یک کارشناس علوم تربیتی، از سؤالات کودکان درباره مرگ، تفاوت مرگ و شهادت و نحوه پاسخگویی والدین به این سؤالات گفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی کودک به توانایی صحبت کردن می‌رسد سؤالات بی‌شمار او درباره اتفاقات دور و اطرافش شروع می‌شود. روز‌های اول سؤال‌ها از سطح «این چیست؟» و «این کجاست؟» فراتر نیست و هر یک از والدین به شیوه خودش پاسخ این سؤال‌ها را می‌داند. اما ماجرا آنجایی سخت می‌شود که سؤالات هستی‌شناسانه کودک درباره خدا، آدم‌ها، جانوران، مرگ، جنسیت و ... آغاز می‌شود. در گزارش پیش رو حجت‌الاسلام هادی مزینانی؛ کارشناس علوم تربیتی، از سؤالات کودکان درباره مرگ، تفاوت مرگ و شهادت و نحوه پاسخگویی والدین به این سؤالات گفته است.

انسان‌ها پس از مرگ به کجا می‌روند؟

پدربزرگ کجاست؟

در سنی که بچه‌ها سؤالات بی‌شمار خود درباره پدیده‌های مختلف را شروع کرده‌اند، ممکن است یکی از نزدیکان خانواده مثل پدربزرگ فوت کند. اینجاست که بچه برای اولین بار با موضوع مرگ روبه‌رو می‌شود و هزاران سؤال برایش پیش می‌آید. مثلاً می‌پرسد «پدربزرگ کجا رفته است؟ چرا دیگر در خانه‌اش نیست یا چرا پیش ما نمی‌آید؟»

برای پاسخ به این سؤال باید از قبل مواردی را به بچه آموزش داده باشیم. مثل‌اینکه خدا خیلی مهربان است و تو را به ما هدیه داده است. حالا با استفاده از همین آموزه‌های قبلی که آمدن آدم‌ها و قرار گرفتن‌شان در کنار هم را کار خدا معرفی کرده‌ایم، در پاسخ به سؤال پدربزرگ کجا رفته است می‌گوییم: «بابابزرگ هم هدیه خدا به ما بود» باید حتماً در سؤال فرزندمان تأکید کنیم که: «پدربزرگ از این رفتن خوشحال است. ما هم اگر کار‌های خوبی انجام بدهیم یک روز مثل پدربزرگ پیش خدا می‌رویم.»


بیشتر بخوانید: اجساد چه کسانی بعد از مرگ نمی‌پوسد؟


در واقع موضوع مرگ را هم باید با نگاه مثبت برای بچه جا بیاندازیم. اگر نزدیکان بچه به خاطر بیماری فوت کنند می‌توانیم به بچه بگوییم: «یادت هست پدربزرگ بیمار بود و نمی‌توانست سریع راه برود؟ اما حالا که پیش خدا رفته دیگر درد نمی‌کشد و حالش خوب است»

چرا همه گریه می‌کنند؟

گریه کردن اطرافیان به‌ خصوص اگر آن افراد مورد علاقه کودک باشند برای او ناخوشایند است. ضمن اینکه باید حواسمان باشد که زیاد کودک را در برنامه‌های عزاداری نزدیکان درگیر نکنیم و سعی کنیم پیش او، روی خودمان و بقیه کنترل بیشتری داشته باشیم؛ باید خودمان را برای پرسیدن سؤال اینکه «چرا گریه می‌کنید؟» هم آماده کنیم.

انسان‌ها پس از مرگ به کجا می‌روند؟

مهم است که در پاسخ به این پرسش کودک علت گریه را ناراحتی خودمان بیان کنیم نه ناراحتی برای شخص فوت‌شده. مخصوصاً که قبلاً به کودک گفته‌ایم جای شخص فوت‌شده خوب است و هیچ غمی متوجه او نیست. بهتر است این‌طور به کودک پاسخ بدهیم که «گریه من برای پدربزرگ مثل وقتی است که پدرت دارد به مأموریت می‌رود و من دل‌تنگ او می‌شوم. یا وقتی خاله‌ات به مسافرت رفت و از اینکه چند وقت او را نمی‌دیدم ناراحت بودم. الآن هم برای خودم گریه می‌کنم، چون پدربزرگ از من دور شده و دیگر نمی‌توانم او را ببینم»

از مرگ موضوع «جدایی» نباید برای کودک برجسته بشود. انتهای این توضیحات و پاسخگویی به سؤالات کودکانه درباره مرگ باید مهربانی خدا باشد. چون زندگی در کنار خدای مهربان زندگی شاد و بدون غم و غصه است.

بهشت را برای کودک تصویر کنیم

وقتی سؤالات کودک درباره مرگ شروع می‌شود بهترین موقعیت است که موضوع بهشت را هم برای کودک تشریح کنیم: «خداوند پیش خودش بهشتی ساخته که یک جای بسیار خوب و راحت است. هیچ غم و غصه‌ای در آن نیست و هرکس که به بهشت برود خوش و خرم در آنجا زندگی می‌کند. پدربزرگ هم الآن به بهشت رفته است. پدربزرگ در بهشت هر چیزی را که دوست داشته باشد خدا به او می‌دهد. او حتی می‌تواند ما را ببیند. ببین خدا او را چقدر دوست دارد! او پدربزرگ را به آسمان‌ها و پیش خودش برده است.»

انسان‌ها پس از مرگ به کجا می‌روند؟

شهید شدن یعنی چه؟

گاهی برای کودک تفاوت بین مرگ و شهادت سؤال می‌شود. مخصوصاً اگر در مراسم تدفین شهدا شرکت کند یا خانواده اهل رفتن به گلزار شهدا و مکان‌هایی ازاین‌دست باشد. از آن‌طرف کودک متوجه می‌شود که برای شهید احترام بیشتری قائل هستیم و مثلاً برای شهدا مراسم‌هایی بزرگ‌تر و با حضور تعداد بیشتری از مردم برگزار می‌شود.

انسان‌ها پس از مرگ به کجا می‌روند؟

این اولین تجربه کودک در مواجهه با فلسفه شهادت است و، چون شهادت یکی از مسائل مهم در فرهنگ دینی ماست، تا جایی که می‌شود بهتر است با مثال‌های مختلف این موضوع را به کودک بشناسانیم: «یادت هست آن روز که در خانه به من کمک کردی و وقتی به پدرت گفتم، پدرت چه‌کار کرد؟ تو را بوسید و از تو تشکر کرد، چون کار خیلی خوبی انجام داده بودی. کار شهدا برای دفاع از دوست‌داشتنی‌های ما و خودشان آن‌قدر خوب است که خدا از آن‌ها به‌صورت ویژه تشکر می‌کند و یک جایگاه ویژه به آن‌ها در بهشت می‌دهد»

فرق شهید با بقیه اموات را باید با کلیدواژه «دوست‌داشتنی‌ها» به کودک یاد داد. «هر آدمی در زندگی یک سری دوست‌داشتنی دارد که به آن‌ها علاقه‌مند‌است. تو اسباب‌بازی‌ات را چقدر دوست داری؟ اگر کسی بخواهد آن را خراب کند چه‌کار می‌کنی؟» احتمالاً کودک پاسخ می‌دهد: «اسباب‌بازی را از او می‌گیرم یا داد می‌زنم که اسباب‌بازی‌ام را خراب نکن!»

حالا بگویید: «کسی هم که شهید شده، رفته است تا از دوست‌داشتنی‌هایش دفاع کند. یکی از دوست‌داشتنی‌های ما همین کنار هم بودن و بودن پیش مامان و باباست. اما وقتی دشمن می‌آید، می‌خواهد آدم‌ها و خانواده‌ها را از بین ببرد و خانه‌هایشان را بگیرد. کسانی هستند که می‌روند جلوی این دشمن می‌ایستند و می‌گویند ما نمی‌گذاریم به کسی آسیب بزنی. این آدم‌ها گاهی توسط دشمن آسیب می‌بینند و فوت می‌کنند. اما چون برای محافظت از ما روبه روی دشمن ایستاده‌اند و کار بزرگی انجام داده‌اند به آن‌ها شهید می‌گوییم و بیشتر از بقیه به آن‌ها احترام می‌گذاریم. خدا هم پیش خودش یک جای خیلی خوب به او می‌دهد.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

چگونه به سؤالات کودک درباره مرگ پاسخ دهیم؟

برچسب ها: شهدا ، دانستنی ها ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
سلام امیدوارم هر گناهی داریم خدا ازش بگذره ولی یه چیزی بگم اونهایی که میگید ای کاش بمیرم بعد از مرگ چند موجود ازتون سوال میپرسن چهره اون ها به حیوانات شباهت داره اگر کسی حلالتون نکرده باشه سنگینی اون موجود رو احساس میکنید روح ما پس از مرگ از جسممون جدا میشه ولی تو اون دنیا به همون زندگی قبل از مرگ ادامه میدیم پس به زندگی که دارید راضی باشید و سعی کنید زندگیتون رو بهتر کنید و کار اشتباهی نکنید و از هر کس که میدونید ازتون رنجش داره حلالیت بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
این پاسخ ها به کودک در مورد مرگ از نظر علمی صحیح نیست بلکه غیر اصولی است و آسیب های جبران ناپذیری برای سلامت روان کودک دارد.
مثلا نباید بگوییم هر کسی کار خوبی کند پیش خدا میرود. کودک با این فکر از رفتار خوب اجتناب میکند چون کودکان علاقه ای به مردن ندارن و تصور میکند ادمهای خوب میمیرند پس نباید خوب بود. یا اگر بگوییم پدربزرگ پیش خدا رفته ممکن است نسبت به خدا خشم پبدا کند. بهتر هست بگوییم خداوند مراقب پدربزرگ است .ما دروغ به کودکان نمیگوییم اما واقعیت را در حد فهم انها و با زبان خودشان به انها میگوییم . بهتر است برای سوگ از روانشناس کودک که علم این حوزه را دارد کمک گرفت
Iran (Islamic Republic of)
نازنین طراری
۱۵:۲۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
من از شب های قبرم میترسم چیکار کنم میتونید کمکم کنید
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
اللهم صل علی محمد و آل محمد
-
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
لااله الا الله العلی العظیم
واوست که جاودانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
خدایا از گناهانمان بگذر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
اون هایی که معاد رو انکار میکنن چون که دنیاشونو آباد و آخرتشونو ویران کردن دارن خودشونو گول میزنن فقط بخاطر گناهانشون و بدی هاشون می ترسن که با نتیجه و مجازات اعمالشون رو به رو بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
چقدر کافر زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
کسی که معاد و و برزخ و قیامت و آخرت و بهشت را انکار کند کافر است و کافران در جهنم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
واقعا چقدر آدم بی دین و بی ایمان زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
المیرا
۰۳:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
من از آخرتم می ترسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
نترس عزیزم توبه کن و ایمان و عمل صالح داشته باش به بهشت میری
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۳:۵۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
شاید نظرم برای بعضی از جوانان مفید باشد. در کنار درس به هر شعلی که دوست داریم روی بیاوریم. به جایی که شغل در آن جاست برویم و بدون درخواست مزد یا استخدام و فقط برای آموزش دیدن و کسب تجربه برویم تا آن شعل را یاد بگیریم. بعد از آن هم شانس استخدام ما بیشتر می شود و هم در صورت به دست آوردن امکانات و سرمایه خودمان آن شغل را راه بزندازیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
اومدیم تا بزرگی و عظمت خداوند بزرگ را درک کنیم اگر بنده خوبی باشیم دراخرت اجرا را میبینیم از خدا بخواهیم عاقبت به خیر باشیم انشاالله این دنیا محل گذره خودمان رو ارزان نفروشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
انسانها بعدازمرگ هیچ جا نمیروند همانجا که مردند میمانند.چون اگرتوان رفتن وحرکت داشتند که بهشون مرده نمیگفتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
دلم میخواد خودم و بکشم با فوق لیسانس بیکارم هرچی شرکت بوده رفتم نمیخوان خسته شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
ضعیفی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
پس حیوانات چی میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
ما درست زندگی کنیم نگران آن دنیا نباشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
فوق العاده بود ممنووووووووووووووووووووون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
خدا از همه چیز می گذرد به جز حق الناس
پس وای به حال اختلاسگران و غیره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
قبرستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
اخه این که روانشناسی کودک بود چه ربطی به زندگی پس از مرگ داشت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۰۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
ولی به نظر من انسان بعد‌ مرگ در یک جسم جدید دوباره به وجود میاد
خدا میدونه کسی که از اون دنیا برنگشته بگه چی شد
هرکسی ام تو این دنیا بدی کرده باشه تو همین دنیا هم جزاشو میده حالا چه خودش چه خانواده اش
Iran (Islamic Republic of)
خانم
۱۷:۱۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
افراد بعد از مرگ تا زمانی که قیامت فرا برسد در دوزخ به سر میبرند و اگر در دنیا گناه انجام داده باشند در انجا عذاب می بینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
افرادی که منفی میدهید مگر غیراز اینه؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
برزخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
دوزخ نه برزخ که برای بهضی ها بهشتی و برای بعضی دوزخی و عذاب آور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
هیچ عذابی وجود نداره و نیست اگه بود این همه اختلاس و دزدی غارت نمیکردن خداوند بخشنده و مهربان است همه به بهشت میرویم
Iran (Islamic Republic of)
یا الله
۱۶:۵۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
«لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
ضمنا نباید غیر مستقیم به بچه دروغ را آموزش بدهیم . حرفها لازم نیست عین واقعیت باشد و باید مصلحت سنجی کرد اما لازم هم نیست دروغ تحویل بچه بدهیم و قبح دروغ نباید بریزد .
Iran (Islamic Republic of)
حمیدلاری
۱۴:۵۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
سلام بسیار جالب بود ممنون از باشگاه خبرنگاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
برای من مهم نیست کجا میرم بعد از مرگ فقط خداکنه زودتر مرگ من برسه راحت شم از این همه بدبختی و فقر و سختی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
خدا به همه بندهاش کمک کنه و هیچ بنده ای نا امید نشه از خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
اشتباه مثبت شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
آرزوی حداقل پنجاه میلیون ایرانی رو کردی دستت درد نکنه اگه رفتی اونور پارتی من باش منم زودتر بکش پیش خودت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
از فرمایشات مولا امیرالمومنینن علی ع است که میفرمایند ....الناسو نیام فاذا ماتو انتبهو ...مردم در خوابند وقتی میمیرند بیدار میشوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
عحیبند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
بعداز مرگ تو قبرستون میروند آخه این هم سوال بود ...
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۳:۵۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
بعداز مرگ جسممان درروح یک جاندار دیگر میرود خواه انسان باشد یا اگر ادم خوبی نبودیم درجسم حیوان قرار خواهیم گرفت وچرخه زندگی مجدداادامه پیدا میکند تا روز قیامت وروز حسابرسی وحساب پس دهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
این نظریه تناسخ و تا حدودی قابل قبوله. تفسیرات متفاوته
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
واقعا متاسفم برای کسانی که این زندگی را هیچ و پوچ می بینند اگر اینطور باشد که همه از زندگی بیزار می شوند مسلما زندگی بعد از مرگ وجود دارد و قابل مقایسه با دنیا نیست مثل وقتی که در شکم مادر بودیم و تمام دنیای ما همانجا بود و تصوری از این دنیا نداشتیم و اگر می گفتند که دنیایی خارج از اینجا وجود دارد ، هرگز باور نمی کردیم . خداوند انسان را بیهوده نیافریده انسان را آفریده تا اورا اطاعت کنیم و به جایگاهی که خداوند در آخرت برای ما قرار داده برسیم و شهدا بخاطر هرچه زودتر رسیدن به رب الارباب جانشان را فدا می کنند. و از یکدیگر سبقت می گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۱۹:۴۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
خدا نیازی به اطاعت من و شما نداره ما برای شناخت خود وتعالی خود زندگی می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
ما که فعلا داریم از دولت محترم اطاعت میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
سلام دوستان لطفا نظر منو لایک کنین بیام بالا تو زندگی که بالا نبودم حداقل اینجا بالادست بشم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
ای بابا تو هم چه فکرایی میکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
حالا اومدی بالا ن.نکنه میخوای گروه بزنی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
بعد از مرگ میریم توی شکم مورچه ها و موش ها و هضم میشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
بله البته جسم آدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
مردم ما نادانسته قبل از مرگ‌ غذای تراریخته به خوردشان میدهند و در اوج ناباوری سرطان میگیرند و به سرعت نور به دیار باقی میشتابند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
چطور از هیچی اومدیم ؟امکان نداره از هیچ، چیزی خلق بشه ادله بسیار زیادی دور برما هست که نظریه هیچ رو باطل میکنه .نتیجه صفر صفر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
پس از مرگ عدم است میریم به
همون جایی که قبل تولد بودیم
میریم به هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
چه استدلالی
France
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
بهترین پاسخ
Iran (Islamic Republic of)
mm
۱۹:۳۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
بهترین حرف و استدلال حرف شما بود، بعد از مرگ همون حسی رو خواهیم داشت که قبل از تولد داشتیم؛ ...
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۱۹:۴۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
از خودت نمی پرسی چرا امدم اونجا می موندم چی می شود از کجا امده ای امدنت بحر چه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
چی گفتی