز بیان کرد: در حوزه استحفاظی باغ‌ها هزار و ۳۹۸ هکتار مصوبه شورای عالی شهرسازی درخصوص محدوده استحفاظی باغ‌های قصرالدشت است.

فرج زاده با بیان اینکه گروه یک باغ‌ها دارای یک بخش یکهزار و ٨٦ هکتاری و یک بخش ۹۸۶ هکتاری است، تصریح کرد: ۱۰۰ هکتار از باغ‌های گروه یک مزروعی، ۷۶۶ هکتار از آن‌ها باید تملک شود، و تنها در ۲۲۰ هکتار از این باغ‌ها اجازه مجوز گردشگری، موزه و هتل با مصوب شورای عالی شهرسازی وجود دارد.

وی گفت: باغ‌های گروه ۵ شامل اراضی بایر یا کم بازده، غیر مشجر و مزروعی است و در مجموع ۳۱۲ هکتار است و با تغییر کاربری این ۳۱۲ هکتار، ۷۶۶ هکتار از باغ‌های گروه یک تملک می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز اضافه کرد: در حوزه باغ‌ها ۱۸ سال گذشته تا به امروز شهرداری ۲۶۸ هکتار باغ را به صورت وارثی، مالکی و وارثی و مالکی تملک کرده است.

فرج زاده بیان کرد: ۴۸۰ هکتار از ۷۶۶ هکتار باغ‌های گروه یک مالکیت به صورت مشاع است و مالک دخل و تصرفی نمی‌تواند در باغ‌ها انجام دهد و مجوز‌هایی که شهرداری صادر کرده در ۸۱ و ۳ دهم هکتار است.

وی گفت: شهرداری به ازای درآمدی که از باغ‌های گروه پنج بدست می‌آید باید از گروه یک تملک کند.

انتهای پیام/چ

نشست خبری معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز  با خبرنگاران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار