کشف سلول اولیه در سرطان می‌تواند پایانی بر آغاز شکل گیری تومور‌های سرطانی و گسترش آن به سایر اعضای بدن باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان دانشگاه Salford در کشفی منحصر به فرد در دنیای پزشکی موفق به کشف سلول اولیه‌ای شدند که سبب رشد و گسترش تومور‌های سرطانی در بدن انسان می‌شود.
 
کارشناسان اعتقاد دارند سلول کشف شده عامل ابتلای انسان به طیف وسیعی از سرطان هاست و سبب گسترش بیماری می‌شود، کارشناسان در نظر دارند با استفاده از این کشف راهکار‌های جدیدی برای درمان سرطان بیابند و به ویژه مانع از نیاز به شیمی درمانی در افراد شوند.

محققان اعتقاد دارند یک سلول آغازین در سرطان وجود دارد که با بروز نوعی جهش ژنتیکی سبب گسترش سرطان و سرایت به دیگر اعضای بدن می‌شود.

به عبارت دیگر این سلول از حالت طبیعی بازه رشد و مرگ خارج می‌شود و در نتیجه آن سلول‌های بدخیم و تومور‌های سرطانی در بدن ایجاد می‌شوند.

دانشمندان اعتقاد دارند برخی روش‌های درمان سرطان از جمله شیمی درمانی با ایجاد تحریک در سلول‌های بنیادین خود سبب گسترش سرطان می‌شوند.

کارشناسان به ویژه درنظر دارند با شناسایی سلول سرطانی اولیه راهکاری برای جلوگیری ایجاد سرطان ثانویه در مبتلایان بیابند، سرطان ثانویه یا متاستاز به نوعی سرطان گفته می‌شود که پس از سرطان اولیه به وجود می‌آید و می‌تواند سایر اعضای بدن انسان را درگیر کند، مرگ بسیاری از افراد مبتلا به سرطان به ویژه زنان دچار سرطان سینه بر اثر متاستاز و سرطان ثانویه است که سایر اعضای بدن آن‌ها را درگیر می‌کند.

ابتلا به سرطان ثانویه می‌تواند چند سال پس از ابتلا به سرطان اولیه روی دهد یا در عضوی دیگر روی دهد.

کارشناسان اعلام کرده اند هنوز به درستی نمی‌توان پی برد که چه عاملی سبب ابتلای افراد به سرطان ثانویه می‌شود، اما نقش سلول اولیه در ایجاد سرطان شناسایی شده است.

در یکی از انواع گونه‌های سرطان، سلول اولیه پس از پایان دوره زندگی خود دچار مرگ نمی‌شود بلکه دچار نوعی جهش سلولی شده که در نتیجه آن تومور سرطانی شکل می‌گیرد.

کارشناسان امیدوار هستند در آینده راهکار‌های درمانی برای درمان سلول اولیه سرطانی بیابند و به این ترتیب مانع از گسترش سرطان شوند.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

کشف اولین هسته سلول‌های سرطانی

برچسب ها: اخبارسلامت ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
البته اینکه بگیم یه سلول باعث سرطان میشه اشتباهه چون کل بدن تحریک میشه و شروع به جهش ژنتیکی میکنن و یه سلول از چندین میلیارد سلول بدن زودتر از بقیه سرطانی میشه
پس باید اصل کاری یعنی اون عامل تحریک به جهش رو پیدا کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
روزی که درمان سرطان کشف بشه باید جشن جهانی گرفته بشه و تو تقویم سازمان ملل به عنوان عید رسمی ثبت بشه
آخرین اخبار